«Black Friday» betyr ikke nødvendigvis salg

Black Friday har blitt en populær handledag. Du kan gjøre noen gode kjøp, men du bør sjekke nøye om du faktisk får en god pris.
Black Friday har blitt en populær handledag. Du kan gjøre noen gode kjøp, men du bør sjekke nøye om du faktisk får en god pris. Foto: Colourbox

Det er viktig å sjekke priser nøye for å forsikre deg om at du får et godt tilbud.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den amerikanske tradisjonen med å handle første fredag etter Thanksgiving, har fått fotfeste i Norge der reklamekampanjer skal få nordmenn til å åpne lommeboken.

VG skriver i dag at butikker justerer opp prisene i kampanjeperioden, og Stavanger Aftenblad opplyser at Elkjøp skrudde opp prisen på en TV i forkant av Black Friday.

– Forrige uke så jeg til min store overraskelse at samme TV i en annonse i Aftenbladet nå koster 14.995 kroner, sier forbruker Chris Møller til Stavanger Aftenblad.

– Det kan nesten se ut til at prisen er skrudd kunstig opp til Elkjøps Black Friday-ukekampanje. Dersom man ikke vet at dette er riktig pris, blir man narret til å tro at man sparer 5.000 kroner hvis man kjøper TV-en torsdag, mener Møller.

Les også: Ikke la deg lure av Black Friday

(Saken fortsetter under)

Prisen på en Samsung-TV gikk opp få dager før Black Friday. Foto: Skjermdump fra prisjakt.no (23/11-16)
Prisen på en Samsung-TV gikk opp få dager før Black Friday. Foto: Skjermdump fra prisjakt.no (23/11-16)

Elkjøp sier at TV-en hadde vært på tilbud i forkant av Black Friday. Prisen ble deretter justert til normalpris, for så komme på tilbud igjen.

Elkjøps kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde sier til ABC Nyheter at de i etterkant forstår at intervallet mellom kampanjene var for kort.

– Det er ikke et lokketilbud, for normalprisen er 14.995 kroner. Det er rett og slett litt dårlig håndverk, sier Indresøvde.

TV-en har nå blitt justert til normalpris igjen, og koster 14.995 kroner.

Må oppgi førpris hvis det er salg

Døm selv: Synes du det er tydelig merket at dette ikke er salgsvarer? Foto: Skjermdump fra Elkjøps kundeavis
Døm selv: Synes du det er tydelig merket at dette ikke er salgsvarer? Foto: Skjermdump fra Elkjøps kundeavis

Den mye omtalte TV-en er et av mange produkter i Elkjøps kundeavis i forbindelse med Black Friday. Kundeavisen inneholder ikke salgsvarer, men flere såkalte «partivarer».

Ifølge Forbrukerombudet er det salgsmarkedsføring dersom det i reklamen «gis inntrykk av at prisene er nedsatt i en tidsbegrenset periode».

Når det reklameres for salgsvarer, må det tydelig merkes med før- og nåpris. Dette er ikke tilfelle for produktene i Elkjøps kundeavis.

– I likhet med mange andre, markedsfører vi Black Friday med gode tilbud og vi håper vi leverer til forventningene, sier Indresøvde.

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, sier til ABC Nyheter at Forbrukerombudet ikke har behandlet kundeavisen.

Han kan derfor ikke uttale seg spesielt om Elkjøps kampanje, men forklarer reglene for salgsmarkedsføring på generelt grunnlag.

– Hvis det ikke er oppgitt en førpris på varen, kan forbrukerne ta det for gitt at prisen ikke er satt ned, sier Gjedrem.

Les også: Den verkelege «Black Friday»

– Black Friday er synonymt med salg

Indresøvde sier at Elkjøp planlegger i lang tid i forkant, og kjøper inn produkter som har ekstra gode priser til denne uka. Foto: Elkjøp/Joakim Magnen
Indresøvde sier at Elkjøp planlegger i lang tid i forkant, og kjøper inn produkter som har ekstra gode priser til denne uka. Foto: Elkjøp/Joakim Magnen

Elkjøp reklamerer med det de sier er gode tilbud, ikke salgsvarer.

– Vi har ikke fått en konklusjon fra Forbrukerombudet på at at man ikke kan skrive «Black Friday» uten å oppgi førpris på alle produkter, slik som for eksempel ved «Januarsalg», sier Indersøvde.

