Forbrukerrådet: – Klipp Santander Red-kortet i to

Forbrukerrådet mener Santander Consumer Banks praksis er direkte kundefientlig.
Forbrukerrådet mener Santander Consumer Banks praksis er direkte kundefientlig. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet er sterkt kritiske til at Santander Consumer Bank krever renter for hele lånet, selv om mesteparten av beløpet er betalt ved forfall.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

All normal praksis tilsier ifølge Forbrukerrådet at rente belastes det som står igjen etter forfall. Slik opererer ikke Santander Consumer Bank. Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, illustrerer dette med et eksempel:

– Har du tatt opp et lån hos Santander på 30.000 kroner og betalt inn 29.000 kroner før forfall, krever banken renter for hele beløpet og ikke bare de 1000 kronene som er utestående, sier Jorge Jensen til ABC Nyheter.

Les også: Nå kan du sjekke pensjonsgebyret ditt

– Direkte kundefiendtlig

Han er sterkt kritisk til denne praksisen.

– Klipp kortet i to, og finn en bank som tar betalt for det lånet du faktisk har. Bankens praksis er direkte kundefiendtlig, sier Jensen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Santander er den eneste banken i markedet som opererer med denne praksisen, ifølge Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis du ønsker å avslutte kundeforholdet til Santander, bør du melde fra om dette skriftlig. Hvis ikke, vil du ifølge bankens prisliste etter hvert bli avkrevd et gebyr på 149 kroner fordi du ikke har brukt kredittkortet, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Santander er ikke enig i Forbrukerrådets beskrivelse av vilkårene:

– Dette er et av markedets aller gunstigste kredittkort på alle parametere, men om du ikke betaler hele gjelden, får du ikke en rentefri periode, skriver Cecilie Miller, Internal Communications Manager i Santander, i en tekstmelding til ABC Nyheter.

– Forbrukslån er dyre nok

Forbrukerrådet opplyser om at Komplett Bank også opererte med lignende vilkår, men at de har lovet at dette ikke har blitt håndhevet. Komplett Bank har nå endret vilkårene.

– Forbrukslån er dyre nok, om man ikke samtidig må betale for allerede innbetalte delbeløp. Vi anbefaler alle å lese vilkårene og sjekke finansportalen.no for å finne beste og billigste lån, sier Jorge Jensen.

Les også:

Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB

Forbrukerrådet advarer mot hastige medlemskap i treningssentre

Tingretten skal vurdere gruppesøksmål mot DNB