Brødrene Scharnke frir til feinschmeckerne

De kjenner den italienske dressbransjen som sin egen brystlomme. Men da de tok mål av seg til å dominere markedet for eksklusive herreklær revnet budsjettet fullstendig. Foto: Eivnd Yggeseth
De kjenner den italienske dressbransjen som sin egen brystlomme. Men da de tok mål av seg til å dominere markedet for eksklusive herreklær revnet budsjettet fullstendig. Foto: Eivnd Yggeseth
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brødrene Richard og Sebastian Scharnke satser alt i Vika terrasse. Med fem millioner, italiensk marmor og blant verdens mest eksklusive dresser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En tidlig januardag i år. Mens hovedstadens jevne nordmann haster mellom slagene i vinterkulden reiser brødrene Richard og Sebastian Scharnke på shopping i Italia. De har kastet seg på et fly for å fullføre en tre år gammel drøm om å åpne egen butikk. I spissen står deres eget merke, Cavour.

Men gründerne har ingen fullkommen plan for hvordan det skal gjøres. Ingen idé om hvordan det skal se ut. Ikke engang butikklokaler er i boks, og på daværende tidspunkt finnes det ingen plan B. Det de har, er imidlertid klokkertro på at det kommer til å gå i orden. De svir av tre millioner kroner på metervarer fra Loro Piana, håndsydde dresser og slips. Én million bare på sko.

Denne helgen, ni måneder senere, åpner de dørene til Cavour i Vika terrasse.

– Det har vært fullt kaos fra januar til i dag. Vi er nesten litt overrasket selv over at alt har gått så på skinner, sier Richard Scharnke til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inne i butikken gjøres den siste finpussen før kundene slipper inn.

– Vi startet med en idé om å klare oss med en halv million til butikkinnredning. Men vi fikk overhodet ikke det vi ville ha, og valgte derfor å gå «all in», kommenterer broren.

– Nå er det bare å gi gass

Marmor fra Italia, lyst treverk, møbler fra blant annet Jean Prouvè og en puff kledd i kasjmir til 1.500 kroner meteren. Budsjettet på tre millioner er blitt til fem. 80 prosent av selskapet er eid av gründerne, mens de resterende 20 er eid av en ekstern investor. Skal det først gjøres, må det gjøres ordentlig, mener brødrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Begge to hadde blant Oslos beste jobber innen herremote, men vi sa opp for å satse for oss selv. Nå er det bare å gi gass.

– Vi startet med en idé om å klare oss med en halv million til butikkinnredning. Men vi fikk overhode ikke det vi ville ha, og valgte derfor å gå "all in", forteller brødrene. Foto: Eivnd Yggeseth
– Vi startet med en idé om å klare oss med en halv million til butikkinnredning. Men vi fikk overhode ikke det vi ville ha, og valgte derfor å gå "all in", forteller brødrene. Foto: Eivnd Yggeseth

Cavour så dagens lys i 2013. Begge brødrene jobbet tidligere som innkjøpere for Høyer Luxury på Egertorget. Begge hadde vært borti nær sagt hele den italienske dressbransjen. Kremen av konfeksjon. Men til tross for sikre jobber, ønsket de å gjøre noe annerledes. Noe eget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi mener Oslo fortjener en skikkelig nisjebutikk for dresser og sko. Kun kvalitetsvarer. Det har vært en mangelvare her i sentrum, og vi mener det er et hull i markedet som må fylles, sier Richard Scharnke.

Ifølge gründerne kan de tilby blant det beste av stoff som er å få tak i til en langt lavere pris. Med dresser fra 7.500 og oppover hevder Scharnke du får mye for pengene, sammenliknet med konkurrentene med samme kvalitet.

– Alle har inngangspriser som er helt ok, men du har ikke metervarene eller kvaliteten. Vi har nettverket, og så muligheten til å kombinere Skandinavia og Italia i ett, sier Sebastian.

Men dette er ikke stedet du handler dressen din på billigsalg. Tvert imot.

Les også: Kjøper opp hele konkursboet i Moods of Norway

– Det er klart at det er kostbart

Konseptet er bygget kun på favorittene innen forskjellige varegrupper. Enten det er konfeksjon, hverdagsklær eller sko. Foruten sitt eget merke, består utvalget av italienske Canali, og ikke minst, Cesare Attolini. Ett av verdens mest anerkjente dressmerker. Dresser som av hengeren koster opp imot 37.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Andre selger dressverdenens Rolexer. Det er veldig bra dresser som funker godt, men Attolini er noe annet. Dette er konfeksjonens Patek Philippe, hevder Sebastian Scharnke.

– Det er klart at det er kostbart, men den holdningen tror jeg vi må ha. Hvis ikke ville det ikke funket.

I tillegg til målsøm og ferdigsydde dresser har de tatt inn et spesifikt utvalg sko. Edward Green, Crockett & Jones og Carlos Santos. I den andre enden av butikken er har de fått på plass hverdagsklær til «casual fridays» og fritid. Bukser fra PT, dunjakker fra Moorer og håndsydde bukser fra Rota. Selv er gründerne overbevist om at de har truffet på utvalget. Nå gjenstår det å overbevise kundene.

Brødrene bak Cavour kjøpte dresser, sko og stoff for tre millioner før de hadde funnet butikklokale. Målet er å bli Norges store nisjebutikk for dresser og sko. Foto: Eivind Yggeseth
Brødrene bak Cavour kjøpte dresser, sko og stoff for tre millioner før de hadde funnet butikklokale. Målet er å bli Norges store nisjebutikk for dresser og sko. Foto: Eivind Yggeseth

– Jeg mener timing er bra. Folk er mer interessert i nye ting, og de kundene som vet hva det er, finner frem uansett. Har du gått i et merke i ti år er det kanskje på tide å prøve noe nytt. Du får ikke håndsydde slips eller håndprintede lommetørkler til en tusenlapp mange andre steder, sier Sebastian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mange godt etablerte aktører dere skal konkurrere med. Hvordan skal dere skille dere ut?

– Vi har et håndplukket utvalg dresser og sko i verdensklasse. Butikkens utseende, service og kompetanse gjør at vi skiller oss fra konkurrentene. Vi skal være nisjebutikken som Oslo har manglet, hevder Richard.

Nå skal de stable butikken på bena og få de første kundene inn dørene. Samtidig lanserer de hele butikken på nett. På sikt har de mål om å lansere internasjonalt, men først må de ta én ting om gangen.

– Vi er spent, men tror det kommer til å funke. Det viktigste er fornøyde kunder. Du får ikke forlate butikken dersom ikke antrekket er perfekt.

Les også: Boligkjøp er som en forelskelse

Saken ble opprinnelig publisert i Finansavisen 30. september