Konkurrentene er forbanna på Bank Norwegian

Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bank Norwegian beskyldes for «systematisk illojalitet».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bank Norwegian betaler for å komme øverst i Googles treffliste når forbrukere søker på konkurrentenes navn. Ifølge DN har Santander Consumer Bank, Ikano Bank, Monobank og Komplett Bank gått sammen om å klage Bank Norwegian inn til Næringslivets konkurranseutvalg.

Fredag fikk de fullt medhold. Utvalget bruker karakteristikker som «illojalt», «urimelig utnyttelse» og «snylting på andres innsats».

Bank Norwegian har brutt markedsføringsloven § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende mellom, mener utvalget.

– Dette er en sak bankene imellom. Det handler om at Bank Norwegian kjøper andre bankers varemerker som søkeord på Google. Det gjør ikke vi, og det gjør ikke de tre andre som er med på saken, sier banksjef Bent H. Gjendem i Monobank til DN.

Les også: Ryanair-sjefen: – Dette er et rot som vi har forårsaket selv

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Daglig leder i Bank Norwegian, Tine Wollebekk, sier til avisen at uttalelsen fra utvalget stiller dem i en vanskelig situasjon. Hun sier banken foreløpig ikke har bestemt om de skal slutte med annonsene.

– På den ene siden er vi uenige i uttalelsen. På den annen side tar vi den til etterretning og må vurdere hvordan vi best kan få en avklaring på dette området, sier Wollebekk.

Saken er først publisert på Hegnar.no