Meny

Nøyer seg ikke med Black Friday - henter ny kjøpefest til Norge

Josh Ostrovsky, bedre kjent som Fat Jewish, fronter Elkjøps «Singles' Day»-kampanje, som er deres første noensinne.
Trodde du Black Friday var stort? Nå kommer «Singles' Day».

Den amerikanske handelsdagen «Black Friday» har på kort tid etablert seg som den største enkeltstående handelsdagen også i Norge. «Black Friday» faller alltid på den siste fredagen i november, men da Elkjøp bestemte seg for å mørkelegge hele uka og lansere «Black Week», fulgte mange raskt etter.

Nå har elektronikkjedene vendt blikket fra USA til Kina og pekt seg ut en ny handelsdag å annektere, nemlig «Singles' Day».

– Vi ser at mange av våre kunder liker store salgsevents og vi liker hele tiden å utfordre markedet med å drive frem nye «happenings» der folk kan få et stort utvalg av kjente merkevarer til veldig lave priser, sier markedssjef Morten Mikkelsen i Elkjøp Norge og Lefdal.

Satser på singeldag: - Det gjenstår å se om verdens største handledag også kan bli Norges største handledag, sier Morten Mikkelsen i Elkjøp Norge.

Kjøpefest til 18 milliarder dollar

«Singles' Day» startet som en feiring av den single husstanden, opprettet av Nanjing Universitet i Kina i 1993, og feires 11. november hvert år. Datoen er valgt fordi den er sammensatt av fire ett-tall, som symboliserer singellivet. På verdensbasis er denne dagen allerede større enn «Black Friday», godt hjulpet av den kinesiske nettgiganten Alibaba som alene omsatte for 18 milliarder dollar på «Singles' Day» i fjor.

Denne uken lanserer Elkjøp sin første «Singles' Day»-kampanje noensinne, og de er ikke alene. Også konkurrenten Power står klar med en egen singel-kampanje.

– Det var Elkjøp som gikk foran og gjorde «Black Friday» til «Black Week» for noen år siden. Det ser vi nå at mange konkurrenter på tvers av bransjer har kopiert. Derfor utfordrer vi konkurrentene igjen, med å satse på «Singles' Day». Så gjenstår det å se om verdens største handledag også kan bli Norges største handledag, sier Morten Mikkelsen i Elkjøp Norge og Lefdal.

Han forteller at Lefdal testet ut en «Singles' Day»-kampanje allerede i fjor, men bare på nett, og responsen fra markedet var så god at de ønsket å videreutvikle konseptet til en større salgskampanje i alle kanaler.

Les også: Skal finne de beste reklamejobbene i verden - her er årets nominerte

Samarbeider med Instagram-stjerne

Reklamekampanjen som rulles ut denne uken Instagram-stjernen Fat Jewish i hovedrollen. Dette er første gang han samarbeider med et nordisk selskap.

– Vi er alltid på jakt etter de beste måtene å nå ut med budskapene våre på. Fat Jewish har brukt sin unike stemme og personlighet for å få oppmerksomhet rundt viktige temaer, et eksempel er hans online spinningklasse for hjemløse. Vi elsker folk som tar initiativ og snakker høyt om det de tror på. Hans enorme følgerskare viser at han kommer gjennom med sine budskap, sier Mikkelsen.

Se filmen øverst i saken

– Må følge internasjonale trender

– Hvorfor trenger vi en ny handelsdag, så tett opp mot «Black Friday»?

–  En ny handelsdag vil kunne spre kundenes innkjøp over en større periode. Vårt inntrykk er at kundene våre benytter seg av disse dagene til å gjøre de oppgraderingene i hjemme sine som de uansett har planlagt, og at de får mulighet til å gjøre det til en billigere penge, sier Mikkelsen.

– I tillegg er det slik at vi som en butikkjede må følge de internasjonale trender som er der ute og tilby kundene våre gode tilbud i perioder der andre også gjør det. Skulle en og annen kunde bytte ut tv-en sin litt tidligere enn planlagt grunnet en slik kampanje, så har vi bygget opp en solid beredskap med hensyn til resirkulering av EE-avfall, og da vil vi veldig gjerne ta hånd om det utgåtte produktet samtidig som kunden kjøper et nytt, sier han.

Les også: – Noen synes kanskje det er rart med en Ikea-reklame uten Ikea-møbler

Hemmelighetsfull: Marianne Myhrer Kristiansen vil ikke si noe om hvordan de skal markere den nye handelsdagen i Power.

Power: - Feirer singeltilværelsen

Også Power, tidligere Expert, markerer «Singles' Day» som en handelsdag i år.

Det er i likhet med Elkjøp for første gang.

–- «Singles' Day» har vært et fenomen i Asia lenge og handler om å feire singeltilværelsen. I Asia er det veldig mange single mennesker og man synes at de har fortjent sin egen dag. Vi har også mange produkter som kan være med på å feire alt fra å være singel til å ha egentid, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Marianne Myhrer Kristiansen i Power.

Hun vil ikke sammenligne dagen med «Black Friday».

– Det er et helt annet konsept. «Black Friday» handler om å rydde butikken for å gjøre plass til julevarer.

– Hvordan vil dere markere «Singles' Day» hos dere?

– Jeg ønsker ikke å si hva slags medietrykk vi vil ha.

Saken er først publisert hos Kampanje.com

Privatøkonomi
Populært