Bjørn Kjos: – Oslo kan bli et av de største knutepunktene i Europa

Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, har lyst til å lansere flere langdistanseruter.
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, har lyst til å lansere flere langdistanseruter. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjos mener han kan skaffe haugevis med trafikk til Gardermoen om bare myndighetene får på plass en luftfartsavtale med Russland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi kunne ha skaffet haugevis med trafikk fra hele verden. Oslo kunne ha blitt et av de største knutepunktene i Europa, sier Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv (papirutgaven).

Kjos drømmer om å lansere flere langdistanseruter, blant annet til Asia, men først må Norge inngå en luftfartsavtale med Russland. Per i dag er det kun SAS i Skandinavia som har tillatelse til å fly over en Sibir-korridor i Russland.

Ønsker avtale med Russland

Det synes Kjos er helt uforståelig.

– Det funket kanskje for 70 år siden, men ikke i dag. Noe har skjedd i mellomtiden. Det er jo ingen selskaper som flyr fra Norge til Sørøst-Asia i dag, fordi Norge har gitt fra seg alle rettighetene over Russland til et utenlandsselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.

Han mener løsningen er at Norge inngår en bilateral luftfartsavtale med Russland. Norwegian har ifølge avisen bestilt til sammen 42 nye Dreamliner-fly, og fra neste år kan selskapet åpne flere destinasjoner i Asia, så lenge de får tillatelse til å fly over Russland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjos ønsker å opprette nye ruter til blant annet Beijing, Tokyoa, Osaka, Singapore, Malina, Bali og Calcutta, samt flere andre byer i Nord-Amerika og Asia.

Les også: Norwegian oppretter ny flybase i New York

– «House of Cards»-politikk

Kjos er imidlertid vant til å møte motbør i forbindelse med lansering av nye ruter. I desember fikk Norwegian endelig tillatelse til å fly til USA med sitt irske datterselskap Norwegian Air International. Det tok tre år å få på plass tillatelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med ABC Nyheter før jul sa Kjos at han ikke var bekymret, fordi han visste at Norwegian hadde gjort alt etter boken.

– Det er fælt å si det, men det er «House of Cards»-politikk så det holder. Alle som har stått litt på sidelinja, har sett det. Det var helt meningsløst å prøve å stoppe det på den måten. Du kan jo fly til USA hvis du bare har en annen type registrering. Hvilke konsumenter er det som ser på registreringa på flya? sa Kjos til ABC Nyheter.

Les også:

Norwegian får støtte fra Trump-regjeringen

United-piloter ber Trump om hjelp mot Norwegian

Norwegian-passasjer nektet innreise i USA