– Norwegian irriterte virkelig på seg forbrukerne i fjor

Sommeren 2016 var preget av store forsinkelser for Norwegian.
Sommeren 2016 var preget av store forsinkelser for Norwegian. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor fikk Forbrukerrådet 70.000 spørsmål og mottok 10.000 klager. Mange av klagene var rettet mot Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse ti firmaene fikk Forbrukerrådet flest spørsmål om i 2016.

  1. Elkjøp
  2. Canal Digital
  3. Norwegian
  4. Expert
  5. Telenor
  6. Lefdal
  7. Skattelisten
  8. Telia
  9. DNB
  10. Møller Bil

Statistikken, som baserer seg på spørsmål til forbrukertelefonen og forbrukerrådet.no, viser at folk hadde problemer med både bruktbil, mobiltelefon og leiebolig.

Firmaene som bør skjerpe seg er blant annet Skattelisten og Norwegian, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet.

– Norwegian irriterte virkelig på seg forbrukerne i fjor. For eksempel startet sommeren med massive forsinkelser og tallrike innstillinger. De manglet både piloter og fly. Vi må nesten kunne forvente at et flyselskap husker på å skaffe begge deler, sier Forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding.

Går ikke flyet ditt når det skal, kan du ha krav på å få dekket mat og opptil 5000 kroner, ifølge Forbrukerrådet.

Les også: Innreise til USA: Det kan bli dyrt å fylle ut feil skjema

Forbrukerdirektør Randi Flesland. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Forbrukerdirektør Randi Flesland. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– Uholdbart

I fjor fikk også Forbrukerrådet uforholdsmessig mange spørsmål om Skattelisten, som tilbød folk å snoke gratis i skattelisten uten at noen fikk greie det, men som fakturerte rundt 1000 kroner i ettertid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er selvsagt uholdbart. Vi oppfordret folk til å ikke betale, for prisen skal være tydelig før du inngår en avtale. Dette er rett og slett ulovlig, sier Flesland.

Les også: Dette er fondsbransjens argumenter for å legge ned fond

– Bruk kontrakt

Norske forbrukere hadde også mange spørsmål om leiebil.

– Noen faller for drømmebilen på et bilde, og slår til fra sofaen hjemme uten engang å ha prøvd bilen. Vil du unngå trøbbel, gjelder det å undersøke på forhånd, og å bruke Forbrukerrådets kontrakt, råder Flesland.

Forbrukerrådet mottok flest spørsmål om leiebil, fulgt av leiebolig og datautstyr og mobiltelefoner.

Forbrukere som er bosatte i Tromsø, Oslo og Telemark var raskest til å kontakte Forbrukerrådet i fjor. Den samme troikaen var også raskest til å hendende seg til Forbrukerrådet i 2015.

Les også:

Forbrukerrådet vurderer søksmål mot økt søppelavgift i Oslo

Forbrukerrådet reagerer på søppeloppførsel i Oslo

Klager på flyreiser til værs