4 av 5 unge synes det er for lite privatøkonomi på skolen

Personlig økonomi ønskes inn i skolegangen. – Alt som handler om voksenliv, og å oppfylle drømmer, handler egentlig om å forstå verdien av penger.
Personlig økonomi ønskes inn i skolegangen. – Alt som handler om voksenliv, og å oppfylle drømmer, handler egentlig om å forstå verdien av penger. Foto: Mr.Whiskey / Shutterstock / NTB scanpix

– Skolen må skjønne at det er en ny tid og at vi må lære om dette, mener Sjur Løne Nilsen (21).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– I andreklasse på videregående tok jeg regnskapsføring som valgfag, og fikk konstante aha-opplevelser. Jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg satt i et valgfag og lærte noe alle burde lære, forteller Sjur Løne Nilsen (21).

Han etterspør mer privatøkonomi på skolen – noe hele 4 av 5 unge også ønsker, ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført for DNB.

En ny læreplan er oppe til høring, og skal avgjøres i juni. Et sentralt endringsforslag er nettopp å få mer privatøkonomi inn i fagene matematikk, samfunnsfag og samfunnskunnskap – allerede fra barneskolen.

Kunnskap om privatøkonomi er viktig for å håndtere hverdagen og for å ta gode livsvalg. Derfor er personlig økonomi tydelig inne i forslagene til nye læreplaner i flere fag og som en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) til ABC Nyheter.

Sanner forteller at fagfornyelsen blir den største endringen av innholdet i skolen siden Kunnskapsløftet i 2006, og mener det er viktig at elevene får kunnskapen og verktøyene de trenger for å mestre livet etter skolen på en god måte.

Den nye planen foreslår at femteklassinger skal lage og løse oppgaver knyttet til privatøkonomi, og innen man har utgått grunnskolen skal man også planlegge, utføre og presentere et utforskende arbeid knyttet til personlig økonomi.

I løpet av videregående skole er kompetansemålet for realfag og matematikk for samfunnsfag at eleven skal reflektere over konsekvenser ved kredittlån.

– Aldri hørt noen si at de lærte alt de trengte på skolen

Nilsen synes skolen legger opp til at man skal lære privatøkonomi selv, og ser på det som et stort problem.

– Til syvende og sist kan man ikke forvente at barn og unge skal skjønne slikt selv, for innen de gjør det kan det bli for sent, sier Nilsen.

Han tror ikke han er alene om å føle seg uforberedt for møtet med egen økonomi. I fjor skrev han et Si;D-innlegg for Aftenposten om temaet, og fikk enorm respons.

Sjur Løne Nilsen (21) synes det er urovekkende at selv ikke han, med økonomisk interesse og valgfag, ikke følte seg rustet til å møte egen privatøkonomi. Foto: Privat
Sjur Løne Nilsen (21) synes det er urovekkende at selv ikke han, med økonomisk interesse og valgfag, ikke følte seg rustet til å møte egen privatøkonomi. Foto: Privat

Alle har vel egentlig vært enige med meg, bortsett fra voksne som mener vi ikke trenger å lære det på skolen siden de ikke gjorde det selv. Men – jeg har aldri hørt en ung voksen si at de synes de har lært alt de trenger på skolen.

Han tror det verste som kan skje på grunn av den manglende opplæringen, er at folk blir økonomisk uføre i tidlig alder, og at dette kan skape en befolkning som ikke fungerer.

– På et individnivå er det mange triste historier, som foreldre som ikke har kontroll på økonomien som går utover barna eller unge lovende som bygger seg opp en kredittgjeld tidlig og starter livet i underskudd.

