XXL måtte fjerne løfte om «prisgaranti» fra nettside

Dersom XXL bryter loven igjen, kan Forbrukerombudet fatte forbudsvedtak med tvangsmulkt.
Dersom XXL bryter loven igjen, kan Forbrukerombudet fatte forbudsvedtak med tvangsmulkt. Foto: Knut Falch / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Forbrukerombudet tok kontakt har XXL fjernet ulovlige påstander. – En glipp fra vår side, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På sine egne hjemmesider har XXL reklamert for det de kaller «XXL sin prisgaranti». Sportskjeden hevdet at «du kan føle deg helt trygg på at du får de beste prisene når du handler hos XXL».

For å kunne markedsføre en prisgaranti må man kunne bevise at alle varer til enhver tid er billigere enn hos konkurrentene.

– Det vil være veldig vanskelig for XXL å legge frem dokumentasjon på at prisene deres alltid er lavest, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Da sportskjeden ble bedt om å fjerne den ulovlige markedsføringen ble teksten på hjemmesiden raskt fjernet, opplyser Forbrukerombudet.

Les også: Ti meglerkjeder tatt for lokkeprising

– En glipp

Anders Fjeld, kjededirektør i XXL, sier at bruk av prisgaranti på en nettsiden var en glipp fra deres side.

– Vi har ikke brukt ordet prisgaranti i markedsføring, det har stått på en nettside som har hatt 4000 visninger mens hovedsiden i samme perioden har hatt 16 millioner visninger, sier sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerombudet krever svar fra kabelselskapene

– Kan ikke garantere, men lover å prøve

I sin markedsføring bruker XXL formuleringen «prisløfte», forklarer han.

– Det er ikke lov å garantere at man alltid vil være billigst, men det er lov til å si at du skal gjøre så godt du kan.

Dette gjør sportskjeden ved at de holder nøye øye med konkurrentenes priser med prispatruljer og prisroboter.

– Vi lover at vi skal tilstrebe å ha de laveste prisene. Og vi lover at hvis du handler hos oss og finner samme vare til lavere pris hos noen andre eller hos XXL innen 30 dager, kan du få differansen tilbakebetalt, forklarer Fjeld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kritisk til Telenor-markedsføring

Nytt lovbrudd kan gi tvangsmulkt

Det er ikke første gang Forbrukerombudet har bedt XXL om å endre reklamer. Sportskjeden har tidligere lovet ikke å bruke påstander som «XXL Prisløfte, alltid den laveste prisen» og «råeste pris».

Artikkelen fortsetter under annonsen

XXL har nå undertegnet en såkalt skriftlig stadfesting om at de ikke skal bruke lignende utsagn igjen.

– Det er lov å markedsføre at du er billigst i en test, men ikke at du er generelt billigst uten at du kan dokumentere det, sier Fjeld.

– Vi har akseptert ikke å bruke en generell billigst-påstand. Det vi er enig om at vi kan ikke gjøre det med mindre vi kan dokumentere det, fortsetter kjededirektøren som er enig med Forbrukerombudet at det praktisk talt er en umulig oppgave.

Dersom XXL bryter loven igjen, kan Forbrukerombudet fatte forbudsvedtak med tvangsmulkt.