Dette må du vite når flyet ditt settes på bakken

Illustrasjonsfoto fra Frankfurt International Airport. Foto: AirHelp
Illustrasjonsfoto fra Frankfurt International Airport. Foto: AirHelp
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan risikere å ende opp med å sitte igjen med en solid ekstraregning du aldri skulle betalt i utgangspunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke ofte vi ser Ryanair-sjef Michael O’Leary krype til korset, men denne uken har han ikke hatt noe valg:

Dårlig planlegging i forbindelse med ferieavvikling, flygelederstreiker og værproblemer oppgis som årsak til at selskapet ser seg nødt til å kansellere 22 avganger til og fra Norge i løpet av de neste seks ukene for å hindre store forsinkelser. Flere tusen nordmenn vil rammet.

– Vi har rotet det til for oss selv. Jeg ber om unnskyldning til våre kunder, heter det i en pressemelding fra O'Leary.

Du kan måtte venter i dager eller uker

Berørte kunder tilbys å få billetten sin refundert eller å bytte avgang uten ekstra kostnad. Men mange er ikke kjent med hvilke rettigheter de har når en slik situasjon inntreffer:

Passasjerer som velger full refusjon må nemlig merke seg at Ryanair ikke tar ansvar for ombooking eller at du eventuelt blir strandet på reisemålet ditt. Det kan bety flere hotellovernattinger som ikke blir kompensert eller en ny reise som er dyrere enn den du opprinnelig betalte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom passasjerene velger å bytte avgang uten ekstra kostnad, avhenger dette av ledige plasser på selskapets flyvninger. Det kan bety at du i verste fall må vente i dager eller uker på en ny avgang.
Les også: Slik unngår du å bli nektet ombordstigning

Rett på økonomisk kompensasjon

Det er på dette feltet mange ikke er klar over, og som for sikkerhets skyld sjelden kommer tydelig nok frem i slike situasjoner, at reisende som rammes har rett på hotell og eventuell ombooking til andre flyselskaper dekket av Ryanair.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Andreas Hermansson, landssjef for AirHelp i Norge. Foto: AirHelp
Andreas Hermansson, landssjef for AirHelp i Norge. Foto: AirHelp

– Hvis en passasjer har blitt strandet på et sted og blir tvunget til å overnatte, skal flyselskapet tilby mat og forfriskninger samt overnatting på hotell i henhold til gjeldende EU-regler, opplyser Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge.

– Svært få kjenner sine rettigheter og mange får dermed ikke det de har krav på når de blir utsatt for kanselleringer. I samsvar med EU-reglene kan du også som flypassasjer ha rett til økonomisk kompensasjon på opptil 600 euro dersom ditt fly blir kansellert med mindre enn 14 dagers varsel. Berørte flypassasjerer kan søke om kompensasjon i opptil tre år etter den planlagte reisedatoen, fortsetter Hermansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ryanair vil tilby flygere høyere lønn for å hindre flukt til Norwegian

Ta vare på bestillingsinformasjon

Landssjefen mener det er viktig å ta vare på så mye informasjon som mulig rundt bestillingen, for eksempel ombordstigningskortet eller bestillingsbekreftelser.

– Det letter prosessen med å søke om erstatning, forklarer Hermansson før han fortsetter:

– Dersom du har bestilt hotellrom eller leiebil som en del av en pakkereise, er det reisearrangøren som er ansvarlig for refusjonen. Alternativt kan reiseforsikringen dekke utgiftene. Du kan eventuelt kontakte hotellet og/eller leiebilfirmaet og spørre om det er mulig å avbestille eller utsette reservasjonen til en senere dato.

Her er dine rettigheter for kansellerte flyvninger i EU

Gjør følgende hvis du reiser til eller fra EU og flyet ditt kanselleres uventet:

1. Ta vare på ombordstigningskortet ditt og andre reisedokumenter.

2. Spør hvorfor flyet ble kansellert.

3. Be om en alternativ flyvning til destinasjonen din eller en tilbakebetaling.

4. Noter den faktiske ankomsttiden ved din endelige destinasjon.

5. Be flyselskapet om å betale for måltider og forfriskninger.

6. Ikke skriv under på noe eller godta noen tilbud som kan oppheve rettighetene dine.

7. Få flyselskapet til å gi deg et hotellrom.

8. Ta vare på kvitteringer hvis du har eventuelle ekstrautgifter som følge av kanselleringen.

9. Se om kanselleringen omfattes av kompensasjonsrettigheter.

Kilde: AirHelp

Les også:

Slik unngår du å bli nektet ombordstigning

Kystby invadert av lekekatter med hilsen til myndighetene

Lanserer paradisrute til Seychellene

Sky fjellkatter fjernet fra rødliste etter tellefeil