Antallet avslørte reisesvindelsaker øker

Svindel på reiseforsikring oppfattes som mer uakseptabelt i dag enn for 5-6 år siden. Men likevel øker svindel på reiseforsikring. Foto: Colourbox.com
Svindel på reiseforsikring oppfattes som mer uakseptabelt i dag enn for 5-6 år siden. Men likevel øker svindel på reiseforsikring. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om svindel på reise heldigvis er blitt mer uakseptabelt for nordmenn, er det likevel 1 av 4 som holder «døren litt på gløtt», forteller forsikringsselskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med en fersk reiselivsundersøkelse gjennomført av Kantar TNS for Europeiske Reiseforsikring, svarer nesten 72 prosent at det er helt uakseptabelt at enkelte velger å «plusse på» erstatningskravet for å få mer igjen på reiseforsikringen. Det er en økning siden 2011 da 66 prosent svarte det samme.

Informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland, påpeker at det fremdeles er 1 av 4 nordmenn som holder «døren litt på gløtt» når det kommer til svindelforsøk.

– Spesielt bekymringsfullt at det er mange i gruppen under 30 år. Det handler nok om at moral modnes med alderen, og man blir mer klar over konsekvensene av «gråsoneaktiviteter» jo eldre man blir, sier Vennesland i en pressemelding.

Endrer forklaring etter avslag

Forsikringsselskapet skriver at antall avdekkede svindelsaker innen reiseforsikring øker. Mange av de som avdekkes, gjelder overdrevne skadekrav i reelle skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Utreder Askjell Hjellvik i Europeiske Reiseforsikring har nok å gjøre om dagen. Foto: Europeiske Reiseforsikring
Utreder Askjell Hjellvik i Europeiske Reiseforsikring har nok å gjøre om dagen. Foto: Europeiske Reiseforsikring

– Det er verdt å merke seg at disse rammes av samme sivilrettslige og strafferettslige lovbestemmelser som arrangerte skader og fiktive hendelser, sier Askjell Hjellvik, utreder i Europeiske Reiseforsikring.

– Vi har stadig saker der forsikringstaker får avslag på skaden sin ved første henvendelse til oss, for så å endre forklaring ved en ny henvendelse. Vi har også utallige eksempler på at beløp, kjøpsdato og type gjenstand fikses på. En regning på 80 Euro blir for eksempel 180. Falsk dokumentasjon fra leger, sykehus og butikker er også gjengangere, fortsetter Hjellvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Eldre nordmenn i Spania bruker reiseforsikringen hyppigst

Kan medføre USA-nekt

Svindelforsøkene strekker seg fra under tusenlappen til opp mot nærmere 100.000 kroner, og gjennomsnittet ligger på 17.000 kr. De fleste svindelforsøkene dreier seg om tyveri av reisegods, mens de største summene er tilknyttet saker som omhandler helse og sykdom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi greier ikke å avdekke all svindel, men oppdagelsesrisikoen er mye høyere i dag enn bare for noen år siden. Både forsikringsselskapenes egne utredere, og alle skadebehandlerne er erfarne og våkne for denne type saker, sier Hjellvik.

Svindelforsøk fører til redusert utbetaling eller fullstendig bortfall, og kundeforholdet avsluttes på dagen. De groveste svindelforsøkene belønnes med politianmeldelse og kan resultere i ubetinget fengsel.

Men en dom for forsikringssvindel kan også få innvirkning på muligheten til å få jobber som krever politiattest. Den kan sette en effektiv stopper for å delta i frivillig arbeid, og i verste tilfelle kan den føre til visumnekt til andre land, deriblant USA.

Les også:

Du trenger ikke forsikre deg mot alt

Slik finner du de beste reiseforsikringene

Du trenger bare én leiebilforsikring