Alt om valget
Følg valget:

– Alarmerende at halvparten av 18-åringene ikke kan forklare hva rente er

Oslo 20170711. Illustrasjonsbilde av kredittkort og norske tohundrelapper. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Oslo 20170711. Illustrasjonsbilde av kredittkort og norske tohundrelapper. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

7 av 10 unge vet ikke hvilken rente de har på kredittkortet sitt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det burde være et foreldreansvar å sørge for at barn i ung alder lærer om arbeid, lønn, sparing, lån og kostnader, men dessverre ser vi at det er store forskjeller i hvordan foreldre løser dette, sier leder av utdannings- og forskningskomiteen, Roy Steffensen (Frp) til ABC Nyheter.

Arbeidet med å få privatøkonomi inn i lærerplanene fra neste høst er godt i gang. Personlig økonomi skal bli en del av kjerneelementene i matematikk og samfunnskunnskap.

Steffensen viser til tall som han oppfatter som urovekkende, og som underbygger behovet for å gi grundigere opplæring.

Frps Roy Steffensen. Foto: Martin Huseby Jensen
Frps Roy Steffensen. Foto: Martin Huseby Jensen

Undersøkelser viser at 7 av 10 unge ikke vet hvilken rente de har på kredittkortet sitt. Mer enn halvparten mener at dagens opplæring personlig økonomi ikke er god nok. I aldersgruppen 18 til 25 år hadde de i 2017 en samlet inkassogjeld på 235 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er opptatt av at vi må stanse rekrutteringen til «Luksusfellen», og da kan vi ikke la ungdommene gå ut av skolen og inn i voksenlivet uten kompetanse i personlig økonomi, legger Steffensen til.

– At halvparten av 18-åringene ikke kan forklare hva rente er, eller plukke ut det beste av tre lånetilbud, er alarmerende og viser mangel på økonomiforståelse, sier Steffensen.

Les også: I Jyske Bank betaler de deg for å ta lån

Må få bedre impulskontroll

– Digitaliseringen og sosiale medier har gjort det viktigere å innføre privatøkonomi i skolen enn tidligere. Dette er blant annet knyttet til impulskontrollen, og bevissthet, sier Hilde E. Johansen i Finans Norge til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fagsjef Hilde Johansen i Finans Norge.
Fagsjef Hilde Johansen i Finans Norge.

Impulskontrollen er viktig, poengterer hun. At de unge lærer seg å tenke før de handler er en del av det å ta ansvar for egen økonomi, at de sørger for å bygge egenkapital til de skal ut i boligmarkedet og at de forstår at pensjonssparingen i større grad er overlatt til den enkelte. I det øyemed blir kunnskapen den enkelte har viktigere enn for bare noen år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel må faget fylles med innhold. Hun forteller at næringen lenge har arbeidet med styrke opplæringen. For eksempel økonomisk planlegging, hvordan kunne spare deler av inntekten og å beregne rente.

– Det handler om holdninger, adferd og ferdigheter. Selv om du har kunnskap, er det ikke dermed sagt du tar de riktige valgene. Derfor er konsekvenser av valg en viktig ting å lære.

Les også: – Nå skal du prute på boliglånet

Kan gjerne begynne tidligere

– Det minste vi forventer av innhold er at vi faktisk blir forberedt på til de situasjonene i virkelige liv hvor vi virkelig kan trenge kunnskapen. I dag lærer vi ingen ting om kontrollen på egne penger, sier leder Alida de Lange D'Agostino i Elevorganisasjonen til ABC Nyheter.

De vil lære mer enn bare å spare penger, for eksempel hvilke forsikringer de trenger, hvordan lån og rente fungerer og så videre. Elevorganisasjons leder tror at det ikke er behov for å ha privatøkonomi som eget fag, og mener det er nok å flette undervisningen inn i matte- og samfunnsfagene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Alida de Lange D'Agostino. Foto: Elevorganisasjonen
Alida de Lange D'Agostino. Foto: Elevorganisasjonen

– Det viser at det er livsviktig å lære om privatøkonomi, enten vi liker det eller ei så er penger sentral del av livet, og da tror jeg vi kommer langt med sunt forhold til penger.

D'Agostino mener det kan være behov for å få kunnskap om privatøkonomi inn i skolen allerede mot slutten av barneskolen, i overgangen til ungdomsskolen. Da er det mange unge som får seg deltidsjobb, eller begynner å disponere egne penger.

– Jeg tror vi hadde hatt godt å lære om privatøkonomi i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen.

Les også: – Å velge fastrente er litt som å kjøpe en forsikring