Nashville forbyr el-sparkesykler etter dødskrasj

Video: Politiet friga overvåkningsvideoen som viser dødsulykken som har ført til forbudet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

26-årige Brady Gaulke døde etter å ha krasjet med en bil i Nashville. Nå forbys el-sparkesykler. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I desember i fjor kjørte en personbil rett inn i 26 år gamle Brady Gaulke. Den unge mannen kjørte på en el-sparkesykkel i sentrum av Nashville, Tennessee, i USA.

Nå har borgermester David Briley satt foten ned for doningene, som vi også i Norge har sett en oppblomstring av det siste halvåret.

«I dag har jeg gjort Nachvilles syv scooterselskap oppmerksom på min beslutning om å avslutte prøveperioden og forby el-sparkesykler fra våre gater», skriver Briley på Twitter.

Gaulke hadde promille

Etter at den elektriske sparkesykkelen ble gjort tilgjengelig har den ført til flere ulykker. Så sent som for to uker siden omkom en mann i Paris etter å ha kollidert med en lastebil.

I Sverige snakkes det også om forbud etter at en mann i slutten av 20-årene omkom etter en trafikkulykke med el-sparkesykkel. Det er uvisst om mannen kjørte på rødt lys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Døde etter ulykke i Sverige

Tilbake til Nashville skriver ordfører Briley at sikkerheten må komme først.

«Vi har sett på hvilke kostnader disse syklene fører med seg når det gjelder sikkerhet og tilgjengelighet, og det er ikke rettferdig overfor våre innbyggere at dette skal få fortsette», skriver borgermesteren videre på Twitter.

Samme dag som borgermesteren gikk ut og forbød el-sparkesykler, meldte politiet at Brady Gualke, som døde tre dager etter ulykken, hadde dobbelt så høy promille som det som er tillatt. Og at han var ansvarlig for ulykken, skriver The Tennessean.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Folkesykdom

I København er antallet sparkesykler av denne typen begrenset. I Oslo er det så langt ikke lagt noen begrensninger på el-sparkesyklene. Til tross for at 75 personer ifølge Legevakten er registrert med skader relatert til el-sparkesykkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har vel vist seg at den nye folkesykdommen på legevakten er skader fra disse sparkesyklene. Det er en del påkjørsler, men mest skader fra fallulykker. Det stilles ingen krav til ferdigheter eller til personlig verneutstyr som hjelm og lignende. Det bør det kanskje være? sier fagkonsulent Pål Andersen ved Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund til ABC Nyheter.

En undersøkelse Norstat gjorde for ABC Nyheter i april viser at eldre er fire ganger så skeptiske til elsparkesykler som de unge. Les saken her.