Easyjet vil fjerne flyseter for å spare ansatte: – En parodi

Lavprisflyselskapet Easyjet varsler at de vil bøte på mannskapsmangel ved å fjerne flyseter fra sine minste passasjerfly. Selskapet har hatt store utfordringer med mannskapsmangel etter pandemien.
Lavprisflyselskapet Easyjet varsler at de vil bøte på mannskapsmangel ved å fjerne flyseter fra sine minste passasjerfly. Selskapet har hatt store utfordringer med mannskapsmangel etter pandemien. Foto: Fabrice Coffrini / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det britiske lavprisflyselskapet går oppfinnsomme veier for å bøte på kronisk mannskapsmangel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter to år med en nedstengt verden er folk i hele Europa sulteforede på nye reiser igjen. Luftfartsbransjen har i stor grad ligget brakk under pandemien, og merker nå problemer med å ha nok ansatte klare til summeres storinnrykk til feriedestinasjoner.

Med det som bakteppe har det britiske lavprisflyselskapet EasyJet varslet at de vil fysisk fjerne seterader fra sine Airbus A319-maskiner. Årsaken er at dersom det er plass til under 150 passasjerer i kabinen, kan de fly med kun tre i kabinbesetningen i stedet for fire personer.

Les også: EasyJet kvitter seg med hver tredje ansatt

Ekspert: En parodi

For å komme under 150 seter, må selskapet fjerne to seterader fra sine A319-fly, melder BBC.

Til den britiske statskanalen sier flyekspert Julia Lo Bue-Said at bemanningssituasjonen i bransjen er alvorlig, og at Easyjets løsning fremstår som «en parodi».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette forverrer bare problemet med å møte kundenes reise-etterspørsel, sier hun til BBC.

Det er det britiske luftfartstilsynets krav som tar utgangspunkt i antall seter, og ikke personer.

Mange kanselleringer

EasyJet er sammen med blant annet British Airway blant selskapene som har slitt mye med å få ruteprogrammet til å gå opp grunnet bemanningsproblemene. Også blant bakkemannskapene er det lignende utfordringer. Problemene har ført til store forsinkelser og mange kanselleringer av avganger.

Ifølge flyindustrien vil det ta minst 12 måneder før man får bukt med bemanningssituasjonen både på bakken på flyplassene og i kabinen, da de nyansatte må gjennom større opplæringsprogrammer.

Ifølge Flysmart24 er problemene også merkbare her i Norge. I april meldte SAS at de måtte avlyse rundt 400 flyvinger dels som følge av for få ansatte.

EasyJet har for tiden ingen direkteavganger til Norge, selv om de før pandemien hadde en direkterute mellom London og Oslo Lufthavn.