Vil avverge Trump-trussel: – Fullstendig unødvendig

En massiv nedskrivning ga blodrøde tall i andre kvartal. Volvo Cars-sjefen mener EU bør gå foran og kutte kraftig i tollen på amerikanske biler.

Europeisk bilindustri trenger ikke beskyttelse mot amerikanske produsenter, hevder Volvo-sjef Håkan Samuelsson.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Volvo Cars la torsdag frem et driftsresultat justert for engangseffekter på 2,9 milliarder svenske kroner i andre kvartal, ned fra 8 milliarder kroner i samme periode året før.

Inntektene for bilprodusenten eid av kinesiske Geely Holding falt fra 101,5 til 93,5 milliarder svenske kroner.

S&P Capital IQ-konsensus pekte ifølge Financial Times mot et justert driftsresultat på 2,3 milliarder svenske kroner, og aksjen reagerer med å stige over 8 prosent i Stockholm.

Den største engangseffekten er nedskrivningen på 11,4 milliarder svenske kroner, som sendte driftsresultatet (ujustert) til minus 10 milliarder svenske kroner. 

Utsettelser – og toll

Nedskrivningen som ble varslet mandag denne uken henger sammen med nye finansielle rammebetingelser for modellene EX90 og ES90.

For førstnevnte har det vært gjort en større oppgradering av programvaren og planlagt en volumøkning, men betydelige lanseringsutsettelser og påfølgende, ytterligere utviklingskostnader har gått utover lønnsomheten. For ES90 har 27,5 prosent toll på import av europeiske biler gjort det umulig å selge med overskudd i USA, og marginene i Europa er under press av samme grunn.

Før president Donald Trump tiltrådte hadde USA 2,5 prosent toll på biler produsert i Europa, mens EU tok 10 prosent på biler importert fra USA. EU og europeiske bilprodusenter har i måneder prøvd å få Washington til å redusere satsen på 27,5 prosent, men Trump har i stedet truet med å øke den til 30 prosent fra 1. august.

– EU bør gå foran

Volvo-sjef Håkan Samuelsson har tidligere karakterisert EU-tollen på 10 prosent som urettferdig, og torsdag gjentar han budskapet.

– Jeg mener det er fullstendig unødvendig. Den europeiske bilindustrien trenger absolutt ikke beskyttelse mot amerikanske bilprodusenter. Skal Europa være for frihandel, bør vi være dem som går foran, og først reduserer tollsatsene kraftig, sier han til Reuters.

Nyhetsbyrået påpeker at de fleste bilene Volvo Cars selger i USA importeres fra Europa, og selskapet er derfor blant de europeiske bilprodusentene som er mest eksponert for amerikansk toll.

Utelukker USA-exit

Sent onsdag varslet Volvo at selskapet vil starte opp amerikansk produksjon av sin bestselgende hybridmodell XC60 i slutten av 2026 for å dempe tolleffekten. 

– Med denne tollen er det nå veldig naturlig å ta inn en modell med høyt volum, sier Samuelsson til CNBC, og utelukker kategorisk at selskapet vil trekke seg ut av USA etter 70 års fartstid.

Fabrikken utenfor Charleston i delstaten South Carolina produserer i dag kun Polestar 3 og (elbilen) EX90.

– Vi ønsker å fylle opp fabrikken. Den bør være den strategiske eiendelen vi hadde planer om. Vi bør derfor utnytte den bedre, fortsetter han overfor kanalen.

Reuters skrev onsdag at Volvo også er i ferd med å ta modeller ut av USA-porteføljen. Både stasjonsvogner og sedaner skal være på kuttlisten.

– Dette er tiltakene vi faktisk har kontroll over. Når det gjelder toll, kan vi bare ha en mening som alle andre, sier Samuelsson.