Forbrukerombudet sier til ABC Nyheter at Black Friday kan sidestilles med et januarsalg.

– Vi mener de fleste forbrukere i utgangspunktet vil oppfatte Black Friday som en salgsperiode på samme måte som januarsalget. Det betyr ikke at man ikke kan ha andre budskap. Men da må man være tydelig, sier Gjedrem.

Elkjøp sier de forholder seg til Forbrukerombudet.

– Vi forholder oss selvsagt til lovgivningen dersom forbrukermyndighetene sier at begrepet Black Friday er salgsmarkedsføring, sier Indresøvde.

– Det viktigste for oss er at vi har tilbud det er god pris på. Totalt sett har vi aldri lavere priser enn på fredag.

Vanskelig for forbrukerne

Forbrukerombudet forteller at de får inn klager på villedende reklamer. Samtidig kan det være vanskelig for en vanlig forbruker å oppdage det.

– Forbrukerne kan ikke ta det for gitt at det i alle tilfeller er riktig det som oppgis i markedsføringen. Samtidig er det ikke så lett for en vanlig forbruker å gjennomskue disse tingene, sier Gjedrem.

Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet. Foto: CF-Wesenberg
Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet. Foto: CF-Wesenberg

Det finnes klare regler for hvordan produkter skal reklameres for. Disse lovene må alle forholde seg til, likevel blir ikke reglementet alltid overholdt.

– Vi ser ofte problemer med at det i kundeaviser med salgsvarer er tatt inn varer med ordinærpris. Disse er ikke skilt ordentlig ut, dermed kan det se ut som de er på salg, sier fagdirektøren.

– Det er villedende og et brudd på loven dersom man får inntrykk av at varer som ikke er satt ned, er omfattet av salget.

Les også: – Black Friday er en dag hvor forbrukeren faktisk kan spare penger

Sjekk prisene før du handler

Gjedrem anbefaler at du orienterer deg på Internett før du handler.

– Man burde alltid sjekke priser på nett før man handler. På nett er det lett å sjekke hva ting koster, samt om du kan få det billigere et annet sted.

– Du gjør ikke et godt kjøp hvis de har solgt varen for høyere pris tidligere. Du gjør et godt kjøp dersom du får den til lavest mulig pris.

På nettsider som Prisguide og Prisjakt kan du undersøke hva ting koster i flere butikker, og hva det har kostet tidligere.

Forbrukerrådet advarer folk mot å gå «amok».

– Hvis det er noe du skal ha, og du ser at det er et godt tilbud, så bør du absolutt slå til. Samtidig er vi redde for at folk impulshandler litt for mye, og man kjøper ting man ikke har behov for. Det er både dyrt og lite miljøvennlig, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til ABC Nyheter.

To av fem nordmenn planlegger å følge med på kampanjer knyttet til Black Friday, viser en undersøkelse fra Virke.

Én av fem har allerede bestemt seg for hva de skal handle, og hele ni av ti planlegger å bruker over 500 kroner ifølge undersøkelsen.

Les også: Flere og flere sliter med å betale regninger

Black Friday er billigst

Tall fra Prisjakt viser at det totalt var 30,4 prosent av alle produkter som gikk ned i pris på Black Friday, mens 5,6 prosent gikk opp. 9,3 prosent av produktene gikk ned mer enn 20 prosent.

(Saken fortsetter under)

Black Friday er dagen med lavest priser, mens romjulen er perioden med nest lavest priser. Foto: Prisjakt
Black Friday er dagen med lavest priser, mens romjulen er perioden med nest lavest priser. Foto: Prisjakt

– For perioden oktober til februar 2015 ser vi at Black Friday totalt sett var dagen med best tilbud og de laveste prisene, sier landansvarlig for Prisjakt i Norge Carolina Appelqvist til ABC Nyheter.

Selv om det er dokumentert at flere justerer prisene opp på en rekke varer i forbindelse med handledagen, er det ifølge Appelqvist ikke et utbredt fenomen.

– Generelt sett ser vi ikke at prisene går opp dagene før Black Friday. Dersom slike prisjusteringer hadde vært utbredt, burde vi ha sett en prisøkning i perioden før Black Friday, avslutter hun.

Les også:

Forbrukerrådet: – Altfor enkelt å få forbrukslån

Unge er best på alternative julegaver

XXL måtte fjerne løfte om «prisgaranti» fra nettside

Personvernpolicy