Bjørn Kjos: – Jeg kommer ikke til å holde på til jeg er 80 år

Kjos er glad i jul og vinter, og ser frem til skiturer og feiring med familien.
Kjos er glad i jul og vinter, og ser frem til skiturer og feiring med familien. Foto: Pia Gellein
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om Norwegian-direktør Bjørn Kjos fylte 70 år i sommer, har han ingen umiddelbare planer om å pensjonere seg. Men én dag, om ikke så veldig lenge, må nok han også tre inn i pensjonistenes rekker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

FORNEBU, BÆRUM (ABC Nyheter): – Jeg har fortsatt mye å lære. Vi lever i en verden der særlig den digitale utviklingen skjer ekstremt fort, og det påvirker flyindustrien. Man kan ha et langsiktig perspektiv på ti år, men plutselig er det foreldet etter bare ett år, sier Bjørn Kjos til ABC Nyheter når vi kommer på besøk til Norwegians hovedkvarter.

Bjørn Kjos er på vei til øverste etasje. Mannen som fylte 70 år i sommer, velger trappene fremfor heisen.

– En dato fra eller til spiller ingen rolle for meg. Jeg føler meg ikke noe yngre eller eldre om det går fra det ene året til det andre, sier Kjos.

Blir ikke pensjonist med det første

Selv om Kjos trives godt med ski på bena i fjellet og bak roret på seilbåten om sommeren, har ikke 70-åringen tenkt til å pensjonere seg helt enda.

– Det er mange fantastiske forretningsmennesker som er dyktige etter de har fylt 90 år, slik som Olav Thon. Men det går ikke i et lavprisselskap, når man vandrer globalt slik vi gjør. Én ting er helt sikkert; den dagen du ikke har noe mer å bidra med skal du i hvert fall trekke deg tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjos sier han fortsatt synes det er artig å jobbe fordi han har så mange flinke folk rundt seg.

– Jeg kommer ikke til å holde på til jeg er 80 år. Det spiller ingen rolle hvor flink du er til å løpe 1.500 meter. I denne verdenen her må du beherske sprinten. Det er du ikke like flink til med alderen, sier Kjos.

Nysgjerrige amerikanere

Det er hektisk å være direktør for det sjette største lavprisselskapet i verden, og mye skal på plass før lanseringen av nye ruter i januar. Møterommet er rigget til et Skype-intervju med den amerikanske TV-kanalen Fox Business.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De amerikanske programlederne kan nesten ikke tro at Norwegian skal tilby reiser til Europa for så lite som 69 dollar (cirka 580 norske kroner). Panelet lurer på om Norwegian blir subsidiert av den norske regjeringen, og om det er årsaken til de lave prisene.

Kjos smiler sitt velkjente smil og sier at han gjerne skulle hatt litt av oljepengene, men at Norwegian dessverre ikke mottar en eneste krone fra regjeringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man må gjøre ting annerledes, forklarer Kjos amerikanerne.

USA-tillatelsen endelig på plass

Det har tatt tre lange år å få tillatelse til å fly til USA med Norwegians irske datterselskap Norwegian Air International. I desember kom den etterlengtede godkjennelsen fra USA.

Bakgrunn: Norwegian får ja fra USA

Rutene som lanseres på nyåret er et direkte resultat av den nye tillatelsen.

– Det er kjempebra for konsumentene. Nå kommer mange til å få muligheten til å kjøpe billige billetter uansett hvor de flyr fra, og uansett hvor de skal til i USA og i Europa. Det er jo det vi vil. Vi vil gå for volum med lave priser, forklarer Kjos.

Selskaper som ønsker høye priser og politikere påvirket av lobbyisme får deler av skylden for at det har tatt så lang tid. Kjos sier at det ikke har vært så vanskelig å stå i prosessen, fordi de hele tiden har visst at alt har vært gjort i henhold til boka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er fælt å si det, men det er «House of Cards»-politikk så det holder. Alle som har stått litt på sidelinja, har sett det. Det var helt meningsløst å prøve å stoppe det på den måten. Du kan jo fly til USA hvis du bare har en annen type registrering. Hvilke konsumenter er det som ser på registreringa på flya?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Motiverende å vinne priser

Kjos viser med hendene hvor bratt vekstkurven til lavprisselskapet har vært, og sammenligner tempoet med et hurtigtog.

2016 har vært et bra år for selskapet, og særlig langdistanseoperasjonen har vært vellykket. Den første måneden ruten fra Paris til USA var åpen, var nesten hundre prosent av setene solgt.

Langdistanserutene til USA og Bangkok ble trukket fram som grunner til at Norwegian ble kåret verdens beste lavprisselskap på langruter, for andre år på rad, av anerkjente SkyTrax World Airline Awards.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er svært motiverende å vinne priser som er stemt frem av passasjerer, som reiser med mange ulike selskaper. Uheldigvis flyr de ikke bare Norwegian, sier Kjos og ler.

