Håp om livsbetingelse:

18 planeter på størrelse med jorden oppdaget

En kunstner har sett for seg en mer «typisk» eksoplanet. Dette er en glovarm gasskjempe som går i bane rundt sin stjerne på 2,2 jord-dager. Denne ble påvist ved hjelp av røntgenstråler. Ill: NASA.

18 nyoppdagede kloder er på størrelse med jorden og så små at tidligere metoder ikke har fanget dem opp. En av dem kan ha betingelser for liv slik vi kjenner det på jorden.

Den minste er bare 69 prosent av jordens størrelse, og dermed den minste eksoplaneten vi kjenner til. Den største er litt over dobbelt så stor som vår hjemplanet heter det i en pressemelding fra MaxPlack-instituttet for studiet av solsystem.

De tyske forskerne gjorde en ny analyse av data fra NASAs romteleskop Kepler med en ny og mer følsom metode for måling av endringer av stjernelys når en planet passerer foran vertsstjernen i sin bane.

Fakta om eksoplaneter

Først i 1989 ble det bevist at det i det hele tatt eksisterer planeter utenfor solsystemet.

I dag kjenner vi til over 4000 planeter.

Slik påvises eksoplanetene

Endringer i stjernens fargespektrum
Dette innebærer å se etter endringer i fargespekteret stjernen utstråler på grunn av gravitasjonen fra en eller flere usynlige planeter.

Om disse mønstrene er regelmessige eller sykliske er det en viss sannsynlighet for at de skyldes en planet. Dette er metoden som ble brukt for å finne Proxima b. 17,6 prosent av eksoplanetene er funnet på denne måten.

Skyggejakt
Når en planet passerer direkte mellom stjernen og en observatør her på jorden vil stjernens lys svekkes nok til at det kan måles. Nasas romteleskop Kepler har brukt denne metoden til å finne flere tusen kandidatplaneter mellom 2009 og 2013. 79 prosent av eksoplanetene er funnet på denne måten.

Ta bilder av dem
Å ta bilde av en eksoplanet foran dens stjerne er som å fotografere en mikroskopisk støvflekk på en tent lyspære. Men ved å fjerne det blendende skinnet fra stjernen har astronomene klart å ta bilder direkte. Kun 1,2 prosent av eksoplanetene er påvist på denne måten.

Bøyd lys
Lys fra en fjerntliggende stjerne bøyes og fokuseres av gravitasjonskraften når en planet passerer mellom stjernen og oss. Gravitasjonskraften til planeten og stjernen fokuserer lysstrålene på observatøren på samme måte som et forstørrelsesglass kan fokusere solstråler. Kun en håndfull eksoplaneter er funnet på denne måten.

Kilde: AFP/ NASA/ESA

Eksoplaneter er betegnelsen på planeter utenfor vårt solsystem. Les ABC Nyheters intervju med mannen som bekreftet en av de aller første eksoplanetene på 90-tallet, Michel Mayor: – Liv på fremmede kloder?Kanskje jeg er for optimistisk

Har påvist flere tusen eksoplaneter

Man kjenner i dag over 4000 planeter i andre solsystem enn vårt eget. 96 prosent av disse kan sammenlignes med gasskjemper som Neptun og Jupiter i størrelse. Små planeter er betydelig vanskeligere å finne. De mindre klodene er særlig spennende i jakten på jordlignende planeter som kanskje kan være beboelige.

Om en stjerne har en planet som mellom stjernen og jorden i løpet av sin bane vil den skjule en liten fraksjon av stjernelyset når den passerer. De vanligste søkealgoritmene tar sikte på å observere brå fall i lysstyrke, typisk for de største planetene. Med mindre planeter er innvirkningen på det observerte stjernelyset er så liten at den er svært vanskelig å skille fra andre støykilder. René Hellers forskergruppe har nå klart å vise at sensitiviteten til den såkalte transit-metoden forbedres kraftig med en mer realistisk lyskurve i søket.

