Norwegian kåret til Nordens mest populære lavprisflyselskap

Bjørn Kjos kan glede seg over gode tall.
Bjørn Kjos kan glede seg over gode tall. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Bjørn Kjos kan glede seg over flere gode nyheter.

Kåringen

Nordmenn rangerer lavprisflyselskapene slik, basert på egne erfaringer og kundeservice:

Norwegian 61%

Thomas Cook 19%

Ryanair 11 %

Wizz Air 7%

Easy Jet 6%

Europeere under ett rangerer lavprisselskapene slik:

EasyJet 22 %

Ryanair 18 %

Norwegian 12 %

Vueling 8 %

Eurowings 4 %

Kilde: Travellink

En undersøkelse gjort med 16.743 flypassasjerer i Europa har gitt hyggelig resultater for Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Selskapet er det mest populære lavprisflyselskapet i Norge og Norden, i tillegg kommer det på tredjeplass blant alle lavprisflyselskapene i Europa.

Det er det nettbaserte reisebyrået Travellink som har gjennomført studien blant europeiske reisende rundt bruk og erfaringer med lavprisflyselskaper.

Hege Bergsløkken i Travellink Foto: Pressefoto.
Hege Bergsløkken i Travellink Foto: Pressefoto.

– Norwegian inntar førsteplassen med stor margin både i Norge, Sverige, Danmark og Finland når det gjelder ferie- og fritidsreiser. Tross knallhard konkurranse kaprer de også en meget sterk bronseplass i Europa. I Norge kommer Thomas Cook på andreplass, mens bare 11 % av oss fortrekker Ryanair, forteller countrymanager for Travellink i Norge, Hege Bergsløkken.

Pris er avgjørende

Ifølge de norske som har deltatt i undersøkelsen er det pris som har mest å si for valg av flyselskap. Behagelige flytider ved ut- og hjemreise kommer på en annen plass.

– De norske deltagerne i undersøkelsen er overraskende lite opptatt av å få adgang til en lounge på flyplassene. Bare 5,1 prosent svarer at dette er viktig når de skal bestille en feriereise. Heller ikke WiFi eller taxfree-utvalg om bord i flyet teller mye for nordmenn. Bare 3 % svarer at dette er viktig. Med andre ord: For det store flertallet handler det om å få reisen til best mulig pris, forklarer Bergsløkken i Travellink.

Ikke bare positive

Mange av de spurte irriterer seg over at selskapene tar ekstra betalt for tjenester som for eksempel ekstra bagasje.

Nesten fire av ti svarer at de synes lavprisselskapene kan være like dyre som full-service-selskapene, særlig i høysesong. Og over tre av ti oppfatter at lavprisselskapene var billigere før.

Positiv måned

Ifølge en pressemelding fra Norwegian, har Norwegians trafikktall for september en økning på 14 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Vi er godt fornøyd med at den positive passasjerutviklingen fortsetter med god fyllingsgrad i alle markeder. Ikke minst er vi svært godt fornøyd med at stadig flere reisende velger Norwegian mellom USA og Europa og Europa og Asia, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Norwegian gjennomførte 99,5 prosent av de planlagte flygningene i september. Punktligheten var på 79,6 prosent, ifølge selskapets egne tall.

Les også: Norwegian sin flytmat latterliggjøres i britisk storavis

Norwegians med 14 prosent passasjervekst i september sammenliknet med samme måned i fjor. Her en Boing 787 Dreamliner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Norwegians med 14 prosent passasjervekst i september sammenliknet med samme måned i fjor. Her en Boing 787 Dreamliner. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix