– Sjekk bruktbilen før du slår til

Så langt i år har Forbrukerrådet fått 35.468 henvendelser fra forbrukerne. Statistikken toppes av dem som frykter de har gjort et dårlig bruktbilkjøp. Foto: Frank May / NTB scanpix
Så langt i år har Forbrukerrådet fått 35.468 henvendelser fra forbrukerne. Statistikken toppes av dem som frykter de har gjort et dårlig bruktbilkjøp. Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet har fått 35.468 henvendelser hittil i år. En stor andel omhandler kjøp og salg av bruktbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I år som i fjor dreier det aller vanligste spørsmålet til seg om kjøp og salg av bruktbil.

– På andreplass kommer leie av bolig, etterfulgt av spørsmål om håndverkertjenester knyttet til bolig, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Blant over 4.000 av bruktbilhenvendelsene, er feil på bruktbilen en trofast gjenganger. Hele sju av ti tar kontakt fordi de mener de har fått en bil som er dårligere enn det de kunne regne med og ble opplyst om, opplyser Forbrukerrådet.

Les også: Forbrukerrådet ber reisende passe på rettighetene sine

Flønes oppfordrer bilkjøpere til å sjekke bruktbilen nøye før man slår til og viser til Forbrukerrådets sjekkliste for bruktbilkjøp.

– Ta den med til et verksted før du kjøper bilen og få gjennomført en sjekk, sier Flønes.

Hun påpeker at statistisk sett er ikke risikoen for feil på bruktbilen mindre om du kjøper bilen fra en forhandler, eller privat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nest flest henvendelser i årets første halvår gjaldt leie av bolig. To av fem henvendelser var knyttet til leiekontrakten.

– Ved siden av leien, er det viktig at du får med deg hvordan du kan si opp, hva som er ditt vedlikeholdsansvar og hva leien inkluderer, sier Flønes.

Les også: Forbrukerrådet advarer mot konkursrammet reisebyrå

Halvårsstatistikken 2016: Ti-på-topp av henvendelser

1. Brukte biler: 4.051 (2016) / 4.331(2015)

2. Leie av bolig: 2.134 (2016) / 2.261 (2015)

3. IKT produkter: 1.620 (2016) / 1.792 (2015)

4. Møbler og innredning: 1.420 (2016) / 1.566 (2015)

5. Tjenester vedlikehold og utbedring bolig: 1.327 (2016) / 1.589 (2015)

6. Andre transportmidler: 1.102 /2016) / 1.080 (2015)

7. Større husholdningsapparater: 1.092 (2016) / 886 (2015)

8. Tjenester knyttet til fast eiendom: 1.085 (2016) / 741 (2015)

9. Elektroniske artikler minus data: 1.006 (2016) / 940 (2015)

10. Klær og Skotøy: 989 (2016) / 806 (2015).

Les også:

Ny bankpraksis virker diskriminerende

Flykalkulatoren hos Forbrukerrådet tar av

Forbrukerrådet: De billigste fondene kommer best ut