Les også: Slik jakter forskerne på utenomjordisk liv

Mange flere stjerner å studere

Forskerne brukte data fra NASAs romteleskop Kepler for å teste det nyutviklede søkeprogrammet. Fra 2009 til 2013 registrerte Kepler-teleskopet lyskurvene til over 100.000 stjerner, noe som førte til oppdagelsen av over 2300 planeter. I den nye studien har forskerne kjørt en ny analyse av 517 stjerner der man allerede hadde påvist minst én planet med tidligere metoder.

De fleste av de 18 nyoppdagede planetene går i bane mye nærmere vertsstjernen enn de man tidligere hadde funnet. Overflaten til disse planetene har derfor trolig temperaturer fra 100-1000 grader Celsius. Men ett av de nye himmellegemene er et unntak: den går trolig i bane om sin røde stjerne i den såkalte «beboelige sonen». I denne gunstige avstanden til en stjerne kan planeten tenkes å ha flytende vann, et av de avgjørende vilkårene for liv slik vi kjenner det.

Les også:

11:24 Fortsatt alvorlig for mann etter elsparkesykkel-ulykke11:12 Utslåtte dansker vil ha diskusjon om EM-formatet10:56 Svak start for Hovland i Abu Dhabi10:55 Rashford kan rekke Liverpool-kampen10:53 – De høyreradikale er på vei tilbake til gata10:33 Blodspor kan ha avslørt drapsmannen09:59 Asia-børser svakt opp etter handelsavtale09:59 Ny aktor på plass i saken mot Eirik Jensen09:46 Influensautbruddet har stagnert09:30 Lokalvalget ga kvinnerekord09:29 Indiske bakere forsøker å lage verdens lengste kake09:14 Nybilsalget i EU opp for sjette året på rad09:13 SAS og Apollo fornyer milliardavtale09:11 Grensehandelen kan dobles innen 203009:10 Tre pågrepet i internasjonal Kripos-aksjon08:55 Frp-lederen: Kravlista forhåpentligvis klar torsdag08:46 Overgrepsdømt krevde å få fortsette å jobbe som lege – tapte i retten07:48 Grande ber Frp ta forhandlinger internt i regjeringen07:45 Putins statsministerkandidat skal spørres ut i statsdumaen07:14 Mystisk lungevirus har spredd seg til Japan07:08 Norge når hårete elbilmål før tiden: – En milepæl som er helt utrolig07:02 Brennhet Sørloth vil forlenge Tyrkia-eventyret07:00 Frp-folk vil ha strengere innvandringspolitikk for å bli i regjering06:43 «Ny» McGregor klar for comeback i ringen søndag06:30 Hergeirssons OL-kval er spikret, håndballmygg får sjansen06:01 Lettelse etter regn over skogbrannene i Australia06:00 Totalforbudet mot alkohol fikk kriminaliteten til å blomstre i USA05:50 Dette skjer i dag05:30 Dette skjedde i natt05:30 Høie lover kortere arbeidstid for fastlegene05:25 Økt omsetning for kjøpesentrene i fjor05:12 Den tyske regjeringen enig med delstater om plan for kullavvikling04:51 Høyre-topper vil at staten skal ta kontroll over dårlige skoler04:36 Hemmelig aksjon reddet forhistorisk skog fra brannene03:47 Ny rekord på Wall Street etter handelsavtale03:42 Høie vil rydde opp i ulik ventelistepraksis03:23 Overgrepsdømt mann får forlenget straff03:16 USA gjenopptar kampen mot IS i Irak02:36 En ny migrantkaravane på vei mot USA02:04 Universitetsrektor vil flytte studenter og ansatte fra Lillestrøm til Oslo01:43 Helgheim: Frp krever å få innfridd krav i tillegg til plattformen01:36 Demonstrasjoner i Beirut for andre natt på rad01:03 Kvinne blir toppdiplomat i Vatikanet00:52 Rekordmange