Meny

Håp om livsbetingelse:

18 planeter på størrelse med jorden oppdaget

18 nyoppdagede kloder er på størrelse med jorden og så små at tidligere metoder ikke har fanget dem opp. En av dem kan ha betingelser for liv slik vi kjenner det på jorden.

Den minste er bare 69 prosent av jordens størrelse, og dermed den minste eksoplaneten vi kjenner til. Den største er litt over dobbelt så stor som vår hjemplanet heter det i en pressemelding fra MaxPlack-instituttet for studiet av solsystem.

De tyske forskerne gjorde en ny analyse av data fra NASAs romteleskop Kepler med en ny og mer følsom metode for måling av endringer av stjernelys når en planet passerer foran vertsstjernen i sin bane.

Fakta om eksoplaneter

Først i 1989 ble det bevist at det i det hele tatt eksisterer planeter utenfor solsystemet.

I dag kjenner vi til over 4000 planeter.

Slik påvises eksoplanetene

Endringer i stjernens fargespektrum
Dette innebærer å se etter endringer i fargespekteret stjernen utstråler på grunn av gravitasjonen fra en eller flere usynlige planeter.

Om disse mønstrene er regelmessige eller sykliske er det en viss sannsynlighet for at de skyldes en planet. Dette er metoden som ble brukt for å finne Proxima b. 17,6 prosent av eksoplanetene er funnet på denne måten.

Skyggejakt
Når en planet passerer direkte mellom stjernen og en observatør her på jorden vil stjernens lys svekkes nok til at det kan måles. Nasas romteleskop Kepler har brukt denne metoden til å finne flere tusen kandidatplaneter mellom 2009 og 2013. 79 prosent av eksoplanetene er funnet på denne måten.

Ta bilder av dem
Å ta bilde av en eksoplanet foran dens stjerne er som å fotografere en mikroskopisk støvflekk på en tent lyspære. Men ved å fjerne det blendende skinnet fra stjernen har astronomene klart å ta bilder direkte. Kun 1,2 prosent av eksoplanetene er påvist på denne måten.

Bøyd lys
Lys fra en fjerntliggende stjerne bøyes og fokuseres av gravitasjonskraften når en planet passerer mellom stjernen og oss. Gravitasjonskraften til planeten og stjernen fokuserer lysstrålene på observatøren på samme måte som et forstørrelsesglass kan fokusere solstråler. Kun en håndfull eksoplaneter er funnet på denne måten.

Kilde: AFP/ NASA/ESA

Eksoplaneter er betegnelsen på planeter utenfor vårt solsystem. Les ABC Nyheters intervju med mannen som bekreftet en av de aller første eksoplanetene på 90-tallet, Michel Mayor: – Liv på fremmede kloder?Kanskje jeg er for optimistisk

Har påvist flere tusen eksoplaneter

Man kjenner i dag over 4000 planeter i andre solsystem enn vårt eget. 96 prosent av disse kan sammenlignes med gasskjemper som Neptun og Jupiter i størrelse. Små planeter er betydelig vanskeligere å finne. De mindre klodene er særlig spennende i jakten på jordlignende planeter som kanskje kan være beboelige.

Om en stjerne har en planet som mellom stjernen og jorden i løpet av sin bane vil den skjule en liten fraksjon av stjernelyset når den passerer. De vanligste søkealgoritmene tar sikte på å observere brå fall i lysstyrke, typisk for de største planetene. Med mindre planeter er innvirkningen på det observerte stjernelyset er så liten at den er svært vanskelig å skille fra andre støykilder. René Hellers forskergruppe har nå klart å vise at sensitiviteten til den såkalte transit-metoden forbedres kraftig med en mer realistisk lyskurve i søket.

Les også: Slik jakter forskerne på utenomjordisk liv

Mange flere stjerner å studere

En kunstner har sett for seg en mer «typisk» eksoplanet. Dette er en glovarm gasskjempe som går i bane rundt sin stjerne på 2,2 jord-dager. Denne ble påvist ved hjelp av røntgenstråler. Ill: NASA.

