Dette har du krav på etter et strømbrudd

Når lyset forsvinner som følge av brudd på linjene og strømmen blir borte lenge av gangen, er det greit å vite hva man har krav på. Arkivfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Når lyset forsvinner som følge av brudd på linjene og strømmen blir borte lenge av gangen, er det greit å vite hva man har krav på. Arkivfoto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange er ikke klar over at de kan kreve kompensasjon fra strømselskapet når alt er gått i svart over lengre tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken har snøkaos ført til at mange rundt om i landet har mistet strømmen. Torsdag morgen meldes det blant annet at over 500 strømkunder er strømløse i agderfylkene som følge av snøværet tirsdag. Mange har vært uten strøm i lengre tid.

Samtidig er mange ikke er klar over at de enkelt og greit kan kreve penger tilbake fra strømselskapet når strømmen er borte i mer enn 12 timer.

Huseiernes Landsforbund skriver i en informasjonsmail at størrelsen på utbetalingen avhenger av lengden på avbruddet, og gir følgende oversikt de ulike satsene:

  • 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer
  • 1.400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer
  • 2.700 kroner for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer.

For avbrudd ut over 72 timer, skal det gis et tillegg på 1.300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer.

Det er samtidig verdt å merke seg at selv om strømmen kommer tilbake i perioder, regnes flere påfølgende avbrudd som sammenhengende dersom du ikke får strømmen tilbake i minimum to timer sammenhengende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ellers ingen automatikk at du får erstatning når strømmen forsvinner, dette må du søke på selv. Dersom du mener du har krav på kompensasjon fra ditt nettselskap, sender du et skriftlig krav direkte til dem.

Skriftlig krav må fremmes innen rimelig tid etter at normal forsyning ble gjenopprettet. Ofte er dette rundt tre måneder, men det kan variere fra selskap til selskap.

I klagen må du oppgi dato, adresse og kundenummer. Dersom nettselskapet skulle avslå kravet ditt om kompensasjon, kan du sende en klage til NVE.

Les også: Forbrukerrådet: – Lurt å bytte strømavtale