Norske hoteller danker ut svenske på service

Det er kanskje ikke så dumt å legge sommerferien til Norge. I hvert fall ikke dersom du er opptatt av er gjestfrihet. Her fra resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Det er kanskje ikke så dumt å legge sommerferien til Norge. I hvert fall ikke dersom du er opptatt av er gjestfrihet. Her fra resepsjonen på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny europeisk gjesteundersøkelse viser at Norge skårer høyest på listen i Europa når det gjelder gjestfrihet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kanskje ikke så dumt å legge sommerferien til Norge. I hvert fall ikke dersom du er opptatt av er gjestfrihet.

Ifølge en ny europeisk undersøkelse utført av Den europeiske hotell-, restaurant- og kaféorganisasjonen (HOTREC), er norske hoteller og restauranter best i klassen på gjestfrihet i Europa.

Undersøkelsen er gjort blant over 30.000 hotell- og restaurantgjester i Europa, skriver NHO-reiseliv i en pressemelding.

– Det er to ting å være stolte av her, og det er at Norge er best på gjestfrihet i Europa, og at vi danker ut Sverige. Jeg vil tro det er et overraskende funn for mange, da svenskene har rykte på seg for å være mer gjestfrie og serviceinnstilte enn oss nordmenn, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv i pressemeldingen.

Les også: Kineserne strømmer til norske hoteller

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun legger til at svært mange svensker også jobber i norsk reiseliv og bidrar til det høye servicenivået.

Den voldsomme turistveksten Norge har opplevd de siste årene får noe av æren for hvorfor vi skårer høyest på gjestfrihet:

– Norsk reiseliv er i vekst og det gjør oss sultne på enda flere gjester. Det er særlig turister fra verdens middelklasse som velger Norge, og det skjerper kravene til god kvalitet og service. Jeg opplever en salgs «kollektiv innsats» for å bli enda bedre, mer kreative, mer gjestfrie og enda flinkere til å lage kvalitetsprodukter og opplevelser, sier Krohn Devold.

Les også: Dette er verdens beste hoteller

– Det er en felles forståelse av at hvis vi skal ta vår del av den internasjonale turistveksten, må hele Norge være et godt vertskap, fortsetter hun.

Undersøkelsen viser videre at Norge ligger på 2.plass i Europa når det gjelder hotellkvalitet. Det er de nordiske landene som topper listen med Sverige på førsteplass, deretter Norge og til slutt Finland.

Les også: Slik ser fremtidens hoteller ut i 2060