Forskerne brukte data fra NASAs romteleskop Kepler for å teste det nyutviklede søkeprogrammet. Fra 2009 til 2013 registrerte Kepler-teleskopet lyskurvene til over 100.000 stjerner, noe som førte til oppdagelsen av over 2300 planeter. I den nye studien har forskerne kjørt en ny analyse av 517 stjerner der man allerede hadde påvist minst én planet med tidligere metoder.

De fleste av de 18 nyoppdagede planetene går i bane mye nærmere vertsstjernen enn de man tidligere hadde funnet. Overflaten til disse planetene har derfor trolig temperaturer fra 100-1000 grader Celsius. Men ett av de nye himmellegemene er et unntak: den går trolig i bane om sin røde stjerne i den såkalte «beboelige sonen». I denne gunstige avstanden til en stjerne kan planeten tenkes å ha flytende vann, et av de avgjørende vilkårene for liv slik vi kjenner det.

Les også:

09:41 Platini: – Alt dette er fremmed for meg09:39 Human-Etisk Forbund tror ny troslov blir dyr09:21 Trump vil ikke beklage til fem menn som fikk voldtektsdom opphevet09:20 Skepsis til Facebooks nye valuta09:05 Nye tall: Over 90.000 drept i krigen i Jemen08:25 Herlovsen vil be om fødselsdagsgave på forskudd08:18 Vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner07:41 1. divisjon: Hard straff etter stempling07:32 Optimisme på Asias børser etter dialog mellom USA og Kina07:26 – Myter skremmer folk til EØS07:21 Rakettangrep mot utenlandske oljeselskaper i Basra07:16 Dyrhaug var sikker på at han måtte legge opp07:05 Ansatte ved Oslo universitetssykehus varsler mistillit mot øverste leder07:00 Rekordmange mennesker på flukt06:42 Kristoffersen følte seg alene i kampen mot eget forbund06:15 Abbasi-familien til Trondheim – støttemarkering varslet06:07 Dette skjer i dag05:47 Kina og Russland hindret forsøk på å stanse nordkoreansk drivstoffimport05:43 Dette skjedde i natt05:35 Poengdeling for Brasil etter VAR-drama05:21 Trikk og T-bane samles i ett selskap i Oslo05:19 Stort vedlikeholdsetterslep ved norske vann- og avløpsanlegg04:52 Tilstanden stabil for Antonsen etter ulykke på Momarken04:30 Euronext fullfører oppkjøpet av Oslo Børs VPS04:30 Donald Trump bekreftet at han går for gjenvalg i 202004:19 Brasiliansk modell i nytt avhør om voldtektsanklager mot Neymar03:42 FNB størst i Bergen i ny måling03:08 Virke ber om mer konkurranse på Nordkapp02:37 Frps stortingsgruppe bruker fortsatt mest på fest og moro02:35 Strømleverandør inngår forlik på 9 milliarder etter skogbranner i California01:54 Flere Ap-ordførere mener Støre ikke når ut til velgere01:50 Platini løslatt etter avhør i korrupsjonssak01:30 Trump sier USA er forberedt i Iran-konflikten01:27 Mann tiltalt for overgrep i Bergen etter 20 år00:31 SV åpner for forpliktende samarbeid med Rødt00:15 Canadas statsminister sier ja til omstridt oljeprosjekt00:01 Australia blir Norges motstander i VM-åttedelsfinalen23:54 Ingen enighet om Oslo-budsjettet23:02 Shanahan ute av Trump-administrasjonen før Senatet fikk godkjent ham som forsvarsminister22:59 Sykehusansatte ved Oslo universitetssykehus varsler mistillit mot øverste leder22:54 Australia blir Norges motstander i