Fem år siden MH17-styrten - nærmere et svar

Video: MH17-styrten - dette skjedde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

For fem år siden styrtet Malaysia Airlines' flyging MH17 i nærheten av Øst-Ukraina. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur. 298 om bord mistet livet. De
fleste av dem var nederlandske. Den nederlandske flyhavarikommisjonen konkluderte i 2017 med at MH17 ble skutt ned med en russiskbygd BUK-rakett.

19. juni 2019 ble fire menn begjært pågrepet, siktet for å ha stått bak nedskytingen som et resultat av en kriminaletterforskning.

Tre av dem er russiske statsborgere, Igor Girkin, Sergej Dubinskij og Oleg Pulatov, samt den ukrainske statsborgeren Leonid Khartjenko.

Girkin var en høyt rangert offiser i den russisk sikkerhetstjenesten FSB med fortid fra militære aktiviteter i både Bosnia og Tsjetsjenia og som utpekes som en av initiativtakerne til opprøret som ledet til borgerkrigen i Øst-Ukraina. Ifølge gravenettstedet Bellingcat prøvde han allerede dagen etter nedskytingen, den 18 juli 2014, å fjerne et mobilt missilbatteri av typen «Buk» fra de separatistkontrollerte områdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: USA ber Russland sørge for at MH17-siktede stilles for retten

Kan ha blitt avslørt av sosiale medier

På Vkontakte, Russlands svar på Facebook, la han ut en melding at militsen ved grensebyen Snizjne skjøt ned et transportfly av typen An-26. Meldingen ble senere fjernet. Etterforskere antar at de i stedet skjøt ned passasjerflyet til Malaysia Airlines av typen Boeing 777-200ER.

Restene en utbrent del av vraket i Ukraina. Foto: Maxim Zmeyev / Reuters
Restene en utbrent del av vraket i Ukraina. Foto: Maxim Zmeyev / Reuters

Sergej Dubinskij jobbet i den militære etterretningen (GRU). Hans gruppe, bestående av blant annet Pulatov og Khartsjenko skal ha transportert antiluftbatteriet og sikret den i etterkant. De avviser alle anklager.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fire personer siktet for MH17-nedskytingen i 2014

Brøt opp i lufta

Det ble opprettet to etterforskninger, en teknisk i Nederland og en kriminaletterforskning ledet av Nederland. Havarietterforskningen viser at stridshodet detonerte rett til venstre for pilotenes cockpit i 33.000 fots (litt over 10 kilometers) høyde, kl. 13:20 lokal tid. Flyet brøt deretter opp i stykker og vrakrestene lå spredt over et område på 50 kvadratkilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russland har på sin side prøvd å komme med flere anmerkninger til etterforskningen. Blant annet at et ukrainsk angrepsfly av typen Su-25 var innenfor 5 kilometers avstand da havariet skjedde og var i samme høyde. Dette har etter hvert blitt tilbakevist, blant annet av designeren selv, for eksempel fordi Su-25 kan normalt ikke fly så høyt.

Så sent som 20. juni har president Putin avvist at de nederlandske og internasjonale rapportene beviser russisk skyld i saken. Forsvarsdepartementet opplyser at siste gang de har sendt et antiluftsbatteri over grensa var i 1986, ifølge TASS.

Det er ikke første gangen et fly er skutt ned i området. I 2001 skjøt Ukraina ned et russisk passasjerfly ved et uhell over Svartehavet (Siberia Airlines Flight 1812). 78 mennesker mistet livet.