Jakten på nye Concorde fortsetter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nasas planer om å utvikle et mer stillegående overlydsfly fortsetter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
En kunstner har sett for seg hvordan Nasas nye prototype, X-flyet eller «Low-Boom Flight Demonstrator» kan komme til å se ut. Illustrasjon: Nasa.
En kunstner har sett for seg hvordan Nasas nye prototype, X-flyet eller «Low-Boom Flight Demonstrator» kan komme til å se ut. Illustrasjon: Nasa.

Nasa inngikk i begynnelsen av april en kontrakt med Lockheed Martin om å utvikle neste generasjon overlyds passasjerfly, skrev den amerikanske romfartsorganisasjonen i en pressemelding.

Oppdraget er å raffinere, bygge og teste prototypen, som har fått navnet X-flyet eller «Low-Boom Flight Demonstrator». Fristen er desember 2021.

Utviklingen av et fly som kan bryte lydmuren på mer stillferdig vis enn pensjonerte Concorde vil kunne bety at man igjen kan fly passasjerfly i overlydhastighet. Concorde hadde en marsjfart på 2179 km/t (mach 2,04). Flyet kunne tilbakelegge strekningen New York-Paris på 3,5 timer, mens vanlige subsoniske passasjerfly brukte 8 timer på ferden.

Supersoniske sjokkbølger utløst av et T-38C. Foto: Nasa.
Supersoniske sjokkbølger utløst av et T-38C. Foto: Nasa.

Stillferdig brudd av lydmuren

Håpet er at den nye prototypen fra Lockheed Martin, takket være den særegne utformingen, skal kunne gi overlydssmell som knapt kan høres fra bakken. Dermed vil det kunne gi verdifull data for den videre utviklingen av supersoniske passasjerfly.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om Nasas fly blir så stillegående som lovet vil det i motsetning til Concorde kunne brukes over fastland.

Supersoniske flygninger over landjord er begrenset av hensyn til støy, og dette problemet har hjemsøkt fly-utviklere i arbeidet for å bygge en lønnsom arvtaker til det fransk-engelske flyet, skriver CNN.

Concorde ble satt på bakken for godt i 2003 etter ulykker og økende sikkerhetsbekymringer. Flyet hadde tjenestegjort siden 1976, og er et av bare to overlydsfly som har operert i kommersiell luftfart (sovjetiske Tupolev Tu-144 var i drift fra 1977-78).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nasa vil bygge supersonisk passasjerfly (2016)

Flere om beinet

OMBYGD JETJAGER: Med et ombygd F-15B med et lengre fremparti for å forske frem nye design som kan redusere støynivået på overlydsfly. Foto: Nasa.
OMBYGD JETJAGER: Med et ombygd F-15B med et lengre fremparti for å forske frem nye design som kan redusere støynivået på overlydsfly. Foto: Nasa.

Kontrakten mellom Nasa og Lockheed Martin er på 247,5 millioner dollar (1,9 milliarder kroner).

Prototypen vil være 29 meter lang, med 9 meters vingespenn og vekt på 15 tonn (med drivstoff).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nasa er ikke alene om å forske på slike passasjerfly. Japan Airlines har investert 78 millioner kroner i amerikanske Boom Technologies, en ny bedrift som også håper å gjenopplive kommersiell overlydstransport.

Spike Aerospace satser på å teste sitt supersoniske jetfly S-512 i løpet av året.

Les også: Det supersoniske passasjerflyet vender tilbake

Øvrige kilder: SNL , Wikipedia.

Dette kan bli prototypens design. Illustrasjon: Nasa/Lockheed Martin.
Dette kan bli prototypens design. Illustrasjon: Nasa/Lockheed Martin.