Eid kommune motstrøms i cruisedebatten

Ordføreren i Eid kommune, Alfred Bjørlo, går imot mange andre i cruiseskipdebatten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens mange er kritiske til cruiseturismen går Eid kommune og ordfører Alfred Bjørlo motsatt vei. I år tar kommunen imot 20 skip. Neste år blir det dobbelt så mange.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARENDALSUKA (ABC Nyheter): – Det er en bred politiske enighet i Norge om at cruise er en viktig del, og skal være en viktig del av reiselivsnæringen i Norge. Det er vel ikke en eneste by som tar i mot cruiseskip som snakker om å slutte med det, sier ordfører Alfred Bjørlo (V) i Eid kommune til ABC Nyheter.

Han har nettopp deltatt i en paneldebatt under Arendalsuka om bærekraftig cruiseturisme er en illusjon.

Du kan se hele intervjuet med ham over.

Så mye bruker de: Cruiseturistene bruker opp mot 700 kroner når de er i land

– Det vi snakker om er å unngå den ekstreme opphopningen av cruiseskip, som gjør at det blir altfor mye folk på en gang på en del plasser.

Ikke store nok batterier

Og så handler det om utslippene fra de store skipene. De kan reduseres, men da må teknologiskiftet skje. Altså skipene må slutte å gå på fossilt brensel. Det tar tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vil ta i bruk fornybart i det øyeblikket vi får langsiktige nok kontrakter som gir leveringssikkerhet. Vi er nødt til å ha bunkringsmuligheter der skipene seiler, sa Tor Christian Sletner fra den internasjonale bransjeorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA) under debatten.

Tor Christian Sletner representerte cruisenæringen under debatten. Foto: Martin Huseby Jensen
Tor Christian Sletner representerte cruisenæringen under debatten. Foto: Martin Huseby Jensen

Han understreket at flere rederier vil jobbe med dette framover. Samtidig poengterte han at det ikke finnes batterier som er store nok til de havgående skipene per i dag.

– Ta Color Lines nye hybridskip som seiler mellom Sandefjord og Strømstad, det er halvparten så stort som et cruiseskip og batteriet holder til landligge og 20 minutter ut fra Sandefjord, etter det kjører skipet på fossilt drivstoff.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bringer med seg mange turister

Utslipp har vært et sentralt ankepunkt mot cruiseturisme. Et annet er overturisme.

Les også: Bobil- og campingferie mer miljøvennlig enn cruise og sydenferie

Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv påpekte at noen må ta ansvaret for den fortettingen som skjer når skipene kommer inn.

Reisende med cruiseskip

Antall reisende med cruiseskip til Norge har økt fra rundt 200.000 til omtrent 700.000 passasjerer på 15 år.

Antall anløp er gått opp fra 1.200 til 2.000.

Samtidig har antall passasjerer per skip doblet seg.

Prognosene anslår omtrent 2 millioner årlige cruiseturister i 2060 fordelt på omlag 3.250 anløp i norske havner.

Kilde: Transportøkonomisk institutt.

–Vi har et opplagt ansvar om fortetting. Som å forhindre mange fartøy på samme sted til samme tid. Skipene gjør oss veldig synlige. Men så får vi nok også ansvaret for å bidra med flere turister enn vi gjør fordi vi er så synlige. Men vi har skjønt spørsmålet om fortettingsproblematikken, gjorde cruiserepresentant Sletner klart.

– Vi har hatt eventyrlig vekst, ikke bare i cruiseturisme, men generelt. I store trekk mest positivt. Gir verdiskapning og flere arbeidsplasser. Enkelte dager har vi mange folk på besøk, det jobber vi med å løse gjennom et besøksforvaltnings-prosjekt hvor ser på hvordan bedre forvaltning av gjestene slik at både de og beboerne får god opplevelse, forklarte ordfører Remi Solberg i Vestvågøy kommune i Lofoten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det er ikke alle steder det behov for å bygge ut cruisehavn som kan ta imot alle type cruiseskip, påpekte Bjørndal i NHO Reiseliv.

– Vi er ferske, men tilbakemeldingene har vært positive. Vi er bygd for å ha mange mennesker i sentrum samtidig. Vi har også jobbet med infrastrukturen de senere årene som parker og offentlige toalett, skilting og tilrettelegging for gågate. Når vi får store cruiseanløp, stenger vi for trafikk i den store gata vår og butikkene flytter ut. Vi opplever at folk går i land og bruker penger og de små butikkene har økt omsetning. Vi har plass til å ta imot, sier Eid-ordfører Bjørlo etter debatten, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men jeg sier ikke at dette er riktig overalt.

Les også: Besøksrekord for Preikestolen

Dårlig betalende gjester?

