Forbrukerøkonom: – Som å kaste penger rett ut av vinduet

65 prosent av alle nordmenn har handlet på nett, og det er de yngre generasjonene som står for flertallet av antallet kjøp. Foto: Colourbox.com
65 prosent av alle nordmenn har handlet på nett, og det er de yngre generasjonene som står for flertallet av antallet kjøp. Foto: Colourbox.com

Nordmenns netthandel har skutt i været, men nettopp fordi det er så tilgjengelig og enkelt, er det mange som gjør kjøp de ikke nødvendigvis trenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sandmæls syv steg til en vellykket netthandel:

  1. Skriv handleliste: For å unngå å kjøpe ting du ikke trenger bør du skrive en handleliste før du begynner å surfe rundt i nettbutikkene.
  2. Sett en makspris: Bestem deg for hvor mye du maksimalt skal bruke på handlekurven. Trenger du for eksempel nye sko og kjole til en fest bestemmer du deg for hvor mye du maksimalt skal bruke på hver ting.
  3. Sammenlign priser: Målet bør være å få tingene du trenger så billig som mulig. Her kan du bruke søkemotorer for å sammenligne priser. Unngå impulskjøp: Dukker det opp noe du får skikkelig lyst på som ikke står på handlelisten, kan du skrive det opp på en ønskeliste. Når du har fylt opp ønskelisten kan du vente noen uker før du går gjennom listen. Når man får litt tid til å tenke ender man ofte opp med å konkludere annerledes enn du ville gjort hvis du kjøpte det der og da.
  4. Pass deg for svindel: Det dukker stadig opp nye nettsider som forsøker å svindle deg. Med mindre det er en side du har handlet på før bør du alltid sjekke om den er trygg. Dette kan du gjøre ved å søke opp hva andre har skrevet om siden på Google.
  5. Bruk angreretten: Bruk alltid angreretten hvis du ikke er fornøyd med varen. For norske nettbutikker er angreretten 14 dager, for utenlandske butikker kan fristen være kortere.
  6. Sikker betaling: Nettbutikken du bruker må ha sikkerhetsgodkjente betalingsløsninger. Hvis du ikke er godt kjent med nettbutikken anbefaler jeg deg å bruke kredittkort. Da vil ikke beløpet bli trukket fra brukskontoen din og du kan få pengene tilbake fra banken dersom du skulle bli svindlet.

Verdien av norsk netthandel passerte 50,1 milliarder kroner i 2016, noe som er nest høyest i Norden, ifølge rapporten «Netthandel i Norden 2017». Ifølge Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, viser tall fra Virke at nordmenn handlet for hele 36,5 milliarder kroner på nettet i året som gikk.

– Det er aldersgruppen 15-29 år som i størst grad handler fra mobilen, mens de som bruker mest penger på netthandel er aldersgruppen 40-59 år. Dette skyldes nok at det er denne gruppen som har størst kjøpekraft, forteller Sandmæl til ABC Nyheter.

Fra vindusshopping til nettbutikker

Mens vi tidligere gikk på vindusshopping, eller tok turen innom butikkene for å drømme oss bort, er dette nå i stor grad blitt digitalt.

– Vi surfer rundt i nettbutikker når vi kjeder oss på vei hjem fra jobb, eller når vi slapper av på sofaen hjemme. Vi trenger ikke engang å oppsøke nettsidene, de dukker opp i feeden vår på Facebook og andre sider vi typisk besøker ofte. Dette gjør at vi hele tiden blir utsatt for fristelser som skaper behov vi egentlig ikke har, forteller Sandmæl.

– Terskelen for å kjøpe blir mye lavere når det kun er noen klikk unna. Der vi tidligere bestemte oss for hva vi skulle kjøpe før vi gikk i butikken styres vi nå i større grad av impulser. Vi ser noe vi liker, føler et behov og trykker oss videre. Om vi faktisk ender opp med å kjøpe eller ikke styres nok i stor grad av om det rasjonelle rekker å komme på banen.

Les også: Nordmenn lar fulle handlekurver stå igjen i nettbutikkene

Trekker seg når sluttsummen vises

Men, til tross for at nordmenn handler stadig mer i nettbutikker, viser nye analyser at halvparten av handleturene aldri når frem til betalingspunktet. Klarna Norge har gjort estimater som viser at mellom 40 og 60 prosent av alle påbegynte handler kanselleres allerede i første trinn, som oftest når kundene blir spurt om å logge inn eller å registrere seg.

– For at vi skal gjennomføre et kjøp vi ikke hadde planlagt, er nettbutikkene i stor grad avhengige av at vi ikke rekker å tenke gjennom om dette er noe vi egentlig trenger, og har råd til. Møter vi på hindringer som innlogging, at nettet streiker eller annet, får vi mer tid til å trekke oss, mener Sandmæl.

– En ting jeg mener er positivt med netthandel er at vi i større grad blir bevisste på sluttsummen. Når vi går og plukker ting i butikken blir vi gjerne ikke klar over sluttsummen før vi står og skal trekke kortet. Da føler nok mange at det er for sent å trekke seg. I nettbutikken blir sluttsummen synlig før vi går videre til betaling. Dette fører nok til at flere tenker seg om to ganger.

Les også: Flere jukser for å unngå toll på netthandel

(Saken fortsetter under)

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl mener du bør ha en plan før du begynner handle på nett. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix
Forbrukerøkonom Silje Sandmæl mener du bør ha en plan før du begynner handle på nett. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Som å kaste penger ut av vinduet

Et minus ved netthandel, er ifølge Sandmæl at flere gjør kjøp de ikke nødvendigvis trenger nettopp fordi det er så tilgjengelig og enkelt.

– Blant annet er det mange nettbutikker som tilbyr gratis retur og tilbakebetaling av penger slik at du kan prøve på ting hjemme. Her hører jeg stadig om noen som ikke returnere selv om tingene ikke passet slik de ønsket. Dette er jo å kaste penger rett ut av vinduet.

Før du handler på nett, råder forbrukerøkonomen at du har en plan for hva du skal kjøpe og hvor mye penger du skal bruke.

– Kommer du over noe du ønsker deg underveis kan du skrive det opp på en liste. Et smart triks er å la det gå noen uker før du tar opp ønskelisten igjen. På den måten gir du deg selv muligheten å tenke rasjonelt gjennom om dette er noe du egentlig trenger eller ønsker deg, avslutter Sandmæl.

Les også: Kjøpe dekk på nett? Ni av ti er skeptisk

Personvernpolicy