Næringsministeren stoler på Posten: – Viser at han ikke aner hva som skjer i transportsektoren
Næringsministeren lytter til Posten om arbeidsforholdene i Bring. Bjørnar Moxnes mener Torbjørn Røe Isaksen heller burde lytte til Statens Vegvesen.
«Mitt generelle inntrykk er at norske selskaper respekterer lover og regler i de landene de har etablert virksomhet, ivaretar grunnleggende arbeidsstandarder og betaler en anstendig lønn». Slik begynner næringsminister Torbjørn Røe Isaksen svaret på Bring-spørsmålet til Bjørnar Moxnes.
Rødt-lederen sendte for et par uker siden spørsmål til statsråden hvor han mente Bring er på ville veier når de nå etablerer Bring Trucking i Polen. Selskapet skal ha lokalt ansatte på lokale lønninger som skal kjøre gods fra Polen til Skandinavia. Trolig vil de også kjøre kabotasje mellom for eksempel Norge og Sverige.
Kabotasje betyr at en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.
Bakgrunn : Bjørnar Moxnes: – Bring er på ville veier
Statsråden skriver at han ikke har noen grunn til å tro at Posten Norge ikke vil følge gjeldende regler. Han forklarer at regjeringen har klare forventninger til selskap staten eier, men det innebærer ikke at næringsministeren ønsker å gripe inn i hvordan Posten drifter Bring – og hvor de etablerer seg. Litt i tråd med svaret han ga for ett år siden i Stortinget.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Men det er ikke slik at eier skal legge seg opp i selskapenes daglige drift.» skriver statsråden og viser til hvordan staten forvalter sine eierinteresser. «Det statlige eierskapet skal forvaltes på en profesjonell og forutsigbar måte, og selskaper hvor staten er eier som driver kommersiell virksomhet i konkurranse med andre aktører skal verken ha fordeler eller ulemper av det statlige eierskapet».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan forklarer at Posten Norge bestilte en ekstern revisjon av lønns- og arbeidsvilkår i Bring Truckings virksomhet i Norge.
«... resultatet av denne skal vise at ingen av sjåførene har fått lønn under lovpålagt minstelønn ved kabotasje eller kombinerte transporter».
Ikke alt på stell: Transportselskap rapportert for sosial dumping
Følger ikke med i timen
Moxnes mener på sin side at statsråden neppe kan følge med i timen.
Artikkelen fortsetter under annonsen«Næringsministeren viser med sitt svar at han ikke aner hva som skjer i transportsektoren og hvordan statlig eide selskaper opptrer», skriver han i en epost til ABC Nyheter. «Det er mange eksempler på at Bring rapporteres for både brudd på kabotasjeregelverket og for sosial dumping. Det er eksempler på timelønn på ned mot 30 kroner for østeuropeiske ansatte i Bring. Hvis statsråden ikke mener det er sosial dumping så lever vi i hver vår verden».
Les også: Bring bruker ikke omstridt transportfirma – men her står de likevel
Moxnes skriver videre at han mener Røe Isaksen fraskriver seg ansvar for både miljøkonsekvenser og arbeidsforhold når statsråden stoler på Posten. Heller, mener Moxnes, bør næringsministeren høre på Statens Vegvesen.
«Som jevnlig avdekker urimelige arbeidsvilkår i Brings datterselskap. Godstrafikk på vei konkurrerer ut mer av godstrafikk til sjøs og på bane når lønningene går ned. Den norske stat skal ikke tjene seg rik på å ødelegge miljøet og utnytte arbeidsfolk».