Kjentmannsprøven

Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen i Villoid tror mulighetene for å kapitalisere på influencers er enorm. Mest forundret er de over at ingen har gjort det ennå. Bjørn Ingier (t.h.) er investor.
Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen i Villoid tror mulighetene for å kapitalisere på influencers er enorm. Mest forundret er de over at ingen har gjort det ennå. Bjørn Ingier (t.h.) er investor.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med 20 millioner og Alexa Chung på laget, satser to norske gründere på å gjøre virtuell butikk av motekjendiser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde som mål å hente 8 millioner kroner. På under et år hadde vi fått inn over 20 millioner, og måtte etter hvert takke nei til mer penger, sier Jeanette Dyhre Kvisvik.

I fjor vinter kastet advokaten Jeanette Dyhre Kvisvik og IT-utvikleren Jarle Snertingdalen seg på gründerdrømmen, og kjøpte teknologiselskapet Villoid ut av Telenor. Halvannet år senere har de vært gjennom akseleratorprogrammet 500 Startups i Silicon Valley, teamet opp med moteikonet Alexa Chung og fått en halv million brukere. Med stappfull krigskasse, er gründerne klare for å lage butikk av verdenskjente motenavn.

– Vi startet med shopping-app og fikk raskt noen hundre tusen brukere. Mens vi var i Silicon Valley ble vi fremhevet i Apple Store som «beste shopping app» og «hottest app of the week», men vi så at det var vanskelig vokse videre og skape de store inntektene på appen alene. Derfor bestemte vi oss for å endre forretningsmodell, sier Kvisvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mulighet for langsiktig inntjening

At California-turen lot seg gjennomføre var imidlertid langt fra sikkert. Da tilbudet kom, ble teamet nødt til å kaste seg rundt å flytte hele selskapet til Silicon Valley på under en uke. Til tross for familie og forpliktelser hjemme i Oslo.

– Jeg tror nok at det er en slags syretest, hvor de ønsker å se om du vil dette nok. Gjør du ikke det, fortjener du kanskje heller ikke plassen, sier Snertingdalen.

Etter fire måneder med testing og rådgivning fra selskaper og mentorer i USAs teknologi-mekka, bestemte de seg for å ta en drastisk vending. I stedet for å satse på en butikk drevet av dem selv, har de laget en plattform hvor «influencerne» har hver sin butikk og fronter det de selv liker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Influencer

En influencer er en bruker på sosiale medier som har etablert troverdighet i en bestemt bransje. En influencer har tilgang til et stort publikum og kan overtale andre på grunn av sin posisjon og rekkevidde.

– Influencers er blant driverne i det moderne motemarkedet, men de trenger en måte å tjene penger på sine følgere. De får hele tiden spørsmål om «hvor kan jeg kjøpe dette», og spurte oss hvordan vi kunne legge til rette for dette, sier Kvisvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en mulighet for dem til en mer langsiktig inntjening. De gjør det de er gode på; å skape innhold, mens vi tilrettelegger teknologien for det. Utrolig nok er det ingen som har gjort dette før, sier hun.

Les også: Brende forsvarer salg av ammunisjon til Emiratene

– Svært gode utsikter

Kvisvik beskriver den eksisterende kommisjonsmodellen for influencers som tungrodd og uforutsigbar. Slik det er i dag, betaler hvert enkelt merke en influencer for å fronte produkter gjennom en link til deres nettbutikk.

I appen og på nett får hver influencer sin egen butikk. Provisjonen fra merkene er ofte det dobbelte eller mer enn hos konkurrentene, ifølge gründerne.
I appen og på nett får hver influencer sin egen butikk. Provisjonen fra merkene er ofte det dobbelte eller mer enn hos konkurrentene, ifølge gründerne.

– Dette gjør at de fremstår som kjøpt og betalt. Det tar tid, man kommer til hundrevis av forskjellige butikker og folk finner ikke alltid produktet de er ute etter. Vi har designet deres egen butikk hvor de selv velger hva de fronter, der alt er samlet på ett sted og optimaliserer teknologien slik at det går raskere, hevder Kvisvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag sitter medgründer Karin Källman og brorparten av teamet i London, samt et utviklerteam i Polen. Ifølge gründeren, er utsiktene for å tjene penger svært gode. Foreløpig har de ikke et konkret omsetningsmål, men sammenlikner seg med tjenester som Farfetch som i dag omsetter for milliarder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med den gamle måten, der du trykker på en link og blir videresendt til merket, tjener man i snitt mellom 5 og 10 prosent kommisjon på salget.

– Vårt mål er at vi kommer nærmere brands og får mye høyere kommisjoner. I dag er det ikke uvanlig at vi får oppimot 30 prosent kommisjon fra et salg – mer enn det dobbelte av konkurrentene, sier Snertingdalen.

Les også: Halvering av antall varsler om oppsigelser og permitteringer

Ønsker både store og små merker

– Hvordan skal dere konkurrere med store plattform-giganter som Zalando og Asos med tusenvis av utviklere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom de er på en av de store plattformene, må de selge produkter disse nettbutikkene har. Alexa Chung er blant annet kjent for å være stor tilhenger av å fronte merker på vei opp. Vi ønsker å ha både de store merkene, men også de mindre, sier Kvisvik.

– Og skal du få ting gjort raskt, kan det ofte lønne seg å ikke være mange, men få, hevder Snertingdalen.

En av de tekniske løsningene de har bygget er muligheten for å integrere butikken hos Villoid direkte inn i influencernes blogger og Instagram-profiler, samt muligheten til å tjene penger på klær de bruker men ikke har avtale med.

– Influencere ønsker å få mest mulig igjen for innholdet de lager. I dag finnes det ikke enkle teknologiske måter å gjøre det på. Det er det vi prøver å gjøre, og bruker samtidig kunstig intelligens og maskinlæring for å gi dem tilbakemelding om hva de gjør riktig og galt. Så får vi se om det stemmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant dem som har tro på selskapet, er Bjørn Ingiers. Han er tidligere divisjonsdirektør og gründer av Visma, men er nå blitt engleinvestor i teknologioppstarter og har gått inn med 12 millioner i disse.

– Jeg er overhodet ikke interessert i mote, men denne teknologien er bra, og kan potensielt brukes på mange andre områder. Du trekker kundene tilbake til samme sted, i stedet for at de går til nye nettsider hver gang. Det er et stort potensial her.

Les også:

Norsk gründer har tjent 150 millioner på Wordfeud

Bygger Kastel i skyene

Lager lyd som ser bra ut

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen