Vil ha omkamp om bompenger: – Det ble feil

Onsdag aksjonerte tusenvis av bompengemotstandere i Stavanger og Sandnes.
Onsdag aksjonerte tusenvis av bompengemotstandere i Stavanger og Sandnes.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordfører Stanley Wirak (Ap) vil ha lavere rushtid-avgift og krever at Staten betaler for milliardsmell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Nord-Jæren har det blåst opp til en voldsom kamp mot bompenger. Fra 1. oktober og 15 år fremover skal det kreves inn 25 milliarder kroner i bompenger på Nord-Jæren, der 38 nye bomstasjoner settes i drift.

For lette kjøretøy settes bomtakstene opp fra 20 til 22 kroner utenom rushtiden i den såkalte Bymiljøpakken, mens prisen blir det dobbelte – 44 kroner – innenfor rushtiden på morgenen og ettermiddagen.

I Sandnes og Stavanger er motstanden mot bompengene store. Onsdag deltok rundt 1500 personer i en bom-demonstrasjon i Sandnes.

Les også: Frp-profil protesterer mot bompenger: – Folk er skikkelig, skikkelig forbanna!

Innrømmer feil

Sandnes-ordfører Stanley Wirak truer med å trekke kommunen ut av bypakken. Foto: NTB scanpix
Sandnes-ordfører Stanley Wirak truer med å trekke kommunen ut av bypakken. Foto: NTB scanpix

Til ABC Nyheter sier ordfører i Sandnes, Stanley Wirak (Ap), at han forstår frustrasjonen og at noe må gjøres.

– Det rammer folk, spesielt barnefamilier, som er nødt til å kjøre bil. At de får store belastninger på rushtid-avgiftene, blir helt feil. Der innrømmer vi at det ble feil og vi ønsker å reforhandle dette, sier Wirak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han ønsker å fjerne eller senke rushtid-avgiften og innføre et tak på antall passeringer for at belastningen på barnefamilier og lavtlønte blir mindre.

– Kan endringen skje allerede før de nye satsene settes i frist fra 1. oktober?

– Det er ikke mulig å få det til så raskt, men kanskje i løpet av høsten.

Les også: Veipakke på Nord-Jæren: 25 milliarder i bompenger

Krever mer fra Staten

Wirak krever også at staten dekker overskridelser på E39, som så langt har en overskridelse på over én milliard kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Staten har fortalt at det må vi ta ansvar for. Men det kommer ikke på tale at vi tar ansvar for overskridelser på statens veier. Det får de ta selv, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Aksjon mot bomringen på bybroa i Stavanger onsdag. Susanne Waage og Christer Eriksen har møtt opp for å stenge trafikken på broen. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Aksjon mot bomringen på bybroa i Stavanger onsdag. Susanne Waage og Christer Eriksen har møtt opp for å stenge trafikken på broen. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix

Skulle Staten nekte å betale for overskridelsene og bompengeordningen bli stående, ser ikke Wirak noen annen utvei enn å trekke Sandnes ut av Bymiljøpakken, som også inkluderer kommunene Randaberg, Sola og Stavanger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi greier ikke få til noe innen 1. oktober. Men hvis ikke det blir noen løsning i løpet av vinteren, og belastningen på bilistene ikke blir mindre. Da ser jeg ikke at folk vil ha dette, sier han til Aftenbladet.

– Villige til å forhandle

Torsdag 30. august skal styringsgruppen for Bymiljøpakken ha sitt neste møte. Ordfører i Randaberg, Kristine Enger (Ap), er klar til å forhandle.

– Jeg er på linje med Wirak når det gjelder rushtid-avgiften. I 2014 vedtok vi å fortsette med dagens prisnivå som er 20 kroner, sier Enger til ABC Nyheter.

– Hva tenker du om trusselen fra Sandnes om å trekke seg ut av bymiljøpakken?

– Det er for tidlig å trekke en konklusjon nå, men vi er villige til å finne nye og gode løsninger. Vi er villige til å forhandle om alt, sier hun.

Det har ikke lyktes ABC Nyheter å komme i kontakt med Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H). Til Aftenbladet sier Helgø at hun ser på Wiraks uttalelser som et innspill til den nye avtalen.

– Det vil alltid være et mål om å holde bompengetakstene på et lavest mulig nivå. Men hvis de blir for lave, har vi ikke finansiering av prosjektene som ligger i pakken.