Forskere har oppdaget et hittil ukjent «spøkelses-folkeslag»

En rekonstruert neandertaler-skalle og et skjelett av et moderne menneske. Scanpix/AP.

Genmateriale fra en mystisk befolkning, som bodde i Vest-Afrika for om lag en halv million år siden, har avleggere i nålevende mennesker, viser ny forskning.

Den hittil ukjente utgaven av menneskearten regnes som forfedrene til dagens vestafrikanere. Opptil 19 prosent av genene hos moderne vestafrikanere skal inneholde DNA fra den urgamle befolkningsgruppen, viser nye undersøkelser.

Forskere kan dermed ha funnet bevis for eksistensen av en utdødd gren av mennesket for mellom 360.000 år og en million år siden.

Bevisene er ikke hentet fra fossiler, men fra genmateriale hos nålevende mennesker fra Vest-Afrika. Opp til en femtedel av DNA-et ser ut til å stamme fra en fjern fortid.

– Alle har dette genmaterialet

Forskerne mener å kunne påvise et spesielt trekk som skiller neandertalere fra moderne mennesker; at selve hjernen var mer kuleformet. (Skjermdump fra CNN.)

– Blant de vestafrikanerne vi har undersøkt, så har alle genmateriale fra denne ukjente arkaiske befolkningen , bekrefter genforsker Sriram Sankararaman ved University of California i Los Angeles, skriver The Guardian.

Forskningen, som nå kaster et nytt lys over det man tidligere har visst om menneskets genetiske mangfold i Afrika, er publisert i tidsskriftet Science Advances.

Genspesialistene Arun Durvasula og Sriram Sankararaman, ved University of California i Los Angeles, omtaler det som «spøkelsespopulasjoner» som levde før neandertalerne.

(Saken fortsetter under videoen)

Se video: Forskere har funnet fossil fra mystisk urmenneske:

– Alle ser ut til å parre seg med hverandre

Professor Joel D. Irish ved Liverpool John Moores University tror det kan være snakk om ikke bare én, men flere typer befolkninger eller stammer fra denne lange tidsepoken.

– Jeg tror det har vært alle slags populasjoner, med litt ulik genetikk. Alle ser ut til å parre seg med hverandre. Jeg tror vi kommer til å finne flere og flere av disse «spøkelses-befolkningene, sier professoren til CNN.

Studien viser også at neandertaler-DNA-et også eksisterer i moderne europeiske populasjoner.

Hjernen skiller seg ut

Forskerne har benyttet seg av spesielt utviklede dataprogram for DNA-analyse i arbeidet med å kartlegge den spesielle befolkningsgruppen.

Årsaken til at dette først nå blir avdekket, skal blant annet være at fossile funn så langt tilbake er vanskelig å oppdrive og dermed kunne påvise og analysere DNA.

Utvandret fra Afrika til Europa

I 2010 oppdaget forskere at de tidlige forfedrene til europeere, asiater og amerikanere på et tidspunkt trolig reproduserte seg med neandertalere. Dette henger sammen med utvandring fra Afrika til Europa for rundt 200.000 år siden. En del av disse menneskene blandet seg med neandertalere før de igjen vendte tilbake til Afrika, noe som kan styrke teorien om at moderne mennesker kan ha sin opprinnelse i Afrika og deretter spredt seg til resten av verden for 60.000 til 80.000 år siden.

Australske aboriginere skal også ha DNA fra de afrikanske såkalte «spøkelses-popuasjonene».

Se video: Fant beinrester fra neandertaler i Frankrike

Nært beslektet med neandertalere

Senere fant forskerne DNA fra fossiler i en sibirsk hule kalt Denisova. Det genetiske materialet tilhørte en avstamning av mennesker, kalt Denisovans, som viste seg å være nært beslektet med neandertalere, skriver The New York Times.

Forfedrene til neandertalere og Denisovans delte seg for omtrent 600.000 år siden, trolig i Afrika.

Neandertalerne flyttet seg deretter vestover mens denisovanerne flyttet østover. Begge disse befolkningsgruppene skal ha gått til grunne for om lag 40.000 år siden.