Verden
Palle Ydstebø: Russiske stridsvogner forsvinner fra fronten
– De blir ødelagt så utrolig fort, ifølge eksperten.
Det er et dystert skue som møter «Kriegsforscher» når han sender opp dronen sin i Kursk, skriver Forbes.
Siden august har droneoperatøren telt over 90 ødelagte russiske kjøretøy i sitt område alene – en sektor på bare to ganger to mil. Det tilsvarer kjøretøyene til en hel brigade.
Tapstallene viser et mønster som har blitt stadig tydeligere gjennom hele konflikten. For hver fire ødelagte russiske kjøretøy, mister Ukraina ett. Dette forholdet er bare litt høyere enn det generelle tapstallet på tre mot én som har preget hele den 34 måneder lange krigen. Ifølge estimater har Russland mistet 14.500 kjøretøy, mens Ukrainas tap ligger på 5200.
Se video: Russisk angrep: Seks omkomne
– Mer tilbakeholdne
Samtidig peker oberstløytnant Palle Ydstebø på et annet nytt mønster. De siste månedene har det vært en tydelig nedgang i bruken av stridsvogner på frontlinjene i Ukraina, ifølge sjefen for seksjon landmakt ved krigsskolen.
– Det virker som om russerne nå er mer tilbakeholdne med å bruke stridsvogner, rett og slett fordi de blir ødelagt så utrolig fort, sier Ydstebø til ABC Nyheter, og utdyper:
– Prosentandelen tap av stridsvogner og tanks har gått ganske kraftig ned sammenlignet med tap på andre typer kjøretøy som brukes på fronten, altså pansrede kjøretøy og andre militære kjøretøy.
Årsaken til dette er omdiskutert.
– Det trenger ikke nødvendigvis bety at russerne begynner å gå tomme for stridsvogner, men det kan rett og slett være at de har innsett at hvis stridsvogner dukker opp på fronten, blir de ødelagt ganske umiddelbart.
Dette har tvunget de russiske styrkene til å spre styrkene i både bredde og dybde. Denne strategien gjør det vanskeligere for ukrainske styrker å angripe effektivt.
– Det blir rett og slett for mange mål for ukrainerne til at de klarer å angripe alle, sier Ydstebø.
Tydelig i sør
Endringen har vært særlig tydelig i sør, der russerne i flere måneder har unngått omfattende bruk av stridsvogner. I stedet ser det ut til at stormpanservogner og personellkjøretøy prioriteres. Disse brukes til å frakte infanteristene nærmere frontlinjen, slik at de kan gå av og angripe med støtte fra artilleri, uten at kjøretøyene selv eksponeres for fiendens ild.
Ydstebø understreker imidlertid at dette har gått i bølger tidligere år. Det kan handle om ulike hvordan russiske avdelinger bruker eller taktiske endringer. Tidligere har det vært perioder med lite bruk av stridsvogner, før det plutselig har kommet store angrep med mange stridsvogner.
– Men nå har det vært mer konsistent i flere måneder, forteller han.
Det er vanskelig å trekke endelige konklusjoner uten tilgang til interne russiske kilder, poengterer Ydstebø. Det kan dreie seg om lokale tilpasninger utført av sjefer i felt, utskiftning av avdelinger, eller at Russland rett og slett velger å spare på stridsvognene sine for fremtidige operasjoner.
Uansett årsak er tendensen klar: Stridsvogner har blitt et sjeldnere syn på fronten, og russerne ser ut til å satse på mer fleksible og forsiktige taktikker i møte med ukrainske styrker.