Bensinpris i Stortingets spørretime:Husker du denne utgaven av Siv Jensens bensinpolitikk?

FRP-BENSIN: I 2001 lovet Siv Jensen velgerne å holde bensinprisen under 7 kroner, nå forteller hun Geir Pollestad (Sp) at markedet må rå.
FRP-BENSIN: I 2001 lovet Siv Jensen velgerne å holde bensinprisen under 7 kroner, nå forteller hun Geir Pollestad (Sp) at markedet må rå. Foto: Frp
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2001 lovet Siv Jensen å holde bensinprisen under det som nå ville vært 9,70 literen. Onsdag sa hun til Geir Pollestad (Sp) at prisen ikke er til å styre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se på Frp-løpeseddelen fra 2001:

Den unge finanspolitikeren Siv Jensen forklarer velgerne at bensinprisen skal holdes konstant rundt 6,50-7 kroner, det vil si maksimum 9,70 i 2018-kroner.

Når oljeprisene gikk opp, skulle de politikerstyrte avgiftene ned. Når oljeprisene gikk ned, skulle avgiftene opp. Det ville gi næringslivet konkurransedyktige betingelser og privatpersoner en stabil økonomi.

Skru tida fram til 23. juni 2018, spørretimen i Stortinget:

– Syns finansministeren at en bensinpris på nesten 17 kroner er akseptabel, og finnes det noen smertegrense for finansministeren? spurte Senterpartiets Geir Pollestad.

Frp fra lav til høy avgift

Siv Jensen anno 2018 startet med å slå fast at bilrelaterte avgifter samlet sett har gått ned med nesten 2 mrd kroner mens hun har sittet i regjering, og fortsatte:

– Jeg kan ta ansvar for veldig mye. Men at prisene på olje på verdensmarkedene har nådd 80 dollar fatet, er det veldig lite finansministeren kan gjøre noe med. Aktørene i bransjen peker på at veksten i de globale markedene løfter prisene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er enig i at det må være mulig for folk å komme seg fram i bilene sine. Derfor har det vært viktig for oss å legge om bilavgiftene sånn at drivstofforbruket også går ned. Og det gjør det med denne regjeringen, sa finansministeren også (se videoen over).

Mens hennes forgjenger som Frp-leder, Carl I. Hagen, i 1985 felte Willoch-regjeringen for å forhindre økte bensinavgifter, deltar Siv Jensen i en regjering som i 2017 satte avgiftene kraftig opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det hadde ikke Pollestad trodd

Nå har Senterpartiet funnet fram den gamle Frp-løpeseddelen igjen.

– En utrolig forandring av det som tidligere var Frps politikk. De gikk jo inn for å variere avgiftene for å holde bensin- og dieselprisene stabilt lave, sier Geir Pollestad til ABC Nyheter, etter ordvekslingen i den muntlige spørretimen i Stortinget.

Han hadde riktignok ikke forventet at de skulle gjøre det når de kom i regjering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men at de aktivt gjør det motsatte, hadde jeg ikke trodd. I 2017 økte drivstoffavgiftene betydelig. Som Erna Solberg sa, at denne regjeringen har økt avgiften mer på ett år, enn de rødgrønne gjorde på åtte! sier Pollestad.

– Nå skylder de på høye oljepriser. Vi har nettopp lagt bak oss en periode med veldig lave oljepriser på verdensmarkedet. Det var jo ikke sånn at bensin- og dieselprisene var lave av den grunn.

– Så reagerer jeg på at Siv Jensen ikke har noen smertegrense for bensinpris, sier Pollestad, som er leder i Stortingets næringskomité.

Les også: Slik betaler du minst mulig for bensin og diesel i 2018