Thomas gikk fra Paradise Hotel til lekebutikk - spant inn 22 millioner i fjor

Thomas Holstad og han selskap Stayclassy hadde et godt 2016. Foto: Stayclassy.
Thomas Holstad og han selskap Stayclassy hadde et godt 2016. Foto: Stayclassy.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas nyter kjempevekst i ståhjulinger, klær og leketøy.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2011 var han med i Luksusfellen. To år senere i Paradise Hotel.

Oppmerksomheten fra TV3 brukte Thomas Holstad til å starte butikk. Stayclassy så dagens lys i 2015, og i fjor solgte selskapet ståhjulinger, klær og sko for 22,3 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Omsetningen steg dermed over 35 prosent fra året før.

Les også: Trond Mohn tapte millioner – ga likevel bort 275 millioner

– Vi solgte med tap

Resultatet før skatt falt derimot fra 2,2 til 0,8 millioner kroner. Priskrig og nyansettelser får ifølge avisen skylden.

– I flere måneder solgte vi ståhjulinger med tap, for å holde på markedsandelene. Dette medførte at konkurrenter gikk konkurs. Vi trives godt med dagens konkurransesituasjon, sier Holstad.

Han minner Finansavisen om at Stayclassy er en nyetablert bedrift, som vil bruke 2017 til å utvide sortimentet ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er tredje gang vi vokser oss ut av lokalene våre, så jeg er ikke bekymret, hevder gründeren.

Les også: Norge bidrar til nytt globalt kvinnefond

– Fange trender tidlig

Ifølge avisen ble ståhjulingen Classywalk en julegave-hit i 2015, og versjon to ble lansert i fjor med en prislapp på 4.000 kroner.

– I motsetning til flere av våre konkurrenter er vårt produkt lov å bruke på norske veier. Dette gir oss et konkurransefortrinn, forklarer Holstad.

Selskapet hans har rundt 100.000 følgere på Snapchat og over 60.000 likes på Facebook, og bruker få ressurser på tradisjonell markedsføring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker å fange trender tidlig, og er stadig på utkikk etter nye produkter, sier gründeren til Finansavisen.

Les også: Porsche-ansatte etterforskes i Tyskland

Spinner inn millioner

For eksempel var Stayclassy ifølge avisen tidlig ute med fidget-spinnere, et leketøy med kulelager som spinner rundt sin egen akse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hittil i år har vi solgt spinnere for åtte millioner kroner, sier Holstad, som varsler at 2017-resultatet vil toppe fjorårets.

Den første fysiske butikken ble åpnet i Sandvika i desember i fjor, og Bergen og Trondheim oppgis som «svært aktuelle» for nyåpninger.

Les også: Avinor jakter 800 mill. til Gardemoen-utvidelse

Saken ble først publisert på Hegnar.no