VM-åttedelsfinalen22:41 Abbasi-søsknene gjenforent med moren i Norge22:36 Over 16 tonn kokain beslaglagt på skip i USA22:36 Antonsen fløyet til sykehus etter ulykke på Momarken22:21 Bompengepartiet nesten dobbelt så stort som Frp i Stavanger22:14 Semenya slakter IAAF: – De brukte meg som en menneskelig forsøkskanin22:07 Vindkraft-motstandere klager på Frøya-vedtak22:06 USA gir Ukraina militærhjelp for 250 millioner dollar21:12 Lysbakken foreslår innstramming i privatskoleloven etter bok om skoleprofitører21:01 Bergen dropper anmeldelse av 13-åring som avslørte datasvikt20:04 Gerrard henter Liverpool-ving på lån19:52 Trumps forsvarsminister trekker seg19:45 Støre: Aps asylpolitikk ligger fast19:24 Kongen om Märtha Louises bruk av prinsessetittelen: – Vi forsøker å få til en ordning18:59 Brannen ryster kjendisverden – nå kommer erstatningskravene18:20 Eli (15) overlevde: – Helt mirakuløst18:18 Filmregissør Knut Andersen er død18:10 Abbasi-familien ønsker ro18:09 Pride-arrangementer forbudt i tyrkiske byer17:59 Derfor går hundene på vannet – ikke en god nyhet17:50 UD avslører flere detaljer rundt Syria-barnas retur17:48 FN krever uavhengig granskning etter Mursis død17:11 123 døde: Nå granskes myndighetene17:01 Hvem trekker først - Iran eller USA?16:42 Trump møter Xi under G20-toppmøtet16:40 Regjeringen vil åpne Utsira Nord for havvind16:40 Ap vil ha granskning av jernbaneanbudene16:31 Abbasi-søsknene gjenforenes med moren på Ahus16:10 Norske myndigheter refses for isolasjonsbruk16:04 Irsk motstand for Brann i europaligaen15:47 Karaktervitner roser Ludvigsens engasjement15:46 Irland vil forby salg av diesel- og bensinbiler15:45 Kraftig jordskjelv i Japan15:37 Durek om prinsesse Märtha Louise: – Vi har snakket om ekteskap15:27 Rosenborg møter Linfield i mesterligakvalifiseringen15:04 Million-toalett med dritt-problemer14:46 – Denne utviklingen burde regjeringen stoppe14:43 Legemiddelmangel kan ramme opptil en halv million ganger i året14:38 Skjelven Merkel vekker oppmerksomhet14:10 Foreslår at prøveløslatte nektes pass14:06 Norgesgruppen trekker engangsgrill fra markedet14:03 Filmregissør Knut Andersen er død13:51 Bane Nor holder beredskapsøvelse ved Oslo S13:51 Draghi åpner for nye rentekutt13:48 Varaordfører på Askøy: – Antallet sykdomstilfeller er kraftig redusert13:18 Landslagssjef ber Solskjærs stjerne bytte klubb13:04 Familien og politiet etterlyser gjerningsperson etter funn av død kvinne12:36 Norsk sirkusbransje kjemper for overlevelse12:36 Strammer inn regler for bommer på sideveier12:21 Nå snakker hele verden om denne norske bygda12:13 Leddbåndsskade for Graham Hansen, kjemper mot klokka12:12 EU risikerer å bomme på klimamålene11:57 EUs handelsoverskudd med USA øker11:57 Forskere: Flere barnefødsler ikke god butikk for Norge11:36 Snart mulig å leie e-lydbøker fra folkebibliotekene11:34 – Aldri noe seksuelt eller upassende med Ludvigsen11:33 Jemtlands ektemann viste retten hvordan han mener skuddet gikk av11:31 Facebook lanserer egen kryptovaluta10:55 Danske forskere fant «nytt» folkeslag10:37 Platini avhørt i korrupsjonssak, avviser alle anklager