– Vinner Kristoffersen går det utover resten
Å ha Telenors logo på Kristoffersens hjelm er viktig for skiforbundet, hvis ikke kan det påvirke forbundets opplegg for de andre utøverne.
Dersom Henrik Kristoffersen vinner fram i sin sak, vil det kunne ramme de øvrige på laget. Konsekvensene av at utøverne selv skal bestemme hvem som skal på den mest attraktive sponsorplassen, vil i det ytterste kunne svekke forbundets inntekter enn de har i dag.
I 2017 ble det kjent at Telenor betaler 100 millioner kroner for en ny avtale om å være alpinlandslagets hovedsponsor til 2022. Bransjenettstedet Kampanje skriver at mens det bare noen år tidligere var rundt 15 millioner kroner i årlige sponsorinntekter, var beløpet på dette tidspunktet oppe i 40 millioner kroner i året.
Kristoffersen angrep skiforbundet: – De har skummet fløten
Svindal måtte til Telenor
Daglig leder Vegard Arntsen i Sponsor Insight sier til ABC Nyheter at det var i perioden inntektene var lave at Aksel Lund Svindal fikk ha Red Bull som hjelmsponsor, slik Henrik Kristoffersen nå ønsker.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Da Telenor kom inn, var det forutsetning at Svindal ikke fikk fornyet avtalen med Red Bull, og kjørte med Telenor på hjelmen de siste sesongene, sier han.
Det er verdt å merke seg at analyseselskapet Sponsor Insight har både Norges Skiforbund, RedBull og Telenor på kundelisten.
Fra dag 2 i retten: Skiforbundets advokat hamret løs mot Kristoffersen
Hjelmen er gull verdt
Arntsen forteller at i alpinsporten er hjelmen den mest attraktive plassen. Det er denne som er mest synlig og dermed en prominent plass for en hovedsponsor. Han sammenligner med fotballen, hvor det på grunn av logo på trøyene er lett å se hvem som er hovedsponsor.
Om en av de store spillerne hadde hatt en annen logo på trøya, ville det være lett å se at attraktiviteten faller for den som betaler den største regningen.
Vinner Kristoffersen sin kamp, vil det ikke være snakk om at det er 1 av 20 hjelmer som faller bort, men kanskje at 20 prosent av synligheten forsvinner fordi det naturligvis er de mest attraktive utøverne som også er mest synlig i media. Altså reduseres verdien til en hovedsponsor.
Artikkelen fortsetter under annonsenMå følge opplegg: Skiforbundets advokat om Kristoffersen-krav: – Utenkelig
– Når så er sagt har det vært mulig for Telenor og landslaget å være med på ulike løsninger uten at det har ført til noen løsning.
Kan ramme andre
Og, det er ikke slik at Kristoffersen nektes å ha private sponsorer, men dette er regulert av forbundet.
Petter Northug fikk mye blest da han i sin tid inngikk sponsoravtale med COOP som privatsponsor. Arntsen sier at det er forståelig at sponsorene da ønsker det de betaler for, men dette er en plassering for eksempel Kristoffersen ikke selv rår over.
Ingen enighet: Red Bull-saken: Begge parter avviste forlik
Og skulle den profilerte alpinkjøreren vinne fram med sine krav i retten, så vil det kunne ramme resten av idretten.
– Dersom hovedsponsor ikke får synlighet knyttet til de mest attraktive utøverne, vil en hovedsponsor betale mindre enn hva som er tilfellet i dag. Det vil naturligvis få konsekvenser for økonomien til forbundet og dermed for det sportslige opplegget som kan tilbys de andre utøverne.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere avtaler
Ifølge skiforbundets advokat, Per Andreas Bjørgan, har Kristoffersen 10 private sponsor, melder NTB.
Verdt mye: Skiforbundets advokat: – Kristoffersen har om lag ti egne avtaler
– Han har ti avtaler, det er den ellevte avtalen skiforbundet satte ned foten for, sa Bjørgan og anslo at toppalpinisten de siste årene har hatt inntekter på mer enn 10 millioner kroner fra sine avtaler og premiepengene han har kjørt inn.
Kristoffersen har tidligere sagt at dette ikke handler om pengene, men opplegget Red Bull sørger for at utøverne har. Gjennom å åpne for et omfattende støtte apparat, og ifølge Aftenposten, en trygghet etter endt karrière.
(Saken fortsetter under videoen)
Video: Kristoffersen avviste blankt pengemotiv:
Dersom Kristoffersen vinner fram, vil han i langt større grad kunne styre sin egen hverdag.
Artikkelen fortsetter under annonsenI eget løp: Kristoffersen trener på egenhånd ut sesongen
Kristoffersen mener at en avtale med Red Bull, vil kunne gi både ham og Skiforbundet høyere inntekter enn i dag.
Større andeler
NRK gjengir Kristoffersens far og manager tidligere denne uken i at avtalen i 2016 ville være verdt rundt 400.000 euro. Det tilsvarer rundt i overkant av 4 millioner kroner.
Bakgrunn: Kristoffersens sponsorstrid for retten
VG forklarer at Kristoffersen ikke kan kjøre uten en lisens fra forbundet, samtidig som det også regulerer hvem som får ha sponsorlogoen sin på utøvernes hodeplagg.
Det mener Kristoffersens side i retten er en «utilbørlig måte» å utnytte sin dominerende posisjon.
«Det er ikke lenger en selvfølge at maktglade forbundsledere skal sitte med definisjonsmakten.» skriver VGs kommentator Leif Welhaven.
– Satt på spissen handler denne saken om hvorvidt de største stjernene skal ha en større andel av markedsrettighetene, eller om skiforbundet skal beholde disse og benytte dem kollektivt til fordel for landslaget, sa advokat Bjørgan i retten.