Australske luftfartsmyndigheter avviser teori om mysterieflyet MH370

Artikkelen fortsetter under annonsen

Australske etterforskere sabler ned fersk teori om at kapteinen på «spøkelsesflyet» MH370 styrtet med vilje.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var forrige uke at dokumentarprogrammet 60 Minutes Australia lanserte sin rystende teori om hva som egentlig skjedde med Malaysia Airlines-flyet som forsvant den 8. mars 2014 med 238 personer om bord.

I programmet konkluderte en gruppe av eksperter med at kaptein Zaharaie Ahmad Shah med vilje styrtet det forsvunnede MH370-flyet i Det indiske hav. Det skulle ha skjedd etter at Shah først sørget for at trykket i kabinen falt, slik at passasjerene uten surstoffmaske mistet bevisstheten.

Bakgrunn: Eksperter mener de vet hvorfor «spøkelsesflyet» MH370 forsvant

Denne konklusjonen er imidlertid ikke australske luftfartsmyndigheter enige i.

I en høring i senatet i Canberra tirsdag uttalte Peter Foley i Australian Transport Safety Bureau at kaptein Zaharaie Ahmad Shah kunne fått de andre om bord til å besvime ved å senke kabintrykket, men at kapteinen selv i så tilfelle også ville mistet bevisstheten av det plutselig trykkfallet, skriver avisen The Guardian.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mistenker ikke selvmordsferd

Et orionfly fra Royal New Zealand Air Force på leting etter Malaysia Airlines MH370 den 31. mars 2014. Flyet er fortsatt ikke funnet, og det verserer mange teorier om hva som egentlig kan ha skjedd. Foto: AP / NTB scanpix.
Et orionfly fra Royal New Zealand Air Force på leting etter Malaysia Airlines MH370 den 31. mars 2014. Flyet er fortsatt ikke funnet, og det verserer mange teorier om hva som egentlig kan ha skjedd. Foto: AP / NTB scanpix.

Ifølge 60 Minutes Australia skulle den erfarne piloten ha vært på en selvmordsferd og ved bevissthet gjennom hele flygningen før flyturen endte i en kontrollert landing på havet. På den måten klarte han å unngå at Boeing 777-maskinen ble fullstendig knust ved sammenstøtet.

Les også: MH370-funn identifisert som skipsvrak fra 1800-tallet

Det er denne teorien Peter Foley ikke fester lit til.

– Vi har en analyse som viser at flyet falt raskt. Vi har 30 rester fra flye, noen fra innsiden av selve flykroppen, som sier at det var betydelig energi med i bildet ved sammenstøtet. Vi har ganske mange bevis for at det ikke var kontroll på flyet på slutten, sa Foley under høringen.

Malaysiske myndigheter stiller seg bak teorien til de australske luftfartsmyndighetene.

Et havområde på 120.000 kvadratkilometer vest for Australia har blitt saumfart i letingen etter MH370. Søket avsluttes 29. mai.

Les også: Søket etter MH370 avsluttes i juni