Beskylder Avinor for «aldersrasisme»: – Gamle folk begynner å gråte

Nye Oslo Lufthavn åpnet offisielt i april i år. Nå får den nye delen kritikk.
Nye Oslo Lufthavn åpnet offisielt i april i år. Nå får den nye delen kritikk.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye delen av Oslo Lufthavn mangler rullebånd, og på det lengste må man gå 700 meter. – Dette er aldersrasisme. Vi må gjøre et opprør mot dette, mener samfunnsdebattant. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere kinosjef i Oslo, Ingeborg Moræus Hansen, er i harnisk over de lange avstandene i den nye delen av Oslo Lufthavn.

I dag er hun aktiv samfunnsdebattant og har sin egen blogg.

Moræus Hansen går så langt i å kalle den nye delen med manglende rullebånd «aldersrasisme» fra Avinor, ifølge Dagbladet.

– Gamle folk begynner å gråte

– Du vet, det er ikke alle som er som meg, som sier i fra når de er misfornøyd. Mange eldre biter tennene sammen og går til beina svikter under dem. Gamle folk begynner å gråte. Avinor-ledelsen må gå i seg selv. Dette er aldersrasisme. Og vi må gjøre et opprør mot dette, sier Moreæus Hansen til Dagbladet.

På det lengste må man gå 700 meter i den nye terminalen på Oslo Lufthavn, og det finnes ikke et rullebånd som gjør at man slipper å gå. I tillegg etterspør den tidligere kinosjefen trillevogner ved gaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den nye utbyggingen på Oslo Lufthavn Gardermoen har kostet 14 milliarder kroner. Men har de i det hele tatt tenkt på de mange eldre reisende som ikke klarer å gå så lange strekninger, spør Ingeborg Moræus Hansen overfor avisen.

Les også: Sjekk avstanden til gate 19

Pensjonistforbundet: – Avinor må gå i seg selv

Kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, Kristin Ruud, sier til ABC Nyheter at «det er utfordrende for eldre å reise fra Gardermoen».

Kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, Kristin Ruud, ber Avinor om å gå i seg selv. Foto: Pressefoto
Kommunikasjonssjef i Pensjonistforbundet, Kristin Ruud, ber Avinor om å gå i seg selv. Foto: Pressefoto

– Lange avstander fra innsjekkingsområde til gaten er en utfordring for mange eldre, som dermed kan grue seg til å reise for å besøke familien. Vi bor i et langstrakt land, der det å reise med fly, for mange, er den eneste måten å reise på. Det er trist hvis flyplasser utformes slik at eldre kvier seg, eller lar være, å reise, sier Ruud til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreker at de ikke har fått konkrete henvendelser om nye Oslo lufthavn, men ber Avinor om «å gå i seg selv».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At statlige organer som Avinor viser så liten vilje til å inkludere er skuffende. Her bør de gå i seg selv. Om det er byggetekniske grunner til at det ikke er rullefortau, bør det kunne kompenseres med vogner til håndbagasje ved gaten, flere små «golfbiler» og kanskje noe flere seter for å hvile litt, hvis gangene er lange. Og ikke minst, det må bli mye enklere å bestille assistanse for de som trenger rullestol, fastslår kommunikasjonssjefen som roser Norwegian.

– Her er flyselskapet Norwegian best i klassen. Sas og de andre flyselskapene har mye å lære. Når det er enkelt å bestille assistanse, blir det enklere å reise. Men det beste er likevel å bygge flyplasser som alle kan bruke.

Ikke flere klager

– Oslo lufthavn har ikke merket noen økning i antall klager som omhandler avstander etter at nye Oslo lufthavn sto ferdig, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor på Gardermoen, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vangstein og Avinor tar kritikk for at det ikke har vært nok handlevogner til håndbagasje, men sier det vil være på plass i løpet av mai.

– Vi jobber hele tiden med å ha et godt tilbud alle arbeidsgrupper, gammel som ung. Vi er fullstendig klar over at det har vært mangel på handlevogner for de med håndbagasje. Vi har hatt 150 av de også kommer det inn 700 nå i løpet av mai måned. Det har gått litt tid på grunn av plassmangel, og det skjønner vi kan ha vært utfordrende, sier Vangstein som sier det er gjort «solide vurderinger i utbyggingsprosessen».

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tar til oss alle tilbakemeldinger. Det er viktig å si at det er gjort solide vurderinger i utbyggingprosessen av hva man har for behov i infrastrukturen. Vi har hatt et ønske om bedre plass til de reisende, da ble det praktisk vanskelig med flere rullebånd. Avstandene har ikke har økt, og det er faktisk hundre meter kortere fra sentralområdet, sier Vangstein og oppfordrer de som trenger assistanse til å bestille på forhånd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det gjelder bestilling av assistansetjeneste oppfordrer vi til å gjøre dette via telefon eller web innen 48 timer før avgang. Man kan også bestille ad-hoc på Oslo lufthavn. I tillegg har vi i overkant av 100 rullestoler til utlåns som man kan plukke med seg hvis man har med seg noen.

Les også:

Bjørn Kjos: – Oslo kan bli et av de største knutepunktene i Europa

Roboter overtar bagasjen på Gardermoen

Se video: Nye Oslo Lufthavn dobbelt så stor

Gardermoen:

* Oslo lufthavn Gardermoen åpnet som hovedflyplass i 1998 med en kapasitet på 17 millioner passasjerer årlig.

* Videre utbygging startet i 2011 fordi kapasiteten var sprengt.

* I 2016 passert antall reisende 25 millioner.

* Ny kapasitet er på 32 millioner passasjerer i året

* Gulvarealet er økt med 117.000 kvadratmeter, til totalt 265.000 kvadratmeter.

* Prislappen på utbyggingen er 14 milliarder kroner.

* Flyplassen har fått 11 nye brotilknyttede gater, 21 nye oppstillingsplasser for fly og et automatisert bagasjeanlegg.

* Lufthavnen har nå 37 spisesteder, 21 butikker og 10 kiosker.

* I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018 til 2029, legges det opp til videre utbygging av flyplassen, men planene er omstridt.

(Kilde: Avinor, NTB)