Det tredje punktet som cruiseindustrien har vært gjenstand for er hvor mye turistene som kommer med skipene legger igjen av penger når de er i land.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i sommer kom en rapport som fortalte at cruiseturister i snitt bruker 700 kroner dagen i land i Norge.

(Artikkelen fortsetter under)

Sletner fra CLIA slo fast at cruiseturistene legger igjen rundt 3 milliarder kroner langs norskekysten. Og at det offisielle tallet er 860 kroner dagen.

– På toppen av dette kommer skatter og avgifter i tillegg til at det i større og mindre grad berører 17.000 norske arbeidsplasser.

– Politisk enighet om cruise

Han etterlyser en helhetlig plan for næringen. Der fikk han også støtte fra direktør Astrid Bergmål i Virke Reise.

– Vi må vekk fra denne polarisende debatten. Det er politisk enighet om at man ønsker cruise. Og så kan vi krangle ukevis om hvor mye de legger igjen, de kom hit – de er her, så må i heller lage opplevelser som får bedre tilbud.

Bjørndal i NHO var på sin side uenig i at det er irrelevant å diskutere hvor mye cruiseturistene legger igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men de legger igjen minst.

For en fersk destinasjon som Eid, er det selvsagt ikke irrelevant hvor mye turistene legger igjen, men det handler da om å gjøre en innsats, sier ordføreren.

– Gjøres det en god jobb lokalt, så legger turistene igjen mye penger. Så vil det alltid være slik at for hotellnæringene, som NHO representerer, vil ikke cruiseturistene legge igjen like mye penger. Gjør vi det riktig vil inntektene spre seg utover mange små aktører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunikasjonsdirektør Finn Langeland i Norsk Industri var meget tydelig i sin tale. – Vi må bli kvitt de turistene som betaler minst, sa han og slo fast at det vil kunne fungere utmerket med å ta skatt fra de reisende på anløpene. Han mener det skal koste å besøke kystens mange destinasjoner.

– Skal Norge fortsette å være high end, og Norge kommer alltid å være høykostland, da får fattige turister stikke og søppelskipene slutte å seile, sa han med tydelig henvisning til utslippene fra skipene som seiler kysten rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strengere: Roma forbyr turister å sitte i Spansketrappen

Langeland var tydelig i sin tale og viste til at industrien har gjennom de siste tiårene har redusert sine utslipp og ryddet opp etter seg.

– Cruisenæringen må ta initiativ for å få ned utslippene. Enten gjør de det eller så må regjeringen ta ansvar. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være tilbakeholdne, sa han.

(Artikkelen fortsetter under)

NHO Ole Michael Bjørndal (til venstre), Finn Langeland og ordfører Remi Solberg. Foto: Martin Huseby Jensen
NHO Ole Michael Bjørndal (til venstre), Finn Langeland og ordfører Remi Solberg. Foto: Martin Huseby Jensen

Differensierte priser

Bærekraften tar blant annet gjennom differensierte havnavgifter. Destinasjonssjef i Bergen, Anders Nyland forklarte fra scenen at i Bergen jobbes det med landstrøm og at havnen er snuhavn for skipene.

Verdensarvfjordene

Fra 2026 skal verdensarvfjordene Geirangerfjorden og Nærøyfjorden være utslippsfrie.

Fra 1. mars i år trådte strengere regler i kraft for å få dette til å gå .

Sjøfartsdirektoratet har foreslått det nye regelverket som omfatter blant annet strengere krav til utslipp av svovel- og nitrogenoksider, forbud mot utslipp av kloakk og gråvann og et forbud mot forbrenning av avfall om bord.

Kilde: Regjeringen

– Vi vil ikke ha skip som bare ligger ved havnen i fem timer. Har du miljøfiendtlige skip så får du ikke bekreftet booking for skipet hos oss, og havneavgiften stiger med 50 prosent, forklarte han.

Dette er 13 cruisehavner med på, også Eid. Ordfører Bjørlo forteller at de så snart som mulig vil ha på plass en slik ordning også hos dem. I tillegg til landsstrøm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen ting er å bytte ut bussene fra diesel til strømgående.

Antall turister som kommer til Norge med cruiseskip har økt kraftig (se faktaboks lenger opp i artikkelen). I år har Eid 20 anløp og 50.000 gjester. Neste år ligger det an til 40 skip og 100.000 reisende cruisepassasjerer til Eid. Hvor går taket?

– Vi har sagt at 50 til 70 skip er mulig å få til, og også ønskelig. Ut fra den enkle logikken om at du har en avgrenset sesong og havnet kan ta i mot ett skip om dagen, og da begrenser det seg selv.