Meny

Misfornøyd Avis-kunde:

– Jeg føler meg svindlet og lurt av Avis

Illustrasjonsbilde.  Foto: Ed Kohler/flickr/ CC BY 2.0

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Forbrukerrådet advarte mot leiebilfirmaet Avis, har ABC Nyheter fått henvendelser fra to misfornøyde kunder. 

I forrige uke advarte Forbrukerrådet, med fagdirektør for finans Jorge Jensen i spissen, mot forsikringsfeller du kan gå i når du bestiller leiebil på nett. 

Leiebilfirmaet Avis ble beskrevet som verst på markedet, og i etterkant har ABC Nyheter blitt kontaktet av to frustrerte kunder. 

Bakgrunn:   Forbrukerrådet advarer mot Avis Bilutleie 

Måtte betale 6000 kroner ekstra

Jarle Vinningland forteller at han leide bil direkte gjennom avis.no som Avis «Presidents Club»- medlem, og at han bestilte en standardstasjonsvogn i Italia 7. juni for en uke. 

Ifølge nettsidene skulle det koste 3.900 kroner med alt av forsikring og avgifter inkludert.

Da Vinningland skulle hente ut bilen i Italia, viste summen seg å være dobbelt så høy, forteller han.

– I skranken ble jeg bedt om å signere en kontrakt som estimerte at leieforholdet kostet 1000 euro (cirka 9.500 kroner). Den italienske personen sa at det kun var et sikkerhetsbeløp, og at jeg ikke skulle betale mer enn de 3.900 kronene jeg hadde betalt, forteller han til ABC Nyheter.

Etter Italia-reisen kom Vinningland hjem til en konto som var blitt  trukket for over 6000 kroner mer enn det leieforholdet egentlig skulle koste.

Les også:  Antallet avslørte reisesvindelsaker øker 

Dårlig kundeservice

Vinningland sier at han i etterkant av reisen til Italia tok kontakt med Avis, og at han opplevde leiebilfirmaets kundeservice som nedlatende og lite forståelsesfulle.

– De gjemte seg bak at kontrakten var signert, og at den var et juridisk bindende dokument, sier han. 

Han har også sendt mail til Ole Grønvold, administrerende direktør i Avis, uten å få svar.

Nå vil han ha pengene overført tilbake på sin konto.

En vanlig stasjonsvogn koster 3-4.000 kroner per uke hos de fleste leieselskap, ikke 10.000 kroner. Jeg føler meg svindlet og lurt av Avis, avslutter han.

Har videresendt saken til kundeservice 

Administrerende direktør Grønvold forteller til ABC Nyheter at saken til Vinningsland ble sendt til kundeservice samme dag som han mottok e-posten, og at han har bedt de kreditere beløpet som han har blitt fakturert urettmessig.

– Vi kan selvsagt ikke gjør annet enn å beklage denne hendelsen overfor Vinningsland. Det er korrekt at jeg ikke har svart på e-posten Vinningsland sendte direkte til meg. Dette fordi vi ønsker at alle kunder skal bli behandlet likt, og at det derfor alltid er kundeservice som kommuniserer med sluttkunden i forhold til kundeklager, sier han. 

Grønvold legger til at han synes det er rart at Vinningsland velger å ta saken til media.

– Dette gjelder jo en leie i utlandet og i vår høysesong, og det må derfor påregnes noe lengre behandlingstid, avslutter han. 

Les også:  Prosjektleder tappet byggefirma for millioner 

Verdifull lærdom

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, mener at andre forbrukere kan ta lærdom av hendelsen. 

– Det viktigste forbrukere kan ta med seg fra denne saken er at det nytter å klage. Selv til store, multinasjonale virksomheter som Avis. 

Jensen oppfordrer videre alle forbrukere til å avstå fra å skrive under på kontrakter, selv om de oppgis for å være standardkontrakter. 

Jensen forteller også at Forbrukerrådet skal ha et møte med Avis i august, for å klargjøre hva de mener gjenstår for at alle som leier bil skal ha en krystallklar formening om hva de har betalt, og hva de skal betale når de henter ut bilen. 

Den andre kunden ABC Nyheter har vært i kontakt med, ønsket ikke å stå frem i media med sin sak. I denne saken måtte kunden også betale et uforventet beløp som   hjemmesidene til Avis ikke hadde meldt tydelig fra om. 

Les også: 

Forbrukerrådet: Sjekk om du blir flådd av mobiloperatøren

Rekordmange klager på bruktbilkjøp 

Privatøkonomi
Populært