SAS-pilotene varsler streik

Det er brudd i forhandlingene mellom SAS og selskapets piloter som har varslet konflikt fra 26. april.
Det er brudd i forhandlingene mellom SAS og selskapets piloter som har varslet konflikt fra 26. april. Foto: Leif R Jansson / NTB scanpix

Det er brudd i forhandlingene mellom pilotene og SAS. Det er meldt konflikt fra midnatt fredag 26. april.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en pressemelding tirsdag varsler SAS-pilotene streik fra midnatt 26. april, altså etter påskeferien.

Christian Laulund og Jan Levi Skogvang, som representerer de norske pilotene, avviser i pressemeldingen SAS-ledelsens syn på forhandlingene:

– Vi ber om å ta del av verdiskapningen på lik linje med piloter i andre selskaper. SAS har blankt avvist å snakke med oss om dette, sier de to.

– Vi registrer gjennom pressemeldingen at pilotene ikke ønsker å komme tilbake til forhandlingsbordet, skriver Knut-Morten Johansen, talsmann for SAS i Norge, i en kommentar til ABC Nyheter.

– Vi ønsker fortsatt samtaler for å oppnå en løsning, om så ved hjelp av en tredjepart. Hos Riksmeklingsmannen for Norges del, skriver han.

Laulund og Skogvang mener selskapet ønsker å markedstilpasse deres lønn.

– Pilotene i SAS har gjennom flere år bidratt til lønnsomhet i SAS. Tidligere ønsket SAS alltid å sammenligne oss med andre flyselskaper. Når lønn og arbeidstidsordninger nå er dårligere enn andre seriøse selskaper vi kan sammenligne oss med, nekter SAS å diskutere markedslønn for piloter, mener pilotenes representanter.

Ikke første gang

Det er slett ikke frøste gang det er konflikt mellom SAS og pilotene. I fjor måtte partene i mekling for å forhindre konflikt. Da var arbeidsavtalen hovedstridstema, og pilotene krevde større forutsigbarhet i sine turnusplaner.

Laulund og Skogvang representerer den norske delen av SAS Pilot Group (SPG), som organiserer 95 prosent av alle SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige. SPG forhandler på tvers av landegrensene. Det betyr at eventuelle betingelser som vedtas i København, også vil gjelde for norske og svenske piloter.

Informasjonssjefen i SAS sa før helgen til E24 at de hadde tro på at partene vil komme til en enighet. Pilotene er den siste store arbeidsgruppen flyselskapet må lande. Ifølge SAS har de snart fått på plass samtlige forhandlinger.

Piloter i dårlig lys

Nå viser pilotene til at SAS i 2017 tjente 1,7 milliarder og 2,1 milliarder i fjor.

– SAS ønsker å fremstille forhandlingene som en kamp om en unaturlig begrensning av styringsretten, noe som er fullstendig feil. Vårt krav er at avtalene og intensjonene bak disse respekteres, mener Laulund og Skogvang.

– Det er derfor ingen grunn til at avtalene ikke skal videreføres, sier de.

– Vi opplever at selskapet bruker vårt krav om markedslønn mot oss i et forsøk på å sette pilotene i et dårlig lys overfor kollegaer og kunder gjennom utspill i pressen, mener pilotenes talsmenn.

SAS-talsmann Johansen gjentar på sin side et håp om å unngå konflikt:

– Vi noterer at vi har felles ønske om et konkurransekraftig sterkt SAS, men at det foreligger ganske urimelige krav fra pilotene som ikke er forenlig med det målet. Vi har fortsatt håp om å komme til enighet rundt en løsning som vi har oppnådd med de øvrige medarbeidergruppene i SAS, skriver han.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden