Vurderer å forby slike håndtak

Mener de kan være dødsfeller.

FARLIG STILIG: Mange frykter liv kan gå tapt som følge av innfelte dørhåndtak på moderne biler. Derfor diskuteres angivelig et forbud i Kina.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Innfellbare dørhåndtak som flukter med karosseriet har blitt en trend på mange nye biler. Det ser lekkert ut, og det har også bittelitt å si for bilens forbruk – selv om effekten har vist seg å være temmelig liten.

Vurderer forbud

Men det er også en del bekymringer knyttet til slike håndtak, først og fremst at de kan gjøre det vanskelig å åpne døren fra utsiden i en nødsituasjon.

Jo – det skal faktisk være sånn

Nå behandler kinesiske reguleringsmyndigheter et forslag om å forby innfelte håndtak på nye biler allerede fra sommeren 2027, melder en rekke medier, deriblant CarNewsChina

Kina er verdens største bilmarked, og dersom påstandene er korrekte og det skulle ende i et forbud der, kan det få ringvirkninger for hele industrien.

Ifølge nettstedet Minjing Pro diskuteres å forby helt innfelte dørhåndtak som flukter med karosseriet, og kun tillate tradisjonelle dørhåndtak samt delvis skjulte håndtak – så lenge de har en mekanisk åpningsfunksjon som ikke er motordrevet. 

Kinesiske myndigheter har foreløpig ikke kommet med noen offisiell uttalelse i saken. 

Sterk kritikk

Felles for mange innfelte dørhåndtak er at de er motoriserte. Kuttes strømmen og det ikke er noen tradisjonell mekanikk som kan overta, kan det bli problematisk.

Det har de siste årene vært omtalt flere tilfeller der innfelte dørhåndtak har gjort det vanskelig eller umulig å åpne dørene i nødsituasjoner, eksempelvis ved brann og oversvømmelser. Det er også registrert tilfeller der innfelte dørhåndtak fryser fast, og på den måten har gjort dørene vanskelig å åpne fra utsiden ved ulykker.

Tyske ADAC (som tilsvarer vårt hjemlige NAF), har ved flere anledninger påpekt at slike håndtak kan utgjøre et sikkerhetsproblem.

Oppdaget helt spesielt elbil-problem

Bloomberg publiserte nylig et intervju med en brannmann, som hadde et konkret eksempel fra en ulykke med en Tesla Model Y. Ifølge brannmannen lot ikke dørene seg åpne fra utsiden. Sjåføren var forvirret, og fant ikke den mekaniske åpneren på innsiden. Dermed var eneste løsning å knuse rutene. 

Minimal effekt på forbruket

Lenge har det vært hevdet at innfelte dørhåndtak som flukter med karosseriet betyr mindre luftmotstand og dermed mindre forbruk. Det er én av grunnene til at mange elbiler har disse løsningene, for å spare rekkevidde.

Beregninger Volkswagen har gjort, tyder imidlertid på at det er svært lite å tjene på utstyre bilen med innfelte dørhåndtak. Samtidig er løsningene dyre, og motorene veier også en del.