Et slikt oljeutslipp har verden aldri sett før

Utslippet fra tankskipet som kolliderte i Østkinahavet er det første i sitt slag på grunn av lasten og omfanget, og et av de største oljeutslippene på flere år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den 6. januar kolliderte den iranske oljetankeren «Sanchi» med transportskipet «CF Crystal» fra Hong Kong. «CF Crystal» fraktet korn, mens «Sanchi» var lastet med 136.000 tonn (986.000 fat) naturgasskondensat.

«Sanchi» tok fyr kort tid etter sammenstøtet 300 kilometer øst for Shanghai og 100 kilometer sør for Jeju-provinsen i Sør-Korea. Besetningen på 21 fra «CF Crystal» ble reddet neste dag, mens «Sanchi» og havet rundt var omgitt av flammer.

Skipet var i brann og drev i en uke før det sank. Foto: Greenpeace / NASA / NOAA
Skipet var i brann og drev i en uke før det sank. Foto: Greenpeace / NASA / NOAA

Hele besetningen på 32 er savnet. Det er kun funnet tre omkomne. Etter å ha drevet på vannet i en uke sank «Sanchi» 14. januar.

Les også: Frankrike vedtok symbolsk forbud mot olje og gass

Utslippet dekker nå 332 kvadratkilometer av havoverflaten, en tredobling på en uke, opplyser Det kinesiske senteret for oseanografi, og strekker seg opptil ti meter ned i dybden.

Skipet var nesten helt utbrent da det sank. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix
Skipet var nesten helt utbrent da det sank. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix

– Med tanke på tilstanden til skipet etter en uke med brann og eksplosjoner, er sannsynligvis alle tankene lekke og all den giftige kombinasjonen av hydrokarboner er nå ute i naturen. Dersom det stemmer, snakker vi om den største lekkasjen av kondensat i historien , kommer det fra spesialist i marin beskyttelse ved Universitetet i Alaska, Rick Steiner, i et intervju med New York Times.

Vurderer å heve skipet

Undervannsroboter har lokalisert hullet i skroget, som er trekantformet og 35 meter stort, ifølge South China Morning Post. Hva som skal gjøres nå er uklart. Dårlig vær og 3,5 meter høye bølger gjør ikke oppgaven lettere.

Imidlertid vurderer myndighetene om det å heve skipet er den beste måten å hindre videre utslipp, skriver Shipsandports.com.

Slik så skipet ut dagen før det sank. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix
Slik så skipet ut dagen før det sank. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix

Det blir i så fall litt av en oppgave å heve det utbrente vraket fra 115 meters dyp.

Kondensatet er et biprodukt av naturgassproduksjon og kan beskrives som en svært lett variant av olje. Det er gjennomsiktig og kan til dels blande seg med vann og derfor svært vanskelig å separere, mens det er antatt at det sprer seg raskere enn olje og kan dermed nå kysten av Japan innen februar.

Utslippet kan i tillegg potensielt bli det største siden Deepwater Horizon i Mexicogulfen i 2010, der over 550.000 tonn olje slapp ut.

Med tanke på at det er snakk om ultralett olje, råder det usikkerhet om effekten og hvor mye av kondensatet rekker å brenne opp før det blander seg med vannet og påvirker livet i havet, eventuelt brytes ned.

Sølet fra det tragiske skipet strekker seg over lange avstander på havet. Bildet er fra to dager etter at skipet sank. Foto: Handout / Reuters / NTB scanpix
Sølet fra det tragiske skipet strekker seg over lange avstander på havet. Bildet er fra to dager etter at skipet sank. Foto: Handout / Reuters / NTB scanpix

Eksplosjonene og forliset av Sanchi den 14. januar skjedde i en viktig gyteområde for mange kommersielle fiskearter og blekkspruter, påpeker Greenpeace.

Brannen kunne sees flere mil unna og vekket minnene om Den andre verdenskrig. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix
Brannen kunne sees flere mil unna og vekket minnene om Den andre verdenskrig. Foto: Transport Ministry Of China Handout / EPA / NTB scanpix

Andre typer fisk oppholder seg også her, som blåkrabbe og stillehavsmakrell. Ulykkesstedet er midt i trekkrutene til knølhvalen, retthvalen og gråhvalen.

Skip prøver å unngå sanksjoner

Det er et mysterium hvordan ulykken i det hele tatt kunne skje. Ifølge Financial Times skulle overvåkingssentre ha god kontroll på skipet gjennom det automatiske identifikasjonssystemet (AIS).

Matt Smith, avdelingsdirektør i et av firmaene som følger med på skipbevegelser, ClipperData, sier til avisen at skipets markør var nede i 24 timer før kollisjonen. Han viser til at flere skip går «i svart» med vilje for å unngå sanksjonene mot Iran.

Eksperter fra både Iran, Panama, Bangladesh og Hong Kong er enige om å samarbeide om etterforskningen.

Personvernpolicy