Stadig flere velger Dr. Oetkers frossenpizza

Foto: Oliver Orskaug/Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et tomt fiskefryselager ble Dr. Oetkers inngangsbillett til Norge. På 16 år har selskapet kapret 24 prosent av frossenpizzamarkedet, som Orkla tidligere dominerte alene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Finansavisen): Nordmenn er gale etter frossenpizza. I fjor ble det solgt 47,3 millioner esker med fryst pizza hos Coop, Rema, Kiwi, Meny, Bunnpris, Spar og Joker, og salget har økt videre i år.

Siden noen av pizzaeskene inneholder mer enn én pizza, fortærte vi i fjor over 50 millioner frossenpizzaer.

Tok opp kampen mot Orkla

I 20 år var Orkla nærmest enerådende i frossenpizzamarkedet her i landet. De lanserte merket Grandiosa i 1980, Big One på begynnelsen av 90-tallet og høsten 2015 så produktet Pizzabakeriet dagens lys. Det er pizza med en luftigere bunn.

Men fra 2001 kunne pizzahungrige nordmenn plukke opp et nytt produkt fra frysedisken i butikken.

Et selskap som drev med salg av fisk sto plutselig med et tomt fryselager i Ytre Enebakk i Akershus. De kontaktet Dr. Oetker i Tyskland og etter litt forhandlinger fikk de agenturet på deres pizza i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mål om bli størst

Året før den tyske pizzaen ble solgt i Norge, omsatte dagligvarehandelen frossenpizza for 968 millioner kroner. Kundene kjøpte med seg 36 millioner esker med pizza i år 2000.

Orkla hadde nærmest monopol og brukte store summer på reklame, men det første året klarte likevel Dr. Oetker å sikre seg 2 prosent markedsandel.

Salget gikk så bra at tyskerne etablerte sin egen salgsorganisasjon i Norge. De hentet inn Øystein Bu fra hovedkonkurrenten Orkla til å lede selskapet i Norge.

– I dag har vi 24 prosent markedsandel av frossenpizzamarkedet i dagligvarehandelen, sier Bu.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et langsiktig mål er å bli markedsleder også i Norge, men Bu innser at det vil ta mange år.

Pizzasalget er doblet

Selv om én av fire frossenpizzaer som selges i Norge er fra Dr. Oetkers produktportefølje, har ikke Orkla mistet noen omsetning siden tyskernes inntog i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden 2001 har salgsverdien av frossenpizzaen mer enn doblet seg. I fjor handlet nordmenn pizza for 2,1 milliarder kroner i dagligvarehandelen.

– Og pizzakaken bare fortsetter å vokse. Så langt i år er salgsverdien opp med 7,7 prosent, og det er solgt 7,5 prosent flere pizzaesker, sier Bu.

Fortsette trenden ut året, vil frossenpizzasalget passere 2,3 milliarder kroner og utgjøre nesten 51 millioner pizzaesker.

Orkla har i dag rundt 70 prosent markedsandel.

– Pizzasalget er veldig viktig for Orkla Foods, sier kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag.

Osteprisene øker

For Dr. Oetker Norge er det enda viktigere. Over 80 prosent av omsetningen deres her i landet kommer fra pizzasalget. Resten kommer fra salg av bakervarer.

I fjor omsatte Dr. Oetker for 311 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på underkant av 19 millioner. Resultatforbedringen var på 55 prosent fra året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er fornøyd med det, selv om våre kostnader økte i fjor. Prisen på ost økte på grunn av melkemangel i EU og euroen styrket seg. Likevel forbedret vi bunnlinjen, sier Bu.

En av grunnene til at resultat bedrer seg, er at flere kjøper Dr. Oetkers pizza, samtidig som staben ved det norske kontoret er like stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden Norge er utenfor EU, har tyskerne vurdert å starte pizzaproduksjon i Norge i stedet for å eksportere varene hit, men volumet er foreløpig for lite. Kostandene på råvarene og arbeidskraft i Tyskland er dessuten såpass mye lavere at det kompenserer for tollen og transportkostnadene.

Tre av ti på topp

Dr. Oetker solgte rundt 12 millioner pizzaer her i landet i fjor, fordelt på tre hovedmerker.

– Over 80 prosent av salget vårt kommer salg av frossenpizza. Det øvrige er fra bakervarer, sier Bu.

Bestselgeren er Ristorante Mozarella, som solgte for 96 millioner kroner ut av butikk i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tre av våre pizzaer er nå på topp 10-listen. Før det var det bare Orklas pizzaer på den rangeringen, sier Bu.

Han kan ikke tukte den originale Grandisen som ble skapt for 37 år siden. Salgsverdien for den pizzaen alene var på 382 millioner kroner i fjor, noe som utgjorde 22 prosent av det totale frossenpizzasalget.

To grafer er sendt til Kaare. Den ene viser topp ti pizzasalg i Norge i fjor og den andre viser utviklingen av Dr. Oetkers markedsandeler i Norge siden 2001.

Saken ble først publisert hos Finansavisen.

Les også:

Nå kan du få fersk pizza i verdensrommet

Slik blir pizzaen enda bedre