Homofile og lesbiske turister er stadig mer attraktive

Madrid er verdens homohovedstad i 2017, noe som vil bli meget lønnsomt for den spanske hovedstaden. Foto: AP Photo/Franklin Reyes)
Madrid er verdens homohovedstad i 2017, noe som vil bli meget lønnsomt for den spanske hovedstaden. Foto: AP Photo/Franklin Reyes)

Reiselivsbransjen retter stadig mer oppmerksomhet mot det skeive turistmarkedet. Ofte bruker denne gruppen mer penger enn de fleste når det er tid for ferie og reise.

I Madrid pågår nå FITUR som er en av verdens største reiselivsmesser. Helseturisme, grønt og bæredyktig reiseliv, samt dyrevennlige reiser er noe av det som preger messen. Samtidig som stadig flere reiselivsaktører retter fokus mot homofile og lesbiske reisende.

Blant disse er Extremadura, en region vest i Spania som grenser mot Portugal. På messen reklamer regionens turistkontor for årlige homofestligheter i byen Badajoz, samt fuglesafari, lokalarkitektur og bygdeturisme. Målgruppen er homofile og lesbiske med barn.

– Vi er interessert i volum. Homofile og lesbiske utgjør rundt ti prosent av alle turister, sier Hugo Alonso til nyhetsbyrået AFP Relaxnews.

Trenger ikke ta hensyn til skolefri

En av årsakene til at homofile og lesbiske turister er attraktive, skyldes at dette segmentet reiser året rundt ettersom de færreste er bundet opp mot skoleferie og bruker mer penger på reise enn andre segmenter.

– De har mer disponibel inntekt siden det er færre par med barn, sier Juan Pedro Tudeal, direktør for Diversity Consulting International, et spansk firma som råder bedrifter til å rette seg mot det homofile og lesbiske markedet.

Enkelte bedrifter har begynt å fokusere utelukkende på det lesbiske segmentet, som lenge har ligget bak det mannlige segmentet.
– Menn foretrekker byturisme, mens kvinner jakter på friluftsliv, kultur og gastronomi, forteller Sylvia Lacosta som driver et reisebyrå på Tenerife som fokuserer mot det lesbiske markedet.

Les også: Falske ferieminner utgjør risiko for sikkerhet og helse

(Saken fortsetter under)

På reiselivsmessen FITUR i Madrid er en egen seksjon av messen tilegnet turisme rettet mot og for homofile og lesbiske. Foto: AFP Photo
På reiselivsmessen FITUR i Madrid er en egen seksjon av messen tilegnet turisme rettet mot og for homofile og lesbiske. Foto: AFP Photo

Dynamisk og innflytelsesrik

Selv om det er vanskelig å anslå hvor mye homofile og lesbiske reisende bruker, har FNs turistorganisasjon slått fast at denne gruppen er et dynamisk og innflytelsesrikt segment innen turistnæringen.

Helt siden Madrid arrangerte Europride i 2007, har den vært et populært reisemål for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. I 2016 genererte den spanske hovedstaden rundt 150 millioner Euro (cirka 1,4 milliarder kroner) i forbindelse med ulike homofestligheter i fjor sommer.

I år er det ventet at dette tallet vil bli flere ganger større ettersom Madrid er vertskap for World Pride-festivalen som starter 23. juni. Tre millioner er ventet å komme til byen i forbindelse med festivalen. Flere hoteller tilbyr nå spesialpriser for å appellere mest mulig.

– Enkelte detaljer høyner turopplevelsen, som for eksempel et hotell som ikke tilbyr separate senger til to kvinner som bestiller et rom sammen, forteller Marion Couturier i eventbyrået Hansen & Partner til AFP.

Les også: Søker tøft par til å passe fyrtårn og øy

(Saken fortsetter under)

Mange reiselivsaktører lager spesialtilpassede reisetilbud for homofile og lesbiske. Men det er ikke alle som setter pris på det. Foto: Colourbox
Mange reiselivsaktører lager spesialtilpassede reisetilbud for homofile og lesbiske. Men det er ikke alle som setter pris på det. Foto: Colourbox

For mye av det gode

I likhet med Spania, som var blant de første landene til å legalisere ekteskap mellom likekjønnede, er blant annet Thailand og Bali veletablert som homovennlige reisemål. Flere land forsøker nå å fronte seg på samme vis.

På FITUR-messen understreker Argentinas reiselivsdelegasjon at de var det første landet i Latin-Amerika som gav tommel opp for homoekteskap. Colombia på sin side promoterer tilbud tilpasset spesielt for det skeive segmentet.

– Homofile turister bruker gjerne mer penger når de vet at de blir akseptert, forteller Thomas Bomkes i tyske Diversity Tourism. Samtidig advarer han om at det ikke er alle som lar seg begeistre over tilpassede tilbud.

– Det kan være vanskelig å nå målgruppen: Noen mennesker ønsker ikke denne typen spesialtilbud. De vil heller ordne reisen på egenhånd uten at deres legning skal ha noe å si for hvor de bor eller hvor de reiser.

Les også:

Jakten på mystiske monstre

Slik vil reiselivet se ut i 2017

Én av tre ønsker å bruke mer penger på reise

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden