Forbrukerrådet advarer mot Avis Bilutleie

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge Jensen advarer mot triks i leiebilbransen.
Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge Jensen advarer mot triks i leiebilbransen. Foto: Kjell Håkon Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Administrerende direktør i Avis er overrasket over kritikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leiebilen blir dyr om man havner i en forsikringsfelle, og Avis er verst på markedet, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådet sier at de ofte ser biler som leies ut med svært høy egenandel på kasko- og ansvarsforsikring. Prisen på å fjerne egenandelen gjennom en forsikring gjør lite synlig på nettsiden hvor du bestiller leiebilen.

Det er nemlig først når kunden henter ut bilen at egenandelen på forsikringen ofte koster fem til ti ganger mer enn hva man kunne kjøpt den for før avreise.

Advarer mot Avis sin praksis

– Finner du ikke prisen på egenandelsforsikringen når du bestiller leiebil på nett, så styr unna. Velg et annet leiebilselskap, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Forbrukerrådet har tidligere undersøkt om slike forsikringsfeller er utbredt, og Avis skilte seg klart negativt ut for ett år siden. En ny undersøkelse viser at lite har endret seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I løpet av ett år har lite skjedd hos Avis. Fellen er der like fullt. Vi ser det derfor som nødvendig å advare mot Avis’ praksis. Å markedsføre én pris og deretter la kunden få vite resten av prisen når varen hentes ut, er forbrukerfiendtlig. Dette er metoder som normalt er forbeholdt de useriøse aktørene på nettet, sier Jensen.

Les også: Slik unngår du leiebil-fellene i sommer

Administrerende direktør i Avis, Ole Grønvold, sier selskapet har jobbet hardt for å ha synlige priser. Foto: Eirik Førde
Administrerende direktør i Avis, Ole Grønvold, sier selskapet har jobbet hardt for å ha synlige priser. Foto: Eirik Førde

Avis er ikke enig

Det er Ole Grønvold, administrerende direktør i Avis svært uenig i.

– Vi har forsøkt å følge rådende fra Forbrukerrådet og vi har virkelig jobbet for å være transparente og å gi kundene mulighet til å betale for akkurat det de har behov for, sier Grønvold til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grønvold stiller seg undrende til fremgangsmåten til Forbukerrådet.

– Jeg synes det er rart at de velger å gå til media uten å snakke med oss og gi oss muligheten til å endre det de mener er for dårlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vanskelig å finne pris

Undersøkelsen Forbrukerrådet gjorde viste at Avis ofte doblet leieprisen hvis man ønsket å kjøpe seg fri fra den høye egenandelen.

– Vi har funnet tilfeller hvor kundene betaler 1000-2000 kroner for en uke for denne forsikringen når du får tilbudet over skranken hos Avis. Da sitter du i fellen. De færreste ønsker å ha en egenandel på 15.000 hengende over seg under ferien og kjøper seg fri til overpris, sier Jensen.

På nettsidene til Avis dukker ikke prisen på egenandelsforsikringen opp under bestillingsprossesen, ifølge Forbrukerrådet.

– En antydning om prisnivået er gjemt bort inne i en av tre tettskrevne vilkårs-dokumenter på til sammen 48 sider. Det er uholdbart å skjule halvparten av leiebilens pris på denne måten, sier Jensen.'

Les også: Fem smarte knep som gir deg billigere leiebil

Mener løsningen er transparent

Grønvold sier at undersøkelsen til Forbrukerrådet ble gjort samme dag som Avis byttet hjemmeside, noe han skal ha informert dem om i en e-post. Han er derfor svært overrasket over kritikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På hjemmesidene våre har vi en full prisliste på alle forsikringer og det er fullt mulig å få null i egenandel, sier Grønvold.

– Vi vil gjerne i dialog med Forbrukerrådet for å forstå hvorfor det vi mener er en transparent løsning, er dårligere enn konkurrentenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpen for dialog og endring

Grønvold er overrasket over at Forbrukerrådet sender kritikken i en pressemelding uten snakke med Avis om problematikken først.

– Det er helt klart at hvis Forbrukerrådet hadde kommet med et råd til oss, så ville vi endret oss med en gang. Vi er såpass ydmyke at vi ikke ville beholdt en løsning som markedet og forbrukermyndighetene ikke vil ha.

Han kjenner ikke til at de har fått noen tilbakemeldinger fra sluttkunder på at løsningen deres er dårlig.

– Det er verdt å merke seg at de ikke har forstått intensjonene våre, og hvis de kan dokumentere at forbrukerne vil ha noe annet, så endrer vi oss. Akkurat nå har vi ingen indikasjoner på at løsningen vår ikke er forbrukervennlig, sier Grønvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Intensjonen bak løsningen har vært å gi kundene flere valgmuligheter og å unngå og tvinge kunden inn i pakkeløsninger.

Les også: Leiebil-fellen kan knuse feriebudsjettet ditt

– Kredittkort er billigst

Forbrukerrådet anbefaler at man benytter kredittkort som enten har en slik forsikring inkludert, eller tilbyr det for 100-300 kroner, når man betaler for leiebilen.

– Priser på nettet er mer konkurranseutsatt, mens ved skranken er forsikringene beskyttet mot konkurranse. Da blir prisen ublu. Egenandelsfellen har vedvart over mange år, men er etter hvert blitt utfordret av søkeagentene på nettet som tilbyr slike forsikringer til en betydelig lavere pris, sier Jensen.

Les også:

Forbrukerrådet: Sjekk om du blir flådd av mobiloperatøren

Forbrukerrådet er sterkt kritisk til bankenes fondssalg

Forbrukerrådets tipser deg: Slik lures du av ferietilbud