Pluto ble «degradert» til dvergplanet i 2006:Forskere hevder Pluto er en planet likevel

Ifølge en ny studie fra University of Central Florida er ikke årsaken til at Pluto mistet sin status som planet gyldig.

Fakta om Pluto

* Dvergplanet i solsystemets ytterste sone, det såkalte Kuiper-beltet.

* Oppdaget i 1930 av Clyde William Tombaugh ved Lowell-observatoriet i Arizona.

* Navnet Pluto, hentet fra underverdenens gud i gresk mytologi, ble foreslått av den 11 år gamle skolejenta Venetia Burney.

* Er svært lyssvak og vanskelig å observere fra jorda.

* Består hovedsakelig av stein og is.

* Lenge regnet som solsystemets niende planet, men ble «degradert» til dvergplanet av Den internasjonale astronomiske union i 2006 etter funn av andre planeter på samme størrelse i solsystemets utkant.

* Bruker 248 år på et omløp rundt solen, i en bane som er skrå i forhold til de andre planetbanene.

* Har en diameter på omkring 2.300 kilometer og er dermed to tredeler så stor som vår hjemlige måne.

* Pluto har minst fem måner. Den største, Charon, er nesten 1.200 kilometer i diameter og er den største månen i forhold til moderplaneten i solsystemet.

* Har aldri før vært studert på nært hold av romsonder. Sonden New Horizons, som flyr tett forbi tirsdag 14. juli 2015, vil sende hjem de første nærbildene av Pluto.

(Kilde: SNL, Wikipedia, NASA)

Det er astrofysiker Philip Metzger som har ledet studien og som nå mener Pluto bør få tilbake statusen som planet. Eller rettere sagt; at den aldri burde mistet statusen.

Pluto ble «degradert» til dvergplanet av Den internasjonale astronomiske union (IAU) under en generalforsamling i 2006.

IAU vedtok da en ny definisjon av en planet med utvidet presisjon. Antall planeter i solsystemet ble dermed redusert fra ni til åtte.