Derfor mener Iran de kunne borde den britisk-svenske tankeren

Hør samtalen mellom britisk og iransk marine om Stena Impero her. 

Iran mener at tankeren «Stena Impero» brøt reglene da de seilte inn i Hormuz-stredet. Rederiet avviser anklagene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag ettermiddag seilte flere mindre iranske fartøyer sammen med et helikopter opp til den britisk-svenske tankeren «Stena Impero» i Hormuz-stredet mellom Iran i Nord og Oman i sør.

Skipet ble eskortert av den britiske fregatten HMS Montrose. Til tross for dette mistet rederiet kontakten med skipet. Ikke lenge etter endret Stena Impero retning nordover.

I etterkant ble det frigjort en video av væpnede menn som bordet skipet. Det ble også frigjort en lydlogg i forkant av bordingen du kan høre øverst i artikkelen.

Det har etter hvert kommet fram at Stena Impero ble kontaktet og bordet etter ordre fra Revolusjonsgarden på oppfordring fra kystprovinsen Hormozgan etter å ha skapt en rekke problemer under seilasen.

«Ikke hensikt om konfrontasjon»

HMS Montrose ga Stena Impero råd om å ikke la seg hindre i seilasen. Revolusjonsgarden insisterte på at skipet dreide nordover mot den iranske kysten:

– Stena Impero, Stena Impero, Jeg gjentar min siste … du har ordre om å endre kursen din 360, 360 grader umiddelbart. Hvis du adlyder vil du være trygg, over.

Britisk marine: – Marinepatruljeskip, dette er det britiske krigsskipet Foxtrot…

Revolusjonsgarden: – Foxtrot 236, dette er separ marinepatruljeskip. Ingen konfrontasjon er til hensikt, ingen konfrontasjon er til hensikt. Jeg vil og forventer skipet av sikkerhetsgrunner, over.

Britisk marine: – Separ marinepatruljeskip dette er det britiske krigsskipet Foxtrot 236, din forespørsel som du sender til Stena Impero (…..) hindrer passasjen til MV Stena Impero. Du må ikke hindre eller hemme passasjen hennes. Du må ikke hindre, stanse eller hemme passasjen til MV Stena Impero. Hun er (….) stred. Vennligst bekreft at du ikke har planer om å bryte internasjonal lov ved å ulovlig borde MV Stena (…)

Dette hjalp ikke og Stena ble bordet og tatt kontroll over og seilt inn havna i byen Bandar Abbas, like nord for øya Hormuz.

Skipets kurs like før og etter hendelsen. Foto: Lloyd`s List Intelligence
Skipets kurs like før og etter hendelsen. Foto: Lloyd`s List Intelligence

Mener skipet skapte problemer

Brigadegeneral Ramezan Sharif sier ifølge det statlig eide nyhetsbyrået Mehr at tankeren Stena Impero seilte med transponderen som identifiserer skipet, slått av. I tillegg seilte skipet inn en trasé som vanligvis brukes til utseiling.

– Dette økte sannsynligheten for kollisjon med andre fartøy, sier han.

Stillbilde fra en video frigitt av av Irans Revolusjonsgarde når iranske soldater border skipet. Foto: Ho / AFP / NTB scanpix
Stillbilde fra en video frigitt av av Irans Revolusjonsgarde når iranske soldater border skipet. Foto: Ho / AFP / NTB scanpix

Tidligere på dagen skal Stena Impero også ha kollidert med et fiskefartøy, og ikke gitt svar på forsøk på radiokontakt.

Rederiet Stena Bulk har ikke gått med på at skipet gjorde noe ulovlig.

«Fartøyet var i full overenstemmelse med alle navigasjonsregler og internasjonale regler» går det fram av en pressemelding.

Speaker i det iranske parlamentet og tidligere offiser, Ali Larijani, har uttalt følgende om saken:

– Britene har drevet med piratvirksomhet, og det har vi gitt et svar på, sa han, ifølge Mehr.

Torsdag 4. juli tok britiske marinesoldater kontroll over den iranske oljetankeren Grace 1 utenfor Gibraltar fordi de mistenkte at skipet var på vei til Syria, i strid med EU-sanksjonene. Gibraltars høyesterett vil holde skipet fram til midten av august.

Spent situasjon

USA har sendt en forespørsel til en rekke land, deriblant Norge, om å delta i en koalisjon med mål om å beskytte skipstrafikken i Hormuzstredet, skriver NTB. Bakgrunnen er at flere oljetankere har også blitt utsatt for sabotasje.

Iran, som er i en eskalerende konflikt med USA, er blitt pekt ut som den ansvarlige part, noe landet benekter.

  • 12. mai ble fire sivile skip utsatt for forsøk på sabotasje, et av dem var norske.
  • 13. juni begynte to tankskip å brenne. Et av dem er John Fredriksens «Front Air».
  • 20. juni skjøt Iran ned en amerikansk drone som de mener krysset iransk luftrom.
  • 11. juli prøvde flere bevæpnede båter å stoppe den britisk tankeren «British Heritage» i Hormuzstredet.

Lederen for utenkriskomiteen i det russiske overhuset (Føderasjonsrådet) sier til TASS at Storbritannia er i ferd med å få tilbake med samme mynt.

– Briter har oppbrakt et iransk skip med mistanke om brudd på internasjonal lov, akkurat som Iran gjør med et britisk skip nå. Det er klart at Storbritannia aldri kommer til å anerkjenne andre lands rett til å la seg bli behandlet slik andre behandler dem, sier Konstantin Kosatsjev.

Personvernpolicy