Kritisk til flypassasjeravgiften

I 2015 ble selskapet kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet. Miljøet engasjerer Kjos, og han er tydelig på at man burde betale for de utslippene man gjør. Han mener flyselskap som benytter seg av gamle fly, burde betale mer enn de som flyr med nye og mer miljøvennlige fly.

– Det er som å kjøre en ti år gammel bil sammenlignet med å kjøre en el-bil eller en hybrid. Forskjellen er enorm, og det samme har du på fly, forklarer Kjos.

– Nå er det slik at den som slipper ut minst skal betale like mye som den som slipper ut mest, og det mener jeg er helt feil. De straffer dem som vil være miljøvennlige og gjør at de må betale for selskapene som slipper ut mye. Alt blir galt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjos er heller ikke særlig positiv til flypassasjeravgiften som ble innført 1. juni i år. Han mener den først og fremst rammer distriktene.

– Da den kom, sa jeg med en gang at det betyr at Rygge legges ned. Det er et eksempel på total politikerbom, og det har ingenting med miljø å gjøre, sier han.

– Hvis du skal angripe miljøet, må du angripe de gamle flyene som flyr rundt i Norge i hopetall. Hadde du tatt ut tre av dem, hadde det tilsvart hele trafikken på Rygge.

– Må regne med kritikk

Det har ikke bare vært oppturer for Norwegian i 2016, særlig en periode på sommeren var tøff for selskapet. 1. juli måtte de kansellere 18 fly etter en feilkalkulering av behov for besetning.

– Det var ikke noe hyggelig, det var utrolig leit for de som ble berørt. Heldigvis er det bak der nå, sier han og peker bak ryggen.

Kritikken haglet, og Kjos sier at man må regne med slikt av og til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er sånn man må ta. Det eneste jeg ikke liker er at folk som vi har satt til å redde situasjonen, får skylden for å gjøre feilene.

Han sikter til artikler som sa at datteren og svigersønnen var skyld i kaoset, når de ifølge Kjos var satt til å rydde opp i situasjonen.

– Når du sitter der og får hele historien, men så kommer det frem at den ikke er særlig salgbar, så snur du den trill rundt og henger ut enkeltpersoner, det synes jeg ikke er noe særlig, sier Norwegian-direktøren, nå uten det velkjente smilet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opprørt over krigen i Syria

I 2016 har Kjos også latt seg opprøre av konflikten i Syria, og han er kritisk til at andre land involverer seg.

Han mener at konflikten har blitt storpolitikk, og at det fører til at det ikke blir noen løsning.

– Jeg synes det er helt forferdelig med krigen i Syria. Politikerne burde tenke seg om før de involverer seg i konfliktene og ender opp med å eskalere dem. Det er den vanlige mannen i gata som blir skutt eller mister kone og barn, mens politikerne sitter milevis unna. De hører ikke engang smellene, sier Kjos.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Går på ski i jula

Når han snakker om jula, kommer smilet frem igjen. Jul og påske er favoritthøytidene for den skiglade mannen fra Sokna i Ringerike.

– Jeg er jo vokst opp på landet, og der var det skikkelig julefeiring. Der var det skigåing hele vinteren, ikke minst i jula. Da fikk du byttet ut alt du hadde brekt sist vinter, sier Kjos og ler igjen.

For første gang på 20 år tilbringes julaften i lavlandet. Slik må det bli når barnebarna er så små, men første juledag bærer det til fjells og skiene skal med.

Bjørn Kjos

  • Født: 18. juli 1946, Ringerike, oppvokst på Sokna.
  • Er gift med tidligere SAS-flyvertinne Gerd Helene Kjos og har tre voksne barn.
  • Kjos var i 1993 med å grunnlegge flyselskapet Norwegian Air Shuttle, hvor han var styreleder til 1996 og en kort periode i 2002.
  • Han har vært administrerende direktør i selskapet fra 2002, da Norwegian startet egne lavprisruter. Kjos er også største eier i selskapet.
  • Kjos har selv flygerutdanning og var jagerpilot ved 334-skvadronen i Bodø i seks år.
  • Han er utdannet jurist og har jobbet som advokat i en årrekke.
  • I 2006 prøvde han seg som krimforfatter med romanen «Murmanskaffæren»

Norwegian

Da selskapet ble etablert i 1993, var det hovedsakelig for å overta flyselskapet Braathens ruter på Vestlandet. Da Braathens ble kjøpt opp av SAS i 2002, startet Norwegian innenriksruter med lavprisprofil.

I dag har Norwegian 450 ruter til omtrent 150 destinasjoner over hele verden.