Meny

Norwegian tilbakebetaler flypassasjeravgift til noen kunder

REFUSJON: Norwegian krevde i fjor sommer flypassasjeravgift fra kunder som hadde kjøpt reisen før avgiften trådte i kraft, men skulle reise etter at den ble innført. De fikk medhold av Transportklagenemnda for praksisen, men fordi amerikansk regelverk er annerledes betaler de nå tilbake avgiften til noen kunder. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Norwegian etterfakturerte i fjor kunder for flypassasjeravgift. Nå får noen av dem pengene tilbakebetalt fordi amerikansk regelverk trumfer det norske.

Fra 1. juni i fjor trådte flypassasjeravgiften i kraft, på 80 og 88 kroner for henholdsvis utenlands- eller innlandsflyvninger, på tross av kraftige protester fra en samlet flybransje og NHO.

Transportklagenemnda for fly ga i september flyselskapene medhold i at de kunne kreve den omstridte flypassasjeravgiften betalt på etterskudd, etter at nemnda hadde mottatt flere henvendelser og klager fra passasjerer som kjøpte billetter før passasjeravgiften ble innført til flyginger med avgang etter at avgiften trådte i kraft.

Flyselskapet Norwegian valgte å etterfakturere sine kunder for flyreiser kjøpt før 1. juni, men som skulle benyttes etter 1. juni. Dette fikk flere passasjerer til å rase.

En av dem var Christian Leonard Quale (27) som reiste til USA i juni. Han fikk inkassovarsel fra Norwegian før jul og betalte regningen, skriver Aftenposten.

Noen dager senere fikk han en e-post der Norwegian opplyste at han hadde fått refusjon på flybillettene han kjøpte til USA i fjor sommer.

Les intervju med Norwegian-sjef Bjørn Kjos: – Blir ikke pensjonist med det første

Norwegian forklarer dette med at det amerikanske regelverket for innkreving av skatter og avgifter etter at flybilletten er kjøpt, er annerledes enn i Europa.

– De som kjøpte en USA-reise før 1. juni med reisetidspunkt etter 1. juni og som har betalt passasjeravgiften til den norske staten vil derfor få dette beløpet refundert fra Norwegian, i tråd med amerikansk regelverk, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Aftenposten.

Han forklarer videre at refusjonen kun gjelder USA-reiser og at prosessen går av seg selv, slik at man ikke trenger å sende klage dersom man har hatt en reise på dette tidspunktet.

Les også:  Halvparten av selskapene betaler flyseteavgift

Reise
Populært