Meny

NSB-reklamer provoserer: – Når kommer sild i tønne-billetten?

NSB frister med strammere rumpe, det biter ikke alle kundene på. 

I sine nyeste reklamefilmer laget NSB humor av fulle tog og ståplasser, det har fått mange kunder til å reagere sterkt. 

Det var VG som først omtalte saken. 

I to filmer prøver selskapet å fremstille ståplasser som en fordel. 

Se de omdiskuterte reklamefilmene øverst i saken!

Kritikken hagler

– Legger merke til at dere begynner og reklamere for ståplasser. Jeg har da 2 spørsmål, hvor mange ståplasser er deres tog godkjent for? Og når kommer sild i tønne billetten? skriver en kunde på NSB sine Facebook-sider.

– Det er dessverre ikke mulig å tilby sitteplass til alle i rushtidene, svarer NSB og understreker at garanti for sitteplass ikke følger med billetten. 

– Synes det er helt sykt at dere reklamerer for ståplasser og alt «positivt» med dette som også folk tar seg nær av. Jeg vil faktisk ikke si at det er særlig positivt å stå i et kjøretøy i fart. Plutselig må toget bråbremse eller en ulykke oppstår og da går jo dette utover alle de som står. Selvfølgelig gjelder dette også de som sitter med tanke på null sikkerthetsbelte på togene. Men poenget er at jeg synes det er sykt å reklamere for dette, skriver en annen frustrert kunde. 

Les også: NSB truet av pensjonsbyrde

«Sprettrumpe og sjef på dansegulvet»

I de to filmene som forsøker å gjøre ståplasser til noe positivt, handler den ene om «Monika» som fikk balanse på dansegulvet på danskebåten etter å ha stått på toget.

Den andre filmen er en mann som har fått sprettrumpe etter å ha stått på toget i over ett år. Da mannen besøker sydligere strøk faller damene om da han går langs en sandstrand.

«Da burde jeg hatt sprettrumpe etter å ha pendlet Oslo-Drammen i 15 år», svarer en pendler på Facebook.

På kritikken svarer NSB overfor VG at de prøver på «ærlig kommunikasjon».

– NSB vet at det er mange kunder som opplever fulle tog og at det ikke alltid er så lett å finne sitteplasser på de mest travle tidene på døgnet. Dette ønsker vi å fortelle kundene våre gjennom ærlig kommunikasjon, samtidig som vi også håper vi kan få dem til å tenke litt i positiv retning, selv om det å ha ståplass ikke er ideelt, sier presserådgiver Gina Scholz til avisen.

Les også: NSBs månedskort blir billigere

Reise
Populært