ESA: – Det største kartet over vår galakse

Den europeiske romfartsorganisasjonens Gaia-satellitt har laget den mest komplette oversikten over stjernene i vår galakse til nå.

Mer enn 1,7 milliarder stjerner er målt, og hittil ukjente detaljer om vårt kosmiske hjem er avduket.

Gaia-satellitten. Illustrasjon: ESA.

– Observasjonene Gaia har samlet inn omdefinerer grunnlaget for astronomien, sier ESAs forskningsdirektør Günther Hasinger i en pressemelding.

En rekke nye oppdagelser er i emning etter lanseringen av dataene onsdag, varsler Den europeiske romfartsorganisasjonen.

Gaia-satellitten ble skutt opp i desember 2013, og begynte sine målinger og observasjoner året etter.

De nye dataene er hentet inn fra juli 2014 til mai 2016, og fastslår posisjonen til nærmere 1,7 milliarder stjerner med langt større presisjon enn tidligere.

Himmelen ble kartlagt i løpet av 22 måneder. De nye dataene inkluderer posisjoner, avstand og bevegelsene til over én milliard stjernen. Også asteroider i vårt eget solsystem og stjerner utenfor vår galakse, Melkeveien, er målt.

– Forskere vil være travelt opptatt med disse dataene i flere år fremover, og vi er allerede forbløffet over skredet av oppdagelser, som vil gi nøkkelen til mange av vår galakses hemmeligheter, sier Gaia-sjef Fred Jansen i pressemeldingen.

Dataene skal blant annet brukes til å skape det mest presise 3D-kartet som finnes over vår galakse.