våpenbeslag på flyplasser i USA i fjor00:49 To menn siktet for Prinsdal-drapet, en pågrepet00:33 Siktet mann løslatt i dobbeltdrapssaken i Bergen00:31 Israel angrep mål på Gazastripen00:15 USA og Kina trapper ned handelskrigen23:08 Siktet mann løslatt i dobbeltdrapssaken i Bergen22:44 En død og to savnet etter at Odfjell-skip kolliderte med fiskebåt i Texas22:43 Mata sendte Solskjær og United videre i FA-cupen22:30 Russland frigir dansevideo med Putin og USAs president22:28 Danske EM-tårer etter fiasko, Ungarn og Island møter Norge21:33 Ytterligere en mann siktet i Prinsdal-saken – pågrepet onsdag kveld21:15 KrF avviser Frps krav i IS-saken21:01 Thailand: Basehopper klamret seg fast til fjellveggen i seks timer20:46 Alle barnehager og skoler i Oslo får utdelt jodtabletter20:34 Krisemåling for Høyre – passeres av Sp20:07 – De overlevde dinosaurene, nå har de også overlevd skogbrannene19:37 Lederne i regjeringspartiene i møte onsdag kveld19:25 USA og Kina undertegnet innledende avtale om handel19:18 Flyplassen i Alicante stengt fram til torsdag på grunn av brann18:57 Russisk skattedirektør blir ny statsminister18:56 Ny isbjørn sett ved Longyearbyen18:33 Til angrep på Frp: – De norske soldatene fortjener et klart svar18:06 Modellene skrumper inn, kundene eser ut16:50 Ofrene og de siktede i dobbeltdrapssaken i Bergen kjente hverandre16:43 Raja ber om at alle de norske kvinnene og barna i Syria hentes hjem15:50 Politiet sliter med å finne motivet for Prinsdal-drapet15:49 USA truer med økt Kina-toll om ikke landet følger handelsavtalen15:47 Russland-eksperter: Avgangen kan gi mer makt til Putin15:36 Dødstallene stiger etter uvær i Pakistan og Afghanistan15:16 Lisenstrøbbel for tysk fotballegende15:07 Eckhoff vant med superløp – overtok ledelsen i verdenscupen14:55 Frp stiller krav til statsminister Erna Solberg for å bli i regjeringen14:50 Russlands regjering går av14:44 Kallmyr sier PST vil pågripe IS-siktet kvinne ved ankomst14:35 Oslofergene blir elektriske14:24 Putin foreslår endringer i grunnloven14:19 Lavtrykk på rekke og rad holder vinterværet unna13:59 Flere allierte trekker styrker ut – Norge forblir i Irak nå13:58 Søreide om Iran-konflikten: Dramatisk og uforutsigbart13:48 Tragedie i USA: 14-åring funnet død i pipe etter fire uker13:29 USA trekker seg fra nordnorsk vinterøvelse13:27 Kongen utskrevet fra Rikshospitalet13:18 Røkke-selskap dropper høyhus på 250 meter12:58 Putin oppfordrer russere til å få flere barn12:57 740.000 så håndballherrene banke Portugal12:22 Stenmarks «hemmelige» fortid: – Jeg har ikke fortalt henne noe12:21 Laveste inflasjon i Storbritannia på tre år12:19 Solberg om IS-siktet kvinne: Måtte skjære gjennom12:12 Rema, Coop Extra og Kiwi vil åpne minst 50 nye butikker i år11:46 Michael Flynn erkjenner seg ikke lenger skyldig11:46 Regn og røyk tvang fram Australian Open-utsettelse10:46 94 pågrepet i aksjon mot mafiaen på Sicilia10:37 Den siktede i Prinsdal-saken fortsatt på frifot10:28 Mourinhos første Spurs-signering i boks10:27 Fall i veksten i Tysklands økonomi i 201910:19 Regjeringspartier i full krangel om IS-kvinne10:02 Direkte: Statsministeren stiller i muntlig spørretime – deretter må Høie redegjøre om situasjonen i luftambulansen