Les også : Nye krav til forbrukslån et skritt i riktig retning

– Det er viktig å forstå viktigheten av penger

Ingjerd Blekeli Spiten er konserndirektør for personmarkedet i DNB. Hun tror det er viktig å få privatøkonomi inn på skolen på grunn av samfunnsutviklingen som foregår i dag:

Ingjerd Blekeli Spiten er konserndirektør ved personmarked i DNB, og tror privatøkonomi på skolen er ekstremt viktig. Foto: Stig B. Fiksdal / DNB
Ingjerd Blekeli Spiten er konserndirektør ved personmarked i DNB, og tror privatøkonomi på skolen er ekstremt viktig. Foto: Stig B. Fiksdal / DNB

Vi leser daglig om voksende forbruksgjeld, samtidig som vi vet at mange unge har lav kunnskap om privatøkonomi. Hvis du kommer tidlig inn i en sånn spiral hindrer det deg fra å oppnå drømmene dine. Derfor tror jeg det er viktig med forebygging, at man virkelig forstår verdien av penger og konsekvensen av å bruke penger man ikke har.

Hun trekker frem at mange unge sliter med å komme inn i boligmarkedet, og at det krever mye av deg å oppnå boligdrømmen uten hjelp fra foreldrene.

– Alt som handler om voksenliv, og å oppfylle drømmer, handler egentlig om å forstå verdien av penger.

Som et verktøy til å få barn og unge til å forstå penger og økonomi bedre, har DNB utarbeidet nettsiden «Lærepenger» for barn, unge, foreldre og lærere. Her kan barn og unge spille seg pengesmarte ved å se korte, forklarende filmsnutter og svare på spørsmål, og lærere kan ta det i bruk i skolen.

Les også : DNB vil fortsette med forbrukslån til unge kunder

Utfordrende å visualisere penger

Nilsen gikk ut av videregående skole i 2016, og kan forstå at ikke har vært et behov for økonomi på skolen tidligere ettersom det var et annet syn på penger før. Han mener at utdanningen må utvikle seg i takt med samfunnet:

Før kunne man ta på og kjenne pengene – men det blir stadig mer digitalisert. I dag har man vipps, bankavtaler, elektroniske signeringer, og man trenger bare ringe et telefonnummer for å få lån – da må skolen følge etter. Skolen må skjønne at det er en ny tid, og at vi må lære om det her.

For penger er ikke det det en gang var. Det er ikke lenger en stabel med mynter eller en 200-kronerseddel – nå er det tall på en skjerm og usynlige penger på kort. Det er kjøp i apper, og det er datamengder på en mobil.

Den store andelen utgifter som skjer uten at man i det hele tatt ser snurten av penger, kan gjøre det utfordrende å virkelig forstå penger og økonomi for barn og unge.

Må prate om det med barna

DNB-direktør Spiten mener en måte å få barna til å forstå penger på er å inkludere dem i prat om penger som en naturlig del av hverdagen:

Det å snakke om penger rundt et middagsbord, at alle må ta i et tak for at vi skal få reist på den ferien, det behøver ikke være tabu. Det er bra for et barn å vite hva ting koster og at det ikke regner penger. Kortet må fylles på – mor og far må arbeide for å fylle det bankkortet, pengene kommer ikke av seg selv, oppfordrer Spiten.

– Hvordan kan man snakke om penger så barn forstår det?

– Jeg tror man må prate med barn om det, og bruke eksempler som unge kan kjenne seg igjen i. På samme måte som kunnskap om sunt kosthold og riktig mosjon gir bedre helse, så trenger barn og unge kunnskap og forståelse om privatøkonomi for å utvikle seg til å bli selvstendige mennesker.

Det er kanskje vanskeligere å prate om økonomi med barna dersom den er trang. Spiten tror ikke man gjør barnet en tjeneste ved å ikke fortelle om det, og at man bør snakke om økonomien med dem uansett situasjon – men er tydelig på at voksne har et ansvar for å ikke bygge oppunder kjøpepresset unge er utsatt for.

Jeg tror alle barn forstår hvis det er stram økonomi, og forsøker ofte å beskytte foreldrene sine fra utgifter som kommer på skolen – for eksempel ved å si at de ikke vil dra i en bursdag fordi det blir en utgift for foreldrene.

Personvernpolicy