Ny dinosaur lå gjemt på museum i Sør-Afrika

Hodeskallen til den nye arten dinosaur, Ngwevu intloko:
Hodeskallen til den nye arten dinosaur, Ngwevu intloko: Foto: Kimberley Chapelle/ Natural History Museum

Forskere har funnet ut at fossilene tidligere identifisert som planteeteren Massospondylus tilhører en helt ny art.

Fossiljegere fra London har oppdaget en ny art dinosaur som inntil nå hadde vært feilklassifisert.

– Dette er en ny dinosaur som har vært gjemt rett foran øynene våre , sier professor Paul Barrett ved naturhistorisk museum i London i en pressemelding.

Det nesten helt intakte fossilet av det man trodde var et særegent eksemplar av arten Massospondylus, har i 30 år vært del av samlingen til Evolutionary Studies Institute (ESI), som hører til Witwatersrand-universitetet i Johannesburg.

«Gråskalle»

Men etter å ha analysert beinene, har Paul Barrett og hans doktorgradstudent Kimberley Chapelle ved naturhistorisk museum i London konkludert med at dinosauren ikke bare representerte en ny art, men også tilhørte en helt ny slekt.

Den nye dinosauren har fått navnet Ngwevu intloko, som betyr «gråskalle» på Xhosa. Den 4 meter lange dinosauren skal ha vært fullt utvokst da den døde 10 år gammel, og kan ha veid så mye som 300 kilo.

– Det var noen få av oss som hadde mistanke om at det kunne være noe nytt og annerledes. Spesifikt er hodeskallen til Ngwevu mye bredere og firkantet enn Massospondylus, som både er smalere og høyere , sier Barrett til The Guardian.

Det 200 millioner år gamle fossilet ble først utgravd ved en gård i Fouriesburg-området i 1978.

Kan ha spist smådyr

Med en tønneformet kropp, en lang og smal hals, og et lite, firkantet hode, gikk Ngwevu på bakbena. Og selv om den hovedsaklig levde av grøntfôr, kan det være at den spiste små dyr, om sjansen for det skulle by seg.

Mgwevu skal ha vært i slekt med de gigantiske planteetende sauropodene. Men med sine fire meter kunne den ikke måle seg i størrelse med for eksempel sauropoden Diplodocus, som kunne bli opp til 27 meter lang.

Funnet av den nye dinosauren er blitt omtalt i detalj i journalen PeerJ.