Russland sjøsetter verdens største atomisbryter

Den første sjøsettingen av en av verdens kraftigste atomisbrytere i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/AFP.
Den første sjøsettingen av en av verdens kraftigste atomisbrytere i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/AFP. Foto: Olga Maltseva / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Russland vil åpne sjøveien i nord mens isen ved Arktis minker. Den nye atomdrevne isbryteren Ural skal kunne skjære gjennom tre meter tykk is.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det russiske atomenergibyrået Rosatom sjøsatte lørdag den atomdrevne isbryteren Ural fra Baltikum-verftet i St. Petersburg, melder Reuters.

Russland bygger ny infrastruktur og ruster opp sine havner i nord. Skipet er del av et omfattende program for å bedre utnytte det kommersielle potensialet i Arktis.

Mens været blir varmere forbereder Russland seg på økt trafikk i det som kalles den nordlige sjøveien, som myndighetene mener vil bli mulig å ferdes året rundt.

Isbryteren Ural er 173 meter langt og har to atomreaktorer om bord. Ural overføres fra verftet til Rosatom-flåten for sin jomfrutur innen 2022, og følger de to andre isbryterne i samme serie, Arktika og Sibir.

– 13 nye isbrytere innen 2035

Ural sjøsettes ved verftet Baltikum i St. Petersburg 25. mai. NTB Scanpix/AFP.
Ural sjøsettes ved verftet Baltikum i St. Petersburg 25. mai. NTB Scanpix/AFP.

President Vladimir Putin sa i april at Russland vil øke sin produksjon av isbrytere i kappløpet med Canada, USA, Norge og nykommeren Kina i nord. Innen 2035 skal Russlands arktiske flåte ha minst 13 kraftigere isbrytere av dette slaget, ni av dem atomdrevne. Målet er å holde den arktiske sjøveien åpen året rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ural er det tredje av den nye LK-60Ya-klassen atomisbrytere, som erstatter Arktika-klassen. Skipet vil være i full drift i 2022, og ventes å ha en levetid på 40 år.

Myndighetene i Moskva håper den nordlige sjøveien fra Murmansk til Beringstredet ved Alaska vil redusere transporttiden fra Asia til Europa betydelig. «Vårt mål er at 80 millioner tonn last skal passere gjennom den nordlige ruten innen 2024», sier Rosatoms sjef for infrastruktur i området, Aleksej Likhatsjev ifølge Maritime Executive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den første sjøsettingen av en av verdens kraftigste atomisbrytere i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/AFP. Foto: Olga Maltseva / AFP
Den første sjøsettingen av en av verdens kraftigste atomisbrytere i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/AFP. Foto: Olga Maltseva / AFP

Naturgass til Asia

Publikum ved seremonien da isbryteren Ural ble sjøsatt fra verftet i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/Reuters.
Publikum ved seremonien da isbryteren Ural ble sjøsatt fra verftet i St. Petersburg lørdag. NTB Scanpix/Reuters.

Skipene vil la Russland transportere enda mer flytende naturgass til Asia innen 2022. Kraftige isbrytere behøves for å nå markedene i Asia med de digre LNG-tankskipene som seiler fra Jamalhalvøya og Obbukta. Privateide Novatek står for mye av gasstransporten og har som mål at det årlige volumet vil mer enn dobles fra dagens 15,5 millioner tonn årlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Uten en flåte moderne isbrytere er det umulig å forestille seg en utvikling av denne sjøruten, sier direktør for det nordlige sjørutedirektoratet til statseide Rosatom, Vjatsjeslav Rukhsja, ifølge Barents Observer.

– Skipene vil gjøre ferdsel langs den nordlige sjøruten mulig året rundt.

Ural bemannes med 75 sjøfolk. Skipet er et av tre russiske fartøy som vil bli verdens største og kraftigste atomdrevne isbrytere når de settes i drift.

Arktis har olje- og gassresserver tilsvarende 412 milliarder fat olje, omkring 22 prosent av verdens uoppdagede olje- og gassforekomster, anslår amerikanske Geological Survey.

Øvrige kilder: TASS.

Les også:

Den atomdrevne isbryteren Ural under sjøsettingsseremonien ved verftet Baltikum i St. Petersburg 25. mai. NTB Scanpix/Reuters.
Den atomdrevne isbryteren Ural under sjøsettingsseremonien ved verftet Baltikum i St. Petersburg 25. mai. NTB Scanpix/Reuters.