Jon Georg Dale varsler bøter mot Hurtigruten-konkurrent

Havila Kystruten har bestilt fire skip av denne typen. Det spanske verftet Barreras skulle bygge to av disse, men har kansellert kontrakten. Foto: Barreras
Havila Kystruten har bestilt fire skip av denne typen. Det spanske verftet Barreras skulle bygge to av disse, men har kansellert kontrakten. Foto: Barreras
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom Havila ikke har fire skip i drift når de begynner seilas om ett år, kan de bli bøtelagt. I forrige uke ble kontrakten på to skip kansellert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I slutten av november kansellerte det spanske verftet som skal bygge to av Havilas kystruteskip ordren. Da hadde arbeidet med skipene stått stille siden august. Det spanske verftet Barreras er truet av konkurs og har permittert 1.300 ansatte i mer enn tre måneder.

I midten av oktober varslet verftet kraftige forsinkelser som følge av betalingsproblemer.

– Vi har mottatt det vi mener er en urettmessig kansellering. Den er vi uenig i, sa administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten til Sysla i slutten av november.

Havila skal fra 1. januar 2021 seile med fire skip på ruten mellom Bergen og Kirkenes i konkurranse med Hurtigruten.

Les også : Norsk rederi krever 400 millioner tilbakebetalt av spansk verft

Kanselleringen har ført til at det på Stortinget er stilt spørsmål til samferdselsministeren om hvordan han vil forholde seg til en konsesjonsholder som i verste fall ikke leverer som avtalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan ende i bøter

«Kan samferdselsministeren garantere at kysten fortsatt har daglige og helårlige anløp fra 1. januar 2021 som tilfredsstiller kravene i anbudet», spør Steinar Karlstrøm (Ap) i et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale.

Her kan du lese spørsmål og svar.

«Eg legg til grunn at Havila starter drift på kystruta Bergen – Kirkenes med fire skip frå 1. januar 2021 i tråd med kontrakten med Samferdselsdepartementet. Noka anna er per no eit hypotetisk spørsmål. Kontrakten med Havila opnar for trekk i utbetalinga frå staten og dagsbøter», skriver statsråden i sitt svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dale har fått med seg at de er kjent med kanselleringen og at Havila mener den er ugyldig. Samferdselsministeren viser til at Havila sonderer markedet for skip som eventuelt kan leies inn.

«Eventuelle erstatningsfartøy må også oppfylle krava i kontrakten, med mindre anna er godkjent av departementet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens Næringsliv skriver at bøter sammen med bortfall av inntekter fra staten kan komme på opp mot en kvart milliard kroner på ett år.

Nål i høystaken

ABC har gjort gjentatte forsøk å få Havilas administrerende direktør Myrvoll i tale om dette. Han har ikke svart på våre henvendelser.

Han sier til DN at selskapet er forelagt flere alternativer på potensielle innleie-skip. Han vil ikke kommentere hvor disse skipene kommer fra.

Men en skipsmegler ABC Nyheter har vært i kontakt med mener at det ikke bare er å sette inn et hvilket som helst skip.

Skipene skal ha riktig størrelse. Disse er det ikke mange av som er ledige. De skal også ha opplegg for landstrøm. Ikke minst skal de ha sterke nok motorer til å trafikkere langs kysten av Norge, som har krevende farvann. Da nytter det neppe å leie inn tidligere passasjerferjer fra Finland, eller cruiseskip fra Karibien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det blir som å lete etter en nål i en høystake, sier skipsmegleren og legger til: – De har et kjempeproblem.

Dermed er det lite trolig at det finnes skip i leiemarkedet som oppfyller kravene om størrelse på skipene, lasteplass, motorer og landstrøm.

ABC har stilt spørsmål til departementet om størrelse på dagbøter og trekk i overføringer fra staten ligger på. I tillegg vil vi også ha svar på hva det innebærer at departementet kan gi erstatningsskip annen godkjenning.

Vi har ikke mottatt svar på